همشهری آنلاین: دونالد ترامپ اتحادیه اروپا را به سوءاستفاده تجاری از آمریکا و رفتار "خصومت‌آمیز" با این کشور متهم کرده است. او مجددا از سهم آمریکا در پرداخت بودجه ناتو نیز انتقاد کرده و گفته آمریکا نباید متقبل چنین هزینه‌ای شود.

ترامپ: هیچ‌کس با ما بدتر از اتحادیه اروپا رفتار نمی‌کند

به گزارش دويچه وله، ترامپ گفته اتحادیه اروپا فقط برای این تشکیل شده تا از آمریکا سوءاستفاده تجاری بکند.

دونالد ترامپ در مصاحبه‌ای با برنامه "۶۰ دقیقه" شبکه تلویزیونی سی‌بی‌اس مجددا به اتحادیه اروپا تاخت و گفت این اتحادیه فقط برای این تشکیل شده تا "از آمریکا سوءاستفاده تجاری بکند."

رییس‌جمهوری آمریکا در این مصاحبه که روز یکشنبه ۲۲ مهر (۱۴ اکتبر) پخش شد، در ادامه انتقادات تندش از اتحادیه اروپا گفت: «هیچ‌کس با ما بدتر از اتحادیه اروپا رفتار نمی‌کند.»

ترامپ در واکنش به خبرنگار سی‌بی‌اس که این اظهارات را "خصومت‌آمیز" خواند پاسخ داد: «می‌دانید چه چیزی خصومت‌آمیز است؟ نحوه‌ای که آنها با ما رفتار می‌کنند.»

ترامپ و ژان کلود یونکر، رییس کمیسیون اتحادیه اروپا حدودا سه ماه پیش در کنفرانس مطبوعاتی مشترک در واشنگتن بدون اشاره به جزئیات، از قصد خود برای پایان دادن به جنگ تجاری میان آمریکا و اتحادیه اروپا و لغو افزایش تعرفه‌های گمرکی دوجانبه خبر دادند. با این حال تا کنون هیچ توافق مشخصی در این زمینه بدست نیامده است.

اوایل ماه ژوئیه روزنامه آلمانی‌"هندلزبلات" بر اساس یک سند داخلی کمیسیون اتحادیه اروپا گزارش داده بود که این اتحادیه در برابر افزایش عوارض گمرکی برای خودروهای خود در ایالات متحده واکنش نشان می‌دهد و تعرفه خودروها و لوازم یدکی آمریکایی را بالا خواهد برد.

  • ناتو و چین، همچنان زیر ضرب انتقاد

رییس‌جمهوری آمریکا در ادامه این مصاحبه در مقابل موضعی کمتر خصمانه در مقابل ناتو اتخاذ کرد اما در عین حال گفت: «می‌دانید موضوع چیست؟ ما نباید تقریبا تمامی هزینه‌های ناتو را متقبل شویم تا از اروپا محافظت کنیم و آنها علاوه بر این، در تجارت از ما سوءاستفاده می‌کنند. دیگر این کار را انجام نخواهند داد.»

ترامپ پیش از این نیز بارها از سهمی که آمریکا در پرداخت بودجه ناتو بر عهده دارد، انتقاد کرده است. او در نشست رهبران کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی خواستار افزایش بودجه نظامی این کشورها شده و تهدید کرده بود که اگر خواست او تا سال ۲۰۱۹ برآورده نشود آمریکا راه خود را از ناتو جدا می‌کند.

کشورهای عضو ناتو پیشتر توافق کرده بودند که تا سال ۲۰۲۴ بودجه نظامی خود را تا دو درصد تولید ناخالص ملی خود افزایش خواهند داد.

ترامپ در رابطه با جنگ تجاری که از ماه‌ها پیش میان واشنگتن و پکن به راه افتاده احتمال داد که تحریم‌ها علیه چین تشدید شوند. اخیرا جان بولتون، مشاور امنیت ملی ترامپ، رفتار دولت چین را در زمینه سیاست‌های تجاری نقد کرده و گفته بود آمریکا رفتار خودخواهانه چین در زمینه سیاست و تجارت را دیگر تحمل نخواهد کرد.

طبق آمار اداره گمرک چین صادرات کالاهای چینی به رغم جنگ پکن و واشنگتن بر سر تعرفه‌های گمرکی میان دو کشور، در ماه سپتامبر افزایش قابل توجهی داشته و رکورد جدیدی را ثبت کرده است. طبق این آمار که روز ۲۰ مهر اعلام شد، صادرات چین به آمریکا در ماه سپتامبر بالغ بر ۱۳ میلیارد و ۳۴ میلیون دلار بوده که این رقم سه میلیارد دلار بالاتر از ماه پیش از آن (اوت) است.

مازاد تجاری چین با آمریکا از شروع سال جاری میلادی (۲۰۱۸) تا کنون ۲۲۵ میلیارد و ۷۹ میلیون دلار بود، در حالیکه این رقم در سال گذشته بالغ بر ۱۹۶ میلیارد می‌شده است.

کد خبر 419243

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha