شنبه 28 مهر 1397 | به روز شده: چند لحظه قبل

HAMSHAHRIONLINE

The online version of the Iranian daily Hamshahri
ISSN 1735-6393
دوشنبه 16 مهر 1397 - 19:58:55 | کد مطلب: 418675 چاپ
نتايج يك تحقيق دانشگاهي؛

موثرترین عوامل بر رفتار خریداران آنلاین

شهر  > شهر مجازی - همشهری آنلاین:
‌‌‌‌‌‌‌محققان واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی در پژوهشی با مطالعه بر روی عوامل موثر بر خرید آنلاین، پنج عامل را به عنوان موثرترین عوامل بر رفتار خریدار آنلاین معرفی کردند.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني واحد علوم و تحقیقات، دکتر حسین وظیفه‌دوست عضو هیات علمی دانشکده مدیریت واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی و حمید خزایی‌زاده دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی این واحد دانشگاهی در مقاله‌ای به بررسی و رتبه‌بندی عوامل موثر بر خرید آنلاین پرداختند.

مقاله «بررسی و رتبه‌بندی عوامل موثر بر خرید آنلاین با استفاده از تکنیک تحلیل سلسله مراتبی AHP » در دومین کنفرانس بین‌المللی تحولات نوین در مدیریت، اقتصاد و حسابداری در سال ۱۳۹۷ ارائه شده است.

این پژوهش از نوع کاربردی به روش جمع‌آوری داده‌ها از نوع توصیفی صورت گرفته و در آن تلاش شده است عوامل موثر بر خرید آنلاین شناسایی شود. در این پژوهش با توجه به مطالعات پیشین ۱۱ مورد شناسایی و با کمک تکنیک AHP و ۵ شاخص این عوامل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.

بر اساس این مقاله، عواملی همچون راحتی با ضریب ۲۵,۵ درصد، صرفه‌جویی در هزینه با ضریب ۱۵,۳ درصد، ریسک‌های خرید با ضریب ۱۳,۱ درصد، امنیت با ضریب ۱۱,۹ درصد و اعتماد با ضریب ۸,۸ درصد به ترتیب رتبه‌های اول تا پنجم را بین عوامل موثر بر خرید آنلاین به خود اختصاص داده و به عنوان موثرترین عوامل بر رفتار خریدار آنلاین شناسایی شده‌اند.

پیشرفت و توسعه روزافزون بستر اینترنت و دستیابی به فناوری اطلاعات و ارتباطات تاثیر عمیق و گسترده‌ای در بهره‌برداری مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در بازار دارد.