همشهری آنلاین: با وجود کاهش نرخ ارز به دامنه ۱۲ هزار تومان و درج آن روی تابلو صرافی‌ها و پیش‌بینی رسانه‌ها از روند نزولی قیمت‌ها، اغلب صرافی‌ها ارز نمی‌فروشند و دلالان تمایل بیشتری به خرید و فروش ارز در این نرخ‌ها دارند.

خرید و فروش ارز خارج از صرافی‌ها ممنوع شد

به گزارش فارس، کاهش قیمت‌ها در بازار ارز در روزهای گذشته بسیار قابل ملاحظه بوده است به طوری که قیمت از نقطه 19 هزار تومان به دامنه 12 هزار تومان رسیده است.

اما این کاهش قیمت‌ها در بخش عرضه چندان محسوس نیست. مشاهدات میدانی از بازار نشان می‌دهد در شرایطی که شیب قیمت‌ها نزولی است، اغلب صرافی‌ها فروشنده ارز نیستند.

در واقع می‌توان مجموع صرافی‌ها را به 4 دسته تقسیم کرد. دسته اول صرافی‌هایی که فروشنده و خریدار ارز نیستند و حتی به ندرت کار حواله ارز را انجام می‌دهند. دسته دوم صرافی‌هایی که فقط ارز می‌خرند اما فروش ندارند و حواله ارز هم انجام نمی‌دهند. دسته سوم صرافی‌هایی هستند که فقط حواله ارز می‌کنند و خرید و فروش ارز ندارند و دسته چهارم که تعداد آنها کمتر از تعداد انگشتان یک دست است، هم خریدار و هم فروشنده ارز هستند و برای متقاضیان حواله هم انجام می‌دهند.

به عبارت دیگر، اسکناس ارز مثل گذشته چندان در بازار یافت نمی‌شود اما قیمت ارز روی تابلوی صرافی‌ها 12700 تومان بود و دلالان هم در همین حدود قیمتی پیشنهاد معامله می‌کردند.

اینکه چگونه نرخ ارز تا این میزان کاهش پيدا مي‌كند اما صرافی‌ها عرضه چندانی در بازار ندارند، سوالی است که پاسخ آن هنوز نامشخص است.

علیرغم اینکه جوسازی رسانه‌ای مفصلی درباره تاثیر تصویب لایحه CFT از لوایح مورد درخواست FATF روی کاهش قیمت ارز انجام شده بود، تصویب این لایحه تاثیر قابل ملاحظه‌ای در بازار نداشت و قیمت ارز پس از نوسان اندکی در آخر معاملات امروز و در بازار واقعی تفاوت قابل ملاحظه‌ای با قیمت دیروز ارز نداشت.

کد خبر 418535

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha