الناز عباسیان- خبرنگار: استان تهران با وسعتی حدود ۱۸هزار و ۸۱۴ کیلومترمربع ۱۶شهرستان را در خود جای داده است.

حمیدرضا روستایی-معاون امور بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن استان تهران

هریک از این شهرستان‌ها روستاهای متعددی دارند که بر اساس آخرین آمار تعداد آنها به عدد 187 می‌رسد. دریافت اطلاعات تخصصی از ویژگی‌های مسکن این روستاها همیشه دغدغه مسئولان بوده است، زیرا زیربنای برنامه‌ریزی و توسعه داشتن آمارهای دقیق، درست و روزآمد است.

از این‌رو طرح آمارگیری از مسکن روستایی با هدف کسب اطلاعات تخصصی از ویژگی بناهای روستایی همزمان با سراسر کشور در ۱۸۷روستای استان تهران از ۲۱مهر امسال اجرا خواهد شد.

«حمیدرضا روستایی» معاون امور بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن استان تهران به‌عنوان مسئول توسعه کالبدی روستاها درخصوص طرح آمارگیری از ویژگی‌های مسکن روستایی به سؤالات ما پاسخ می‌دهد.

  • این سرشماری در روستاها با چه اهدافی اجرا می‌شود؟

هدف از اجرای این طرح شناخت هرچه بهتر و بیشتر خصوصیات فنی و مهندسی، معماری بناهای موجود در روستاها و به دست آوردن اطلاعات جامع و کامل از ویژگی‌های مسکن روستایی است. با اجرای این طرح ویژگی‌های بیش از ۸هزار واحد روستایی گردآوری خواهد شد، به عبارتی گردآوری آمار و اطلاعاتی از خصوصیات کمی و کیفی مسکن در روستاهای کشور اهدافی را دنبال می‌کند که این میان می‌توان به شناخت ویژگی‌های عمومی روستا از منظر فعالیت غالب اقتصادی، وضعیت تولید صنایع‌دستی، فرهنگی و... اشاره کرد.

شناخت ویژگی واحدهای مسکونی روستایی که از تسهیلات طرح ویژه بهسازی مسکن روستایی استفاده کردند، از دیگر اهداف این طرح است.

  • روستاییان برای اجرای این طرح توجیه شده‌اند؟

برای توجیه ساکنان روستا از ابزارهای تبلیغاتی از جمله صدا و سیما، مطبوعات، فضای مجازی، پیامک، تبلیغات تریبونی (از قبیل اطلاع‌رسانی در نماز جمعه) و آگاهی دادن از طریق دهیاری‌ها، شوراهای اسلامی، مدارس روستایی، نصب بنر، تراکت و بسته‌های آموزشی و... استفاده می‌شود.

در حال حاضر ضمن مکاتبه با استانداری و فرمانداری‌ها و نیز تشکیل جلسات هماهنگی با فرمانداری‌ها، بخشداری‌ها، دهیاران و شوراهای اسلامی نسبت به تبیین اهداف طرح اقدام شده است و هرچه به تاریخ شروع طرح نزدیک‌تر می‌شویم تبلیغات لازم با سرعت بیشتری برای شناساندن اهداف طرح و جلب مشارکت مسئولان شهرستانی و روستایی انجام خواهد شد. از آنجا که آمار و اطلاعات، به‌عنوان پایه و اساس برنامه‌ریزی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، انتظار می‌رود این طرح با مشارکت بالای روستاییان به اجرا درآید.

  • برای چندمین بار است که این سرشماری در روستاها انجام می‌شود؟

آمارگیری از ویژگی‌های مسکن روستایی از اوایل دهه 80 مورد توجه بنیاد مسکن انقلاب اسلامی قرار گرفت که متولی اصلی تولید، بهسازی و مقاوم‌سازی مسکن در روستاهاست. پیشنهاد انجام چنین‌کاری در فواصل زمانی 5 ساله به تأیید سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، وزارت مسکن و شهرسازی وقت و مرکز آمار ایران رسید. تاکنون 3دوره از این آمارگیری انجام شده و چهارمین دوره آن از 21 مهر برای به روزرسانی وضعیت کمی و کیفی مسکن در روستاها اجرا خواهد شد.

  • براساس نتایج آخرین سرشماری، وضعیت روستاهای استان تهران چگونه است؟

بر اساس نتایج آمارگیری سال 1392 حدود 63 درصد از واحدهای مسکونی روستایی تهران استان نامقاومند. به این معنی که از 226هزار و 918 واحد مسکونی حدود 143هزار واحد مسکونی روستاهای استان تهران مقاومت بنا ندارند.

  • در این سرشماری ساخت‌وسازهای غیر‌مجاز و تغییر کاربری مزارع در روستاها نیز رصد می‌شود؟

خیر. این نوع آمارگیری فقط مختص واحدهای مسکونی داخل بافت روستاست و از جمله مواردی که در این آمارگیری مدنظر قرار می‌گیرد عبارتند از نوع مصالح به کار رفته، قدمت بنا، عملکرد فضاها و برخی از ویژگی روستاها از جمله فعالیت اقتصادی غالب اهالی روستا، نوع بافت مسکونی(متراکم بودن و نبودن)، وضعیت و سمت گسترش بافت مسکونی در روستا و...

  • پرجمعیت‌ترین روستاهای استان تهران کدامند؟

روستای مرتضی‌گرد با 15هزار و 506 نفر، روستای خاورشهر با 13هزار و 203 نفر، روستای علائین ری با 21 هزار و 594 نفر، روستای قیامدشت با 36هزار و 446 نفر، روستای سعیدآباد با 16هزار و 212 نفر، روستای آلارد با 11 هزار و 616 نفر و روستای «اورین» با 17 هزار و 577 نفر جزو 7روستای پرجمعیت استان تهران هستند.

  • در این سرشماری نیاز به حضور مالکان و ساکنان است؟

بله، در این آمارگیری اطلاعات واحد مسکونی از طریق مصاحبه (خوداظهاری) با خانوار ساکن جمع‌آوری می‌شود، اما نیاز به ارائه سند و مدرک خاصی از طرف ساکنان نیست. از مردم، شوراها و دهیاری و مسئولان محلی درخواست می‌کنیم تا نهایت همکاری را داشته باشند تا این طرح با دقت، صحت و در مدت زمان مقرر انجام شود.

  • در سرشماری رؤیت موقعیت بیرونی بنا کافی است یا نیاز به بررسی موقعیت داخل ملک هم هست؟

با توجه به اینکه تکمیل فرم‌های آمارگیری مستلزم جمع‌آوری اطلاعاتی از قبیل زیربنای فضاهای زیستی، معیشتی، خدماتی، مساحت سطح اشغال، تعداد و نوع بازشوها، تعداد طبقات، نوع مصالح، نوع سازه و... است بنابراین لزوماً باید از داخل ملک نیز بازدید شود.

  • بنای تاریخی و میراث فرهنگی روستاها نیز رصد خواهد شد؟
کد خبر 418448

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha