همشهری آنلاین: رسانه‌های ترکیه تصاویر دوربین‌های مداربسته را منتشر کرده‌اند که به گفته آنها ممکن است باعث روشن شدن سرنوشت جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار ناپدید شده سعودی شود.

رسانه‌های ترکیه ویدیوی ارتباط عربستان با ناپدید شدن خاشقجی را منتشر کردند

آقای خاشقجی از زمان ورود به ساختمان کنسولگری عربستان سعودی در استانبول از یک هفته پیش دیده نشده است.

به گزارش بي بي سي، تصاویری که رسانه‌های ترک منتشر کرده‌اند نشان‌دهنده ورود گروهی است که گفته شده پانزده نفر از مقام‌های سعودی هستند. این افراد پیش از ورود آقای خاشقجی به کنسولگری وارد استانبول شده بودند.

این افراد چند ساعت بعد ترکیه را ترک کردند.

پلیس ترکیه بر این باور است که آقای خاشقجی در ساختمان کنسولگری به قتل رسیده است اما مقام‌های سعودی می‌گویند او پس از انجام کارهای اداری‌اش، ساختمان را ترک کرده و آسیبی به او نرسیده بوده است.

آقای خاشقجی از منتقدان حکومت عربستان و محمد بن سلمان، ولیعهد این کشور، از روز دوم اکتبر به این سو دیده نشده است.

  • ویدیو چه چیزی را نشان می‌دهد؟

شبکه تلویزیونی تی‌آر‌تی ترکیه ویدیوی ورود و خروج این افراد را نشان داده که ظاهرا از یک دوربین مداربسته استخراج شده‌اند و خودروهایی را از جمله یک ون سیاه رنگ را نشان می‌دهد که به کنسولگری می‌روند.

در این ویدیو گروهی مرد سعودی از طریق فرودگاه استانبول وارد ترکیه می‌شوند، به هتل می‌روند و ساعاتی بعد کشور را ترک می‌کنند.

در این مدت یک هواپیمای چارتر (اجاره‌ای) عربستان سعودی در باند فرودگاه بود.

رسانه‌های ترکیه ویدیوی ارتباط عربستان با ناپدید شدن خاشقجی را منتشر کردند

آقای خاشقجی برای کارهای اداری‌اش، نهایی کردن طلاق از همسرش برای ازدواج با خدیجه چنگیز، نامزد ترکش به کنسولگری رفته بود. نامزد او دم در کنسولگری منتظر او بود.

روزنامه صباح ترکیه گزارش داده است که اعضای یک گروه اطلاعاتی را شناسایی کرده که به گفته این روزنامه در ناپدید شدن آقای خاشقجی دست داشته‌اند.

  • نامزد آقای خاشقجی چه واکنشی نشان داده است؟

او در یادداشتی احساسی در روزنامه واشنگتن‌پست که آقای خاشقجی ستون‌نویس آن بود خواهان کمک دونالد ترامپ و ملانیا، بانوی اول آمریکا برای یافتن نامزدش شده است. او گفته است آن دو "در حال برنامه‌ریزی برای عروسی" بودند.

ترکیه گفته است ساختمان کنسولگری را جست‌و‌جو خواهد کرد.

ترکیه گفته است عربستان سعودی باید ادعای خود مبنی بر خروج آقای خاشقجی از ساختمان کنسولگری را ثابت کند. ترکیه هیچ سند و مدرکی دال بر ادعای مطرح شده مبنی بر کشته شدن آقای خاشقجی در داخل کنسولگری منتشر نکرده است.

  • جمال خاشقجی کیست؟

جمال خاشقجی یکی از سرشناس‌ترین منتقدان ولیعهد عربستان سعودی است، ولیعهدی که اصلاحاتش با ستایش غرب مواجه بوده اما همزمان ظاهرا به سرکوب منتقدان پرداخته که در این میان فعالان حقوق بشر و حقوق زنان و روشنفکران و روحانیون بازداشت شده‌اند.

جمال خاشقجی، سردبیر سابق روزنامه الوطن و یک شبکه تلویزیونی سعودی بوده که تنها برای مدت کوتاهی فعال بود. او سال‌ها به خاندان حاکم در عربستان نزدیک بوده و مشاور چندین مقام ارشد سعودی بوده است.

پس از آن که چندین تن از دوستان آقای خاشقجی بازداشت شدند، ستون او در روزنامه الحیات لغو شد و گفته شده که به او هشدار داده شده بود دیگر توییت نکند. او سپس از عربستان خارج شد و به آمریکا رفت و از آنجا برای واشنگتن پست نوشت و در شبکه‌های تلویزیونی عربی و غربی به عنوان کارشناس حاضر شد.

جمال خاشقجی در سپتامبر امسال در روزنامه واشنگتن پست نوشت: من خانه‌ام، خانواده‌ام و شغلم را ترک کرده‌ام و صدایم را بلند می‌کنم و کاری غیر از این، خیانت به افرادی خواهد بود که در حال پژمردن در زندان هستند. من موقعی که خیلی‌ها نمی‌توانند حرف بزنند، حرف می‌زنم."

کد خبر 418884

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha