همشهری آنلاین: معاون فنی عمرانی شهرداری تهران گفت: افزایش ایمنی و تاب‌آوری زیرساخت‌های شهری، یکی از الزامات برنامه ۵ ساله سوم شهرداری تهران است.

به گزارش پایگاه خبری معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران، مهندس ایرج معزی که هم‌زمان با آغاز هفته کاهش اثرات بلایای طبیعی در نشست علمی و تخصصی "مدیریت خطرپذیری و کاهش خسارات ناشی از سوانح طبیعی" سخن می‌گفت، با یادآوری این نکته که ایران یکی از 10 کشور آسیب‌پذیر در برابر حوادث ناشی از بلایای طبیعی به شمار می‌آید، نسبت به تمرکز 70 درصد جمعیت کشور در شهرهای بزرگ هشدار داد و با بیان آن‌که حوادث طبیعی علاوه بر ایجاد تلفات انسانی، خسارت به تاسیسات زیربنایی و املاک مسکونی و تجاری، امنیت روانی و اقتصادی جامعه را نیز تهدید می‌کند، تاکید کرد: اعمال سیاست‌های کاهش خطرپذیری، یکی از مسئولیت‌های مهم مدیران شهری محسوب می‌شود.

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران افزایش ایمنی و تاب‌آوری زیرساخت‌های شهری مقابل زلزله را یکی از ضرورت‌های برنامه 5 ساله سوم شهرداری تهران دانست که می‌بایست از طریق استقرار نظام تعمیر و نگهداشت و اعمال راهکارهایی همچون تهیه شناسنامه ایمنی و تدوین برنامه بهسازی و مقاوم سازی ابنیه فنی و بزرگراهی پیگیری شود.

او از تداوم تلاش‌های مطالعاتی و اجرایی براي مقاوم‌سازی و بهسازی لرزه‌ای پل‌های شهر تهران خبر داد.

مهندس معزی در ادامه گفت: تلاش برای مقاوم‌سازی و بهسازی لرزه‌ای پل‌های شهر تهران از سال 1391 و متعاقب تشکیل گروه مقاوم‌سازی و نگهداشت پل و ابنیه فنی در سازمان مشاور فنی و مهندسی شهر تهران آغاز شد. به این ترتیب در حالی که بزرگراه‌ها و معابر شریانی پایتخت از 424 تقاطع برخوردار است، 110 تقاطع پس از ارزیابی‌های مختلف به عنوان اولویت نخست انجام مطالعات بهسازی شناخته شدند. از این تعداد وضعیت 65 تقاطع، آسیب‌پذیر تشخیص داده شد که 32 تقاطع مراحل مطالعاتی و 22 تقاطع مراحل اجرایی مقاوم سازی و بهسازی لرزه‌ای را پشت سرگذاشته‌اند.

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران، تلاش برای ایمن‌سازی ساختمان‌های مهم و پایش سلامت ابنیه فنی را از دیگر ماموریت‌های پیش‌رو براي کاهش خسارات ناشی از سوانح طبیعی ذکر و اضافه کرد: علاوه بر پل‌های سواره رو، پل‌های خط 5 مترو و دیوارهای حائل بزرگراهی نیز به موضوعی برای مطالعات مقاوم‌سازی و بهسازی لرزه‌ای تبدیل شده‌است و مطالعات ایمن‌سازی ساختمان‌های شهرداری تهران که تعدادشان به 1367 باب می‌رسد نیز در دستور کار قرار گرفته‌است.

مهندس معزی افزایش ایمنی بزرگراه‌های پایتخت در زمان بهره‌برداری، ایجاد ساختارهای مناسب برای راهبری این امور در شهر تهران و همچنین ارتقا دانش و تجربه جامعه مهندسی کشور در زمینه مطالعات مقاوم‌سازی و بهسازی لرزه‌ای را به عنوان مهم‌ترین دستاوردهای مدیریت شهری پایتخت در این عرصه برشمرد و با بیان آن‌که مطالعات پایش سلامت روی 2 پل کابلی جوادیه و دسترسی غربی برج میلاد در قالب یک طرح آزمایشی انجام شده‌است، از تعیین استراتژی پایش سلامت پل‌ها و انجام مطالعات پایش سلامت برج میلاد به عنوان مهمترین اقدام‌هاي پیش‌رو نام برد.

او در بخش دیگری از سخنان خود، تلاش برای کاهش مخاطرات ناشی از فرونشست در شهر تهران را اقدامی مهم خواند و ضمن تاکید بر اهمیت مطالعه جامع در خصوص چرخه آب، تعیین تکلیف قنوات و چاه‌های جذبی و تکمیل نقشه‌های پهنه‌بندی در کاهش چنین مخاطراتی، از جامعه مهندسان مشاور کشور خواست تا مدیران شهری را در به سرانجام رسیدن این ماموریت‌ها یاری کنند.

گفتنی است نشست علمی و تخصصی مدیریت خطرپذیری و کاهش خسارات ناشی از سوانح طبیعی، با حضور محمدحسین مقیمی، استاندار تهران و سخنرانی جمعی از صاحبنظران و اساتید دانشگاه در سالن کنفرانس مدیریت بحران شهرداری منطقه 6 واقع در بوستان لاله تهران برگزار شد. پژوهشکده سوانح طبیعی و کرسی یونسکو در مدیریت بلایای طبیعی، از برگزارکنندگان این نشست 2 روزه بودند.

کد خبر 419135

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha