همشهری آنلاین: کارشناسان سازمان ملل می‌گویند بشر برای محدودسازی میزان گرمایش کره زمین به ۱.۵ درجه سانتیگراد باید در روند زندگی خود تغییراتی «سریع» و «بی سابقه» ایجاد کند.

زیست

مجمع بین المللی تغییرات آب و هوایی در گزارشی ۴۰۰ صفحه ای نسبت به پیامدهای افزایش بیش از ۱.۵ درجه ای دمای کره زمین هشدار داده است. بنا به اعلام کارشناسان سازمان ملل موج گرما، خشکسالی و وقوع سیل بر اثر طوفان های شدید از جمله تبعات افزایش بیش از ۱.۵ درجه ای دمای کره زمین خواهد بود.

بنا به این گزارش محدودسازی میزان افزایش دمای کره زمین به ۱.۵ درجه سانتیگراد برای ساکنان کره زمین و اکوسیستم (زیست بوم) طبیعی کره زمین «به وضوح سودبخش» خواهد بود.

در حالی در گزارش مجمع بین‌المللی تغییرات آب و هوایی به افزایش ۱.۵ درجه ای دمای کره زمین اشاره شده است که کشورهای مختلف در توافق پاریس در سال ۲۰۱۵ بر سر محدودسازی افزایش دمای کره زمین به دو درجه سانتیگراد به توافق رسیده بودند.

کارشناسان سازمان ملل در گزارش خود تاکید کرده اند که در صورت ادامه روند کنونی افزایش ۱.۵ درجه ای دمای کره زمین بین سالهای ۲۰۳۰ تا ۲۰۵۲ محقق خواهد شد.

مجمع بین المللی تغییرات آب و هوایی هشدار داده است که پیامدهای افزایش بیش از ۱.۵ درجه ای دمای کره زمین می تواند «برگشت ناپذیر» باشد. از جمله این پیامدها نابودی برخی از گونه های جانوری و گیاهی است.

در گزارش کارشناسان سازمان مل متحد از بیش از شش هزار تحقیق در مورد تغییرات آب و هوایی و گرمایش زمین استفاده شده است.

کد خبر 418622

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha