سه‌شنبه ۲۵ دی ۱۳۸۶ - ۲۰:۱۲
۰ نفر

الهام اسمعیلی: کشوها معمولا در یک قالب اصلی به صورت تکی و در کنار تقسیم‌بندی‌های دیگر یا به صورت مجموعه‌ای روی هم یا کنار هم قرار می‌گیرند.

 البته این تعریف ساده از ساختاری به نام کشو، به معنای ناچیزشمردن نقش آن در لوازم دکوراسیونی نیست بلکه برعکس، کشوها با تقسیم‌بندی فضای داخل قالب اصلی‌شان، نقش مهمی در استفاده بهینه از فضا دارند.

شما هم اگر با دقت بیشتری به دور و اطراف خود و لوازم دکوراسیونی موجود در محیط زندگی یا حتی کارتان نگاه کنید، خواهید دید در ساختار بسیاری از آنها از انواع و اقسام کشوها استفاده شده که مهم‌ترین هدف طراحان و سازندگان این لوازم، تقسیم‌بندی فضای داخل آنهاست. کابینت‌های آشپزخانه، میز آرایش، میز تحریر، پاتختی، کتابخانه، ویترین و بسیاری لوازم دیگر، از این جمله هستند.

لوازم کشودار
نقش کشو در استفاده بهینه از فضا، بسیاری از تولیدکنندگان لوازم خانگی را بر آن داشته است که دست به تولید لوازم کشودار بزنند، درحالی که در فرم معمول‌شان اثری از کشو وجود نداشته است. باتوجه به اینکه مشکل کمبود فضا  در محیط‌های کوچک زندگی امروزی همچنان رو به افزایش است، نه تنها ساخت این لوازم در فهرست تولیدات لوازم دکوراسیونی قرار گرفته بلکه از طرف مصرف‌کنندگان نیز بسیار مورد استقبال قرار گرفته است.

تصویر شماره 1
تصویر شماره 1

به عنوان مثال میزهای پذیرایی کنار مبل و غذاخوری، در شرایط عادی و مدل‌های معمولی، کشویی ندارند ولی اگر بخواهیم با این هدف (استفاده بهینه از فضا) به موضوع بپردازیم، کاربرد کشو در ساختار آنها نیز برای قراردادن لوازم مربوط به این محیط‌ها - شامل کارد، چنگال، قاشق، زیردستی و بسیاری اقلام دیگر مانند اینها - بسیار هم ضروری به‌نظر می‌رسد؛ به همین علت تولیدکنندگان با به‌کارگیری هنر و سلیقه‌شان و با درنظرگرفتن مدل و فرم لوازم - آن هم به صورتی که در ظاهر و نحوه کاربرد آنها خللی ایجاد نشود - کشوهایی را طراحی و در ساختار آنها تعبیه کرده‌اند که ظاهر آن لوازم را حتی به نوعی زیباتر تغییر داده است.

تصویر شماره 2
تصویر شماره 2

همین موضوع درمورد بعضی از انواع کاناپه‌ها، مبل‌های تکی و تختخواب‌های کشودار نیز صدق می‌کند. در این لوازم فاصله خالی میان تشک (چه در مبل و چه در تختخواب) تا کف زمین یا پایه‌ها، با کشو اشغال می‌شود. با انتخاب این قبیل لوازم در خانه‌های کوچک امروزی شما می‌توانید بخشی از مشکل کمبود فضای کافی در این محیط‌ها را کاهش دهید.

نمونه‌هایی از این لوازم را در تصاویر1 و2 ملاحظه می‌کنید.

کاربردهای ابتکاری
اگر هنگام خرید لوازم دکوراسیونی خانه‌تان، موضوع استفاده بهینه از فضا را باوجود داشتن مشکل محدودیت مکانی درنظر نگرفته‌اید و حالا با تمام تمهیدات به‌کار برده‌شده در قسمت‌های مختلف خانه، همچنان با این مشکل مواجه هستید، لازم نیست لوازم دکوراسیونی‌تان را با انواع یادشده جایگزین کنید

تصویر شماره 3
تصویر شماره 3

بلکه می‌توانید تنها با به‌کارگیری اندکی ابتکار و سلیقه، از ساختار کشو به‌صورت مستقل در همان لوازم - با فرم رایج و موجود - بهره بگیرید. تعجب نکنید، این کار به راحتی عملی است؛ فقط کافی است سفارش ساخت چند کشو را به نجاری نزدیک خانه‌تان بدهید.

تصویر شماره 4
تصویر شماره 4

البته پیش از ‌آن باید لوازم دکوراسیونی موجود را بررسی کرده و باتوجه به فرم آنها و فضای خالی موجود، دست به کار شوید. در اینجا به 2 نمونه از این راه‌های ابتکاری اشاره خواهد شد:

  1. همان‌طور که در تصاویر3و4 ملاحظه می‌کنید، میز پذیرایی این محیط یک میز معمولی چوبی با 4 پایه ضخیم است ولی با سفارش ساخت 2 عدد کشو - آن هم با ابعادی متناسب با سطح خالی زیر میز و با رعایت همان سبک و رنگ‌آمیزی - یک فضای بدون استفاده (زیر میز) به فضایی کاربردی تبدیل شده است.

    البته در چنین مواقعی چرخ‌داربودن کشوها امری ضروری است زیرا در غیر این صورت با پر و سنگین‌شدن کشوها جابه‌جایی آنها کاری سخت خواهد بود.
  2. اگرچه پرکردن فضای خالی زیر تختخواب با اصول تبادل و تعادل انرژی (فنگ‌شویی) تناقض دارد ولی وقتی آن‌قدر با کمبود فضای کافی مواجه هستید که حتی با انجام اقدامات مختلف در این مورد نیز همچنان مشکل پابرجاست، چاره‌ای جز استفاده از فضای خالی زیر تختخواب وجود ندارد.

    برای این منظور، شما می‌توانید 2 یا حتی 4 کشو با ابعادی مساوی و متناسب با فضای خالی زیر تختخواب، سفارش داده و پس از چیدن لوازم موردنظر در کشوها، آنها را زیر تختخواب جای دهید. این کشوها برای لباس، ملحفه، حوله و مانند اینها بسیار مناسب هستند؛ البته چرخ‌دار و همچنین دسته‌داربودن این کشوها را نیز از یاد نبرید.

نکته: اگر دراور قدیمی بزرگی دارید که آسیب دیده و قرار است آن را بیرون بیندازید، کشوهای آن را نگه دارید. این کشوها معمولا به لحاظ ابعاد برای قراردادن زیر تختخواب‌های معمولی پایه‌دار مناسبند؛ فقط باید زیر هرکدام 4 عدد چرخ نصب کنیم. (تصویر5)

تصویر شماره 5
تصویر شماره 5  

کشوهای مستقل و استفاده بهینه از فضا
علاوه بر ساخت لوازم کشودار که جزو لوازم دکوراسیونی یک محیط به حساب می‌آیند، تولیدکنندگان با هدف استفاده بهینه از فضا، نمونه‌های مستقلی از کشوها را تولید کرده‌اند که تنها جنبه کاربردی آن مدنظر بوده و به لحاظ ابعاد، جنس و رنگ مانند دیگر لوازم تنوع زیادی ندارند.

اگر شما برای مرتب‌کردن و نظم‌بخشیدن به انباری خانه، داخل کمد، بالکن و مکان‌هایی مانند اینها به فروشگاه‌های مربوطه سری زده باشید، به‌طور قطع با انواع چوبی، فلزی و پلاستیکی آنها مواجه شده‌اید که هرکدام برای هدف و شرایطی خاص مورد استفاده قرار می‌گیرند. با این حال در میان آنها، انواع پلاستیکی برای استفاده بهینه از فضا پرکاربردتر هستند.

این موضوع ناشی از مزایای مختلف این کشوهاست که به مهم‌ترین آنها اشاره می‌شود:

مزایای کشوهای پلاستیکی

  1. وزن سبک: کشوهای پلاستیکی حتی در ابعاد بزرگ و چندطبقه نیز به علت پلاستیکی‌بودن، از وزن کمی برخوردار بوده و در نتیجه به راحتی قابل حمل هستند؛ در نتیجه شما می‌توانید آنها را به راحتی خریداری کرده و در وسیله نقلیه شخصی‌تان حمل کرده و به خانه یا محل کار انتقال دهید.
  2. جابه‌جایی راحت: در ساختار اغلب این کشوها - به‌خصوص در انواع بزرگ - جایی برای چرخ‌ها نیز درنظر گرفته شده است که البته معمولا متحرک هستند؛ یعنی در زمان دلخواه می‌توانید آنها را از جای خود بیرون آورده و این ترکیب کشویی را به صورت ثابت مورد استفاده قرار دهید.
  3. قابل شست‌وشو بودن: کشوهای پلاستیکی مانند هر وسیله کاربردی دیگر کثیف و لکه‌دار می‌شوند. این مشکل نیز ناشی از نوع جنس آنهاست ولی نگران نباشید؛ این کشوها به راحتی قابل شست‌وشو هستند. بنابراین شما می‌توانید آنها را هرچند وقت‌یک‌بار با آ‌ب و مواد شوینده شست‌وشو دهید.
  4. تنوع به لحاظ فرم، رنگ و اندازه: تنوع موجود در فرم ظاهری، رنگ‌آ‌میزی و همچنین ابعاد این کشوها کاربرد آنها را افزایش داده و شما می‌توانید برای تقسیم‌بندی هر فضایی، از آنها استفاده کنید. فضای داخل مکان‌های بسته‌‌ای مانند کمدهای دیواری و کابینت‌ها را نیز می‌توان با انواع و اقسام این کشوهای پلاستیکی تقسیم‌بندی کرد. علاوه بر اینها شما حتی می‌توانید بعضی از انواع آنها را به‌طور مستقل در گوشه‌ای از اتاق کار، اتاق‌های خواب، آشپزخانه و حتی سرویس‌های بهداشتی مورد استفاده قرار دهید.
کد خبر 41889
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز