همشهری آنلاین: فلسفیدن با ملانصرالدین نوشته اسکار برنی فیه و ایزابل میلون است که با ترجمه روح الله کریمی و مهرنوش هدایتی توسط نشر کتابهای ستاره منتشر شده است .

حتي در كسادي بازار كتاب هم برخي از كتاب‌ها و  برخي از رويكردها استقبال گرم مخاطبان خود را دارند. كتابهايي كه سعي در آموزش تفكر فلسفي به كودكان دارند و با رويكردهايي جذاب سعي در اين آموزش دارند از جمله اين رويكردها و كتابها محسوب مي شوند .

كتاب فلسفيدن با ملا نصرالدين كه تاليف زني و شوهري پژوهشگر است و از پيشگامان حوزه فبك و آموزش تفکر برای کودکان و نوجوانان در فرانسه شناخته مي‌شوند كتابي با همين تم است .آنها كه چندین بار نيز به ایران سفر کرده و کارگاه‌های عملی گوناگوني با مربیان و کودکان برگزار كرده‌اند، در كتابي كه اكنون براي فارسي زبان‌ها نيز قابل استفاده شده است سعي كرده اند با استفاده از شخصيت ملانصر‌الدين و ظرفيت‌هايي كه حكايت‌هاي به جا مانده از او در فرهنگ ما دارد فضايي را براي تامل و تفكر انتقادي مخاطبان كودك و نوجوان فراهم كنند. اضافه كردن تمرینات و پرسش هایی که به دنبال هر داستان مطرح شده با عث مي شود تا كودكان بتوانند در حلقه‌هاي دوستانه خود به همراه مربيانشان با شيوه هاي تفكر و انديشه انتقادي و پرسشگري آشنايي پيدا كنند و حتي خود در اين زمينه مهارت پيدا كنند .

در مقدمه‌ای که ایزابل میلون بر ترجمه فارسی این کتاب نوشته نقل قولی از کانت آمده است: «اغلب انسان ها ترجیح می دهند که به جای استفاده از عقل خویشتن و فکر خویشتن، درحالت قیمومیت باقی بمانند، و به پیروی از دیگران ادامه دهند. اندیشیدن عبارت است از اندیشیدن برای خود، و اندیشیدن برای خود راه دست یافتن به استقلال است. فقط کسی آزاد است که می تواند برای خود بیندیشد.»

ميلون در ادامه دلايل خود را براي استفاده از شخصيت ملانصر الدين اين گونه توضيح مي‌‌دهد: طی چندین سال تمرین فلسفی با کودکان و بزرگسالان قصد داشته ایم دو مولفه را با هم ترکیب کنیم: تفکر درمورد خود زندگی، و تفکر در مورد خود شخص. از آن جایی که این کار می تواند دشوار باشد، مزیت استفاده از حکایات این است که می توان با فاصله گرفتن از زندگی واقعی یا شخصیت های واقعی بر این دشواری فائق آمد.فرزندان ما با خواندن این داستان‌ها درمی‌یابند که تاروپود زندگی انسان با نکات نغز و ظریفی بافته شده که اگر آنها هنر گفت‌وشنود و استدلال خوب را بدانند، بدون شک نقشی خلاقانه‌تر و زیباتر بر طرح زندگی خود خواهند زد.

کد خبر 419052

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha