همشهری‌آنلاین: سنا آمریکا در پی چندین هفته مناقشه بر سر صلاحیت گزینه پیشنهادی دونالد ترامپ برای عضویت در دیوان عالی ایالات متحده، سرانجام به او رأی اعتماد داد.

نشست رأی‌گیری برای عضویت برت کاوانا در دیوان عالی آمریکا چندین بار به دنبال اعتراض شماری از حضار و در حالی که سناتورها ساکت در جایگاه خود نشسته بودند٬ قطع شد.

به گزارش ایسنا به نقل از آسوشیتدپرس، هم‌زمان محوطه‌های بیرون کنگره و دیوان عالی آمریکا نیز صحنه حضور جمعیت پرشماری از مخالفان برت کاوانا بود.

۵۱ سناتور آمریکایی روز جمعه 13 مهر، در نخستین مرحله از رأی‌گیری درباره برت کاوانا که به صورت شفاهی انجام شد، به گزینه پیشنهادی دونالد ترامپ برای عضویت در دیوان عالی آمریکا رأی موافق داده بودند.

جلسه نهایی رأی‌گیری در این باره بارها با فریاد معترضان انتخاب کاوانا مختل شد. معترضان تایید کاوانا را بی‌اهمیتی به قربانیان آزار جنسی تعبیر می‌کنند.

روند رسیدگی به این تایید صلاحیت طی دو هفته گذشته و پس از علنی شدن اتهام آزارجنسی علیه قاضی کاوانا به چالشی تاریخی کشیده شده بود.

در نهایت ۱۰۰ سناتور کنگره آمریکا دور هم آمدند و با ۵۰ رأی موافق در برابر ۴۸ رأی مخالف کاوانا را به عنوان قاضی‌ دیوان عالی این کشور تایید کردند.

قرار است کاوانا به زودی با ادا سوگند رسماً این پست را که مادام‌العمر است، تحویل بگیرد و احتمالا از روز دوشنبه 16 مهر بر نهمین کرسی دیوان عالی که پس از اعلام بازنشستگی قاضی آنتونی کندی خالی شده بود، بنشیند.

ریاست جلسه رأی‌گیری بر عهده مایک پنس، معاون دونالد ترامپ بود که ناچار شد بارها از نگهبانان بخواهد تا نظم را به صحن سنا بازگردانند.

فریاد معترضانی که «شرمتان باد» سر داده بودند و گزارش شده که هفت تا هشت تن از آنها موفق شده بودند به نزدیکی صحن برسند، فضای رأی‌گیری نهایی را ملتهب کرده بود و پنس بارها ناچار به توقف شد.

اتهام اصلی علیه قاضی کاوانا را کریستین بلازی فورد، استاد روان‌شناسی در یک دانشگاه در شمال کالیفرنیا طرح کرد که هفته پیش حاضر شد در جلسه علنی کمیته قضایی سنا شهادت دهد. این موضوع که به شهادت علنی خانم فورد و قاضی کاوانا در برابر سناتورهای کمیته قضایی مجلس سنا هم ختم شد، در یک هفته گذشته در صدر اخبار آمریکا قرار گرفته بود و باعث اختلاف نظر عمیق میان مردم این کشور شده بود.

بر اساس سابقه قضاوت‌های برت کاوانا و اظهارات او در گذشته، گمان می‌رود او در رأی‌هایش به سمت محافظه‌کاران تمایل نشان دهد و به این ترتیب اکنون محافظه‌کاران بر عالی‌ترین نهاد قضایی آمریکا مسلط می‌شوند.

کد خبر 418475

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha