یکشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: در حراجی هنر دنیای اسلام و هند کریستیز در لندن نزدیک به ۱۵۰ اثر ایرانی از نسخ چندصد ساله قرآن و شاهنامه و مثنوی معنوی تا نقاشی‌های و کاشی‌های دوره صفوی و چندین تخته فرش پارسی با قیمت اولیه هزار تا بیش از ۲۳۰ هزار دلار چوب حراج می‌خورند.

تجسمیت

به گزارش ایسنا، در این حراجی با عنوان کامل هنر دنیای اسلام و هند شامل قالی و فرش‌های شرقی که در تاریخ ۲۵ اکتبر (سوم آبان) در لندن برگزار می‌شود، در مجموع ۳۸۵ اثر از کشورهای ایران، هند، ترکیه، چین، سوریه، عربستان، اسپانیا، روسیه، فلسطین، مراکش، اردن، ایتالیا، مصر، بریتانیا، عراق، ازبسکتان، ترکمنستان و تونس در معرض فروش خریداران قرار خواهد گرفت. 

در میان آثار با منشاء ایرانی که شامل ۱۰۳ اثر به علاوه ۴۵ تخته فرش پارسی می‌شود، یک نسخه قرآن مربوط به دوره صفوی (اواخر قرن شانزدهم میلادی) با قدمت حدودی پیش از ۴۰۰ سال و با قیمت تخمینی ۱۵۵ هزار تا ۲۳۲ هزار دلار در رتبه اول گران‌ترین آثار این حراجی جای گرفته است (رتبه دوم کل حراجی) و پس از آن تابلو «جوان نشسته»  اثر رضا عباسی نقاش بزرگ زمان شاه عباس صفوی در میان کل آیتم‌های موجود در این حراجی با قیمت تخمینی ۱۲۹ هزار تا ۱۹۴ هزار دلار قرار دارد. 

اثر نقاشی از سلطان محمد میرزا،  استاد نقاشی رنگ روغن، آبرنگ و نقاشی لاکی عصر قاجاریه نیز ۱۰۳ تا ۱۵۵ هزار دلار برآورد قیمت شده است و نسخه‌ای شاهنامه فردوسی که قدمت آن به سال ۱۶۴۰ میلادی (۳۷۸ سال پیش) بازمیگردد نیز ۱۰۳ تا ۱۵۵ هزار دلار به فروش گذاشته می‌شود.

هنمچنین نقاشی رنگ روغن «پرتره‌ای از یک بانو» که هنرمند آن ناشناس است و مربوط دوره صفوی همزمان با اواسط قرن هفدهم میلادی است با قیمت اولیه ۵۲ تا ۷۸ هزار دلار چوب حراج می‌خورد ومجموعه‌ای چند تکه از کاشی‌های منقش صفوی نیز ۳۹ تا ۶۵ هزار دلار برآورد قیمت شده است.

از دیگر آثار ایرانی موجود در این حراجی می‌توان به نسخه‌ای قدیمی از مثنوی مولوی مربوط به سال ۱۸۶۷ (۱۵۱ سال پیش)، نسخه‌ قدیمی کتاب منظوم «هفت اورنگ» جامی مربوط به دوره صفوی، چندین نسخه قرآن و دیگر کتب قدیمی و دیگر آثار عمدتا مربوط دوره صفوی شامل چندین پنل چوبی منقش، نقاشی مربوط به دوران شاه عباس، آثارهنری سفالین و ظروف، قلمدان، صندوقچه، دو لباس مربوط به اواخر دوران صفوی و اوایل قاجار و آثار هنری-ترئینی دیگر اشاره کرد. 

همچنین ۴۵ فرش ایرانی نیز تحت دسته‌بندی آثار پارسی در حراجی هنر دنیای اسلام و هند شامل قالی و فرش‌های شرقی کریستیز به حراج گذاشته می‌شوند که یک تخته فرش بیجار و یک تخته فرش اصفحان با قیمت تخمینی ۳۲ تا ۴۵ هزار دلار گران‌ترین آنهاهستند. این فرش‌ها به ترتیب حدود ۱۴۰ و ۱۲۰ سال قدمت دارند. 

فرش هریز (هریس تبریز) با قیمت ۲۶ تا ۳۹ هزار دلار و فرش و قالیچه‌های کاشان، قشقایی، کردی، ملایر، سراب، سنه، ساروق و ... از جمله دیگر فرش و قالی‌های زیبای ایرانی هستند که در این حراجی به فروش گذاشته می‌شوند. 

کد خبر 418515

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha