یکشنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۱
۰ نفر

سازمان ثبت‌احوال کشور با بررسی جغرافیای شهری در میزان طلاق‌ها، منطقه شمیرانات را رتبه یک بیشترین آمار طلاق و گذر از خط قرمز اعلام کرد. متأسفانه در منطقه شمیرانات تهران به ازای هر ۱۰۰ ازدواج، ۶۷ طلاق به وقوع پیوسته است.

شهره صادقی-دبیر کارگروه فرهنگی واجتماعی فرمانداری شمیرانات:

این آمار نشان می‌دهد دیگر بر‌خلاف گذشته کمبود امکانات، اعتیاد و بیکاری تنها عامل طلاق نیست. چه بسا که در مناطق جنوبی‌تر شهر تهران، سازگاری زوجین به‌رغم شرایط نا‌مناسب اقتصادی بهتر از میزان سازگاری زوجینی است که از حداکثر امکانات مادی برخوردار هستند. جالب است بدانید در شمال و جنوب شهر تهران وضعیت آمار طلاق با یکدیگر متفاوت است.

تا پایان سال 1394 نسبت طلاق‌های شهر تهران به ازای هر 100 ازدواج در شمیرانات 57 و در ری 23 طلاق اعلام شد. تغییر سبک زندگی، تفاوت‌های فرهنگی و تفاوت در طبقه اجتماعی عامل اکثر طلاق‌ها عنوان شده است. برخی کسانی که خود را به لحاظ فرهنگی برتر از دیگران می‌پندارند با پیروی نکردن از الگوهای کانون خانواده، نخستین انتخابشان طلاق است.

پیشگیری همیشه مقدم بر درمان است و اگر زوجین مهارت‌های لازم برای انتخاب همسر و حفظ زندگی زناشویی را کسب کنند، کانون خانواده و زندگی آنها با طلاق و جدایی از هم گسسته نمی‌شود. با اعلام مرکز بهزیستی شمیرانات عدم آشنایی درست زوجین با مهارت‌های زندگی، رواج برخی مظاهر فرهنگی غرب و افزایش خیانت، مشکلات جنسی، نگاه اقتصادی و ابزاری به ازدواج و دخالت‌های بیجای خانواده‌های طرفین، علل اصلی طلاق در شمیرانات است.

سراهای محله شمیرانات به‌ویژه محله‌های نیاوران، حکمت، حصاربوعلی، کاشانک و دارآباد در یک سال گذشته دوره‌های مشاوره پیش از ازدواج را با استقبال بی‌نظیر شهروندان برگزار کردند و اکثر مراجعه‌کنندگان پس از مشاوره خانواده، از طلاق منصرف شدند. پژوهشگران دانشگاه شهید بهشتی نیز عوامل طلاق در منطقه یک تهران را 3 عامل، نبود آموزش مؤثر در روابط زوجین، مشاوران غیرمتخصص و وکلای غیر‌متعهد تشخیص دادند و یک چهارم خانواده‌های شمیرانی را خانواده سالم و سه چهارم را خانواده بلاتکلیف عنوان کردند.

به‌عنوان دبیر کارگروه فرهنگی و اجتماعی فرمانداری شمیرانات با راه‌اندازی «کارگروه اجتماعی نجات» به‌عنوان نسخه جهادی اجتماعی و تربیتی، 5 آسیب جدی خانواده را شامل طلاق، اعتیاد، زنان بدسرپرست، کودکان‌کار و بیماری‌های خاص را مورد بررسی قرارداده‌ام. در شمیرانات موضوع کنترل و کاهش طلاق در اولویت برنامه‌های ما قرار گرفت و کارگروه نجات نخستین طرح خود را که شامل «زندگی بهتر» در 18 نقطه منطقه شامل 6 بوستان، 6 امامزاده و 6 خروجی مترو است آغاز کرد.

خوشبختانه بازخورد دوره‌های مشاوره واقع در بوستان قیطریه، امامزاده صالح(ع) و امامزاده علی اکبر(ع) در 2 ماهه اخیر مثبت بوده و طلاق 10‌درصد کاهش داشته است. بدیهی است اجباری کردن مشاوره‌های ازدواج و نظارت درست بهزیستی بر مراکز مشاوره‌ای و دفاتر وکالت به کاهش طلاق در شمال شهر کمک می‌کند.

کد خبر 419184

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha