حمیدرضا بوجاریان-خبرنگار: مشکلات اقتصادی تبعات ریز و درشت بسیاری دارد. افزایش سرقت‌های خرد، نزاع و... تنها بخش کوچکی از آسیب‌هایی است که می‌تواند جامعه را با خود درگیر کند.

سردار «عبدالرضا ناظری» رئیس پلیس شرق تهران

افزایش بهای اجاره مسکن و ناتوانی خانواده‌های پایتخت‌نشین در برآورده کردن انتظار مالی مالکان سبب شده است بخشی از جمعیت مستأجران پایتخت روانه شهرهای اطراف شوند. شرق تهران جذابیت بیشتری برای مهاجرت دارد. این موضوع سبب شده است مسئولان انتظامی شرق پایتخت عزم خود را برای تأمین امنیت در این بخش از استان جزم کنند. به این بهانه با سردار «عبدالرضا ناظری» رئیس پلیس شرق تهران درباره وضع امنیتی شرق استان همصحبت شده‌ایم.

  • شرق تهران مقصد بسیاری از مستأجران پایتخت شده است و هر روز شاهد افزایش جمعیت در شهرهای شرق استان هستیم. آیا آمادگی تأمین امنیت این جمعیت وجود دارد؟

مسائل اقتصادی سبب شده است افرادی که توانایی پرداخت اجاره‌بها در تهران یا حتی در حاشیه‌های آن را ندارند راهی شهر یا شهرک‌های شرقی استان شوند. پردیس، قرچک و پاکدشت بیشترین حجم از سیل مهاجران را در خود جای داده‌اند. از سوی دیگر در دماوند هم ساخت‌وسازهای زیادی در حال انجام است و جمعیت به سمت این منطقه نیز در حال حرکت است. باید بگوییم در حوزه ابنیه و توسعه کلانتری‌ها، شرق استان در اولویت برنامه‌های نیروی انتظامی است و از این نظر با کمبودهایی روبه‌رو هستیم.

  • چه مشکلاتی را با این سیل مهاجرت پیش‌بینی می کنید؟

نخستین مشکلی که ایجاد می‌شود مسائل ترافیکی است. جمعیتی که به سمت شرق تهران می‌آید با پایتخت پیوندهای زیادی دارد و این مسئله نیاز به‌ تردد افراد را در محورهای ارتباطی شرق تهران دوچندان می‌کند. بنابراین ترافیک نخستین مشکلی خواهد بود که با آن روبه‌رو هستیم. از سوی دیگر، برخی افرادی که دست به مهاجرت می‌زنند از مجرمان سابقه‌دار هستند و نگرانی درباره بزهکاری این افراد نیز وجود دارد. برای کاهش معضلات باید ایستگاه‌های پلیس راهور و پلیس راه تقویت شود و تعداد کلانتری‌ها در مناطقی که بیشترین مهاجرپذیری را دارند افزایش یابد.

  • کمبود ابنیه انتظامی بیشتر در چه شهرها و مناطقی است؟

شهرستان قرچک نیاز جدی به ساخت کلانتری دارد. در منطقه پویینک ورامین نیز مهاجران زیادی ساکن شده‌اند و برای ایجاد امنیت در آن باید کلانتری در این منطقه احداث شود. علاوه بر این بسیاری از خانه‌های پردیس نیز که در گذشته خالی از جمعیت بود کم‌کم در حال پر شدن است. بین فازهای 5 و 9 پردیس و دماوند هم با کمبود کلانتری روبه‌رو هستیم و باید زمینی برای ساخت ابنیه انتظامی در آن اختصاص داده شود.

شاید جالب باشد بدانید که در 2 روستای خیرآباد با 70 هزار نفر جمعیت و امر‌آباد با 60هزار نفر جمعیت هیچ کلانتری یا پاسگاهی نداریم و امنیت در این مناطق با گشت‌های انتظامی یا ایستگاه‌های پلیس تأمین می‌شود. تلاش‌هایی برای تأمین زمین و ساخت کلانتری در این مناطق انجام شده است و امیدواریم به‌زودی به نتیجه برسد.

  • منابع دولتی و نیروی انتظامی برای ساخت کلانتری محدود است. تا چه اندازه از توان خیّران برای تأمین نیازها بهره‌برده‌اید؟

در سال‌های گذشته فرمانده معظم کل قوا بر اهمیت نقش خیّران امنیت‌ساز در تأمین برخی از نیازهای انتظامی تأکید فرمودند. در این راستا، کمیته‌هایی در فرماندهی شرق تهران تشکیل و با کمک خیّران طرح بازسازی کلانتری‌ها اجرا شد. در حوزه ساخت کلانتری هم اقدامات خوبی انجام شده اما همچنان نیازمند فرهنگسازی و آگاه‌سازی جامعه در مورد اهمیت ساخت کلانتری برای حفظ و ایجاد احساس امنیت هستیم.

مردم باید بدانند در صورتی جامعه‌ای با آینده‌ای روشن دارند که امنیت در آن ایجاد شود و یکی از راه‌های ایجاد امنیت تقویت زیرساخت‌های انتظامی است. امیدواریم با مشارکت خیّران، دهیاران، بخشداران، فرمانداران و مسئولان عالی دولت در استان بتوانیم کمبود زیرساخت‌های امنیتی و انتظامی را در شرق پایتخت تا حد ممکن تأمین کنیم.

کد خبر 419183

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha