همشهری آنلاین: سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: ایران در بازسازی سوریه شرکت خواهد کرد و توصیه و برنامه مبنی بر حضور بخش خصوصی در این امر است.

ایسنا نوشت: بهرام قاسمی در نشست خبری هفتگی خود با رسانه‌ها درخصوص اینکه گفته شده ایران در بازسازی سوریه مشارکت می‌کند و این مشارکت از نظر اقتصادی و سیاسی چه توجیهی دارد گفت: ایران با توجه به درخواست دولت سوریه و حضور قبلی خود در آنجا در مبارزه با تروریسم و با توجه به اینکه امر بازسازی این کشور مساله مهمی است شرکت خواهد داشت.

وی افزود: توصیه و برنامه ما حضور بخش خصوصی و بنگاه‌های صنعتی و تجاری و بخش‌های فناوری است که امیدوارم آغاز کار هرچه زودتر فراهم شود و بخش خصوصی بتواند در این حوزه و در کمک به مردم سوریه نقش حیاتی خود را ایفا کند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین در رابطه با توئیت وزیر امور خارجه کشورمان که تلویحا از عربستان برای همکاری در مسائل منطقه‌ای دعوت شده و اینکه برای برقراری مجدد ارتباط ایران و عربستان چه چشم‌اندازی متصور است، گفت: سیاست جمهوری اسلامی ایران نسبت به همسایگان و کشورهای پیرامونی روشن است. مواضع ما بارها تکرار شده درخصوص همه کشورها و به ویژه کشورهای حاشیه خلیج فارس. این سیاست می‌تواند در صورت فراهم شدن زمینه‌های لازم شکل عملی به خود گیرد.

قاسمی خاطرنشان کرد: نقل قولی هم که از آقای ظریف بیان شد درواقع همان سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران که تکرار شده لذا در صورتی که شرایط در منطقه فراهم شود قطعا همکاری کشورهای منطقه در ایجاد صلح و ثبات تاثیر به سزایی خواهد داشت.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که آمریکایی‌ها اعلام کرده‌اند که قصد دارند از پیمان مودت خارج شوند آیا در این ارتباط به صورت کتبی چیزی به ایران اعلام شده است یا نه؟ گفت: به صورت کتبی یادداشتی در ارتباط با خروج آمریکا از پیمان نامه مودت دریافت کرده‌ایم.

این دیپلمات ارشد کشورمان در ادامه در پاسخ به این سوال که با توجه به اعلام آمریکا مبنی بر اینکه از این توافقنامه خارج می‌شود آیا ایران تصمیم دارد که حکم صادر شده از سوی دیوان بین‌المللی لاهه را از طریق شورای امنیت سازمان ملل پیگیری کند، اظهار کرد: خروج آمریکا از این پیمان اگرچه از سوی مقامات این کشور اعلام شده امری زمان بر است و حداقل به یک سال فرصت نیاز است.

وی با بیان اینکه اقداماتی در ادامه مسیر قبلی جهت پیگیری حقوق ملت ایران در حال بررسی و پیگیری است و در صورت رسیدن به اجماع آن را اعلام خواهیم کرد در پاسخ به اصرار خبرنگار پرسش کننده که آیا ایران این موضوع را به شورای امنیت سازمان ملل ارجاع خواهد داد یا نه؟ تاکید کرد: ما اقدامات لازم را در ادامه اقدامات قبلی انجام می‌دهیم و در شرایط فعلی نمی‌توانم بگویم چه اقداماتی در حال انجام است و در صورت رسیدن به اجماع و نتیجه آن را به اطلاع افکار عمومی می‌رسانیم.

{سخنگوی وزارت خارجه در حین برگزاری نشست خبری با رسانه‌ها در پاسخ به سوال فوق گفت که بر اساس اطلاعات بنده، تاکنون یادداشت مکتوب آمریکا برای خروج از پیمان مودت را دریافت نکرده‌ایم که پس از پایان نشست پاسخ به این سوال را اصلاح کرد و از دریافت یادداشت مکتوب آمریکا برای خروج از پیمان مودت خبر داد.}

بهرام قاسمی در ادامه صحبت‌های خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالی در مورد سفرای ایران در چین و هند گفت: سفرای ایران در این دو کشور مشخص شده است و به زودی یکی از این سفرا به محل مأموریت خود اعزام خواهد شد در مورد یکی دیگر از کشورها پروسه کمی عقب‌تر است.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به این سوال که به تازگی در نشست مشترک اعضای کمیسیون امنیت ملی با سفرای کشورهای اروپایی در تهران سفیر اتریش در تهران که کشورش در حال حاضر ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را برعهده دارد بار دیگر موضوع بازگشایی دفتر اتحادیه اروپا در تهران را مطرح کرد. نظر وزارت امورخارجه در این ارتباط چیست؟ گفت : این موضوع قبلا توسط اتحادیه اروپا مطرح شده بود، بررسی این موضوع در دستور کار است و بررسی ها در مورد آن کماکان ادامه دارد. در این مورد، مجددا و جدیداً چیزی رسمی دریافت نکردیم و آنچه که هست موضوعی است که قبلا مطرح شده بود و همان طور که گفتم بررسی آن در دستور کار ایران قرار دارد و پس از انجام بررسی‌های لازم نظر نهایی خود را اعلام می‌کنیم .

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا مکانیزم مالی ویژه‌ای که اروپا برای انجام تعاملات تجاری با ایران مشخص شده تا قبل از 13 آبان در اختیار ایران قرار داده می‌شود و آیا روسیه و چین نیز در این زمینه همراهی دارند، گفت: آنچه که خواست ما بود و از طرف ما مطرح و پیگیری شد، مطالبه از گروه 1+4 بود. در واقع در کنار سه کشور اروپایی عضو برجام چین و روسیه نیز در این ارتباط مسئول بودند بنابراین ‌آنها نیز در راستای تدوین این موضوع حضور و فعالیت داشتند و در مذاکرات شرکت کرده‌اند.

وی ادامه داد: البته ما با چین و روسیه خارج از بحث 1+4 نیز تعاملات و روابط خاصی داشته و خواهیم داشت و می‌توانیم همکاری‌هایمان را در بخش‌هایی مضاعف کنیم.

وی ادامه داد: تمام تلاش‌ها در این راستا است که تا این تاریخ شاهد دریافت این مکانیزم و ساز و کار باشیم و فکر می‌کنم با توجه به روندی که در پیش است باید به زودی بتوانیم این مکانیزم را دریافت نماییم و در صورت امکان جزئیات آن را اعلام کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگاران در ارتباط با علت منتفی شدن موضوع لغو روادید بین ایران و صربستان و اعلام دولت بلگراد مبنی بر اینکه ایرانیان از این به بعد برای سفر به صربستان باید ویزا دریافت کنند تصریح کرد: ما در جریان این موضوع بودیم و از طریق سفارتخانه‌های دو کشور در این ارتباط موضوع پیگیری شده بود. فردا آخرین روز لغو روادید بین ایران و صربستان به صورت دو طرفه است و دیگر شهروندان دو کشور برای سفر به تهران و بلگراد باید اقدام به دریافت روادید کنند.

وی با بیان اینکه این موضوع برای ما تا حدودی قابل پیش‌بینی بود، اظهار کرد: این لغو روادید در زمانی رخ داد که صربستان در حال پیوستن به اتحادیه اروپا بود. در این زمینه کاندیدا شده بود و اکنون این اتحادیه عضویت این کشور را پذیرفته و در همین چارچوب صربستان فرصتی دارد برای اینکه برخی از مقررات خود را با مقررات اتحادیه اروپا تطبیق دهد که این مقررات شامل مقررات در حوزه‌های کنسولی، کشاورزی، تعرفه، تجارت و ... دیگر است و یکی از دلایل این تصمیم اخیر صربستان همین موضوع بوده است.

این دیپلمات ارشد کشورمان ادامه داد:‌ از دیگر سو اندک شماری از ایرانیان در هنگام حضور در صربستان قوانین و مقررات این کشور را چندان رعایت نکرده‌اند و ما گاه گاه شاهد برخی از مشکلات در فرودگاه این کشور بودیم و این بحث وجود داشت که اگر این مشکلات ادامه پیدا کند باید در این زمینه تصمیمی گرفته شود.

قاسم در عین حال خبر داد که با توافق دو کشور ایران و صربستان در راستای اینکه دو کشور بتوانند از ظرفیت‌های توریستی یکدیگر استفاده کنند مقرر شد که دولت صربستان در زمان بسیار کوتاهی بین هفت الی 10 روز درخواست اتباع ایرانی جهت دریافت ویزای این کشور را مورد بررسی قرار دهد و در صورت داشتن مدارک لازم ویزای آنها صادر شود.

این دیپلمات ایرانی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه امروز روز آخر توافق صورت گرفته برای خروج گروه‌های تروریستی از ادلب هستیم در حالیکه هنوز این گروه‌ها از این منطقه خارج نشده‌اند و آیا این را می‌توان به منزله به بن بست رسیدن توافق سوچی عنوان کرد، تصریح کرد: من چنین تحلیلی را قبول ندارم. در روند آستانه موفقیت‌های بسیاری برای حل بحران سوریه حاصل شد. طبیعتا این نوع اقدامات و همکاری‌ها گاه گاهی با مشکلاتی روبرو می‌شود که می‌توان با برگزاری نشست‌ها و انجام گفت‌وگوها به راهکارهایی برای عبور از این مشکلات دست پیدا کرد. بنابراین نمی‌توان به خاطر یک مشکل این نتیجه را بگیریم که سوچی یا روند آستانه دچار مشکل شده است. نه توافق سوچی دچار مشکل شده است نه روند آستانه.

وی ادامه داد: می‌تواند اتفاقاتی امروز و روزهای آینده رخ دهد تا مشکل حل شود. بنابراین با به وجود آمدن یک مشکل نمی‌توان در مورد کل یک روند پیش داوری داشت.

سخنگوی وزارت خارجه در مورد آخرین پیگیری‌های ایران در ارتباط با وضعیت رضا دهباشی دانشجوی ایرانی بازداشت شده در استرالیا و درخواست آمریکا از دولت استرالیا برای استرداد این دانشجو به این کشور به اتهام صدور تجهیزات هسته‌ای به ایران گفت: در مورد وضعیت این دانشجو پیگیری‌های لازم در حال انجام است. سفارت ما در استرالیا پیگیر این پرونده است. متاسفانه ما هر چند وقت یکبار با اینگونه بد اخلاقی‌های آمریکایی‌ها در راستای اعمال رفتار خصمانه در برابر شهروندان ایرانی مواجه هستیم. آنها با زدن اتهامات بی ربط خواهان دستگیری افرادی می‌شوند که گناهی ندارند و در همین چارچوب تلاش می‌کنند که این افراد را به آمریکا استرداد دهند.

سخنگوی وزارت خارجه در ادامه صحبت‌های خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالی در ارتباط با صلح افغانستان و نقشی که آمریکایی‌ها تلاش می‌کنند در این زمینه ایفا کنند، گفت: هدف آمریکایی‌ها در انجام مناسبات با افغانستان و دیگر کشورهای منطقه روشن است. آنها در راستای ایجاد ثبات و امنیت در افغانستان اقدام نمی‌کنند بلکه بر اساس تجربه حضور آنها در کشورهای منطقه موجب درگیری و ایجاد جنگ‌های داخلی شده است.

وی ادامه داد: قطعا مسئله ایجاد صلح و امنیت در افغانستان نمی‌تواند با حضور یک یا دو کشور مورد گفت‌وگو قرار بگیرد و ایالات متحده آمریکا نیز می‌داند که اگر به دنبال صلح واقعی و ایجاد امنیت در افغانستان است باید تلاش کند که از روش‌ها و سیاست‌های دیگری استفاده کند تا این هدف به ثمر بنشیند.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در بخش دیگری از صحبت‌های خود در ارتباط با تلاش‌های آمریکا جهت اعمال تحریم‌های نفتی علیه ایران و مکانیزم تهران برای دور زدن این تحریم‌ها تصریح کرد: آمریکایی‌ها تلاش وافری به خرج داده‌اند که به این هدف‌ یعنی صفر کردن صادرات نفت ایران دست پیدا کنند ولی قطعا آنها به این آرزوی باطل نمی‌رسند.

وی ادامه داد: مکانیزم‌ها و راهکارهای لازم از گذشته در این ارتباط طراحی شده، مذاکراتی با تعدادی از کشورها صورت گرفته و این مذاکرات هنوز ادامه دارد و ما فکر می‌کنیم که بر اساس اقدامات و تلاش‌های صورت گرفته صادرات نفت ایران در حد مطلوب می‌تواند ادامه پیدا کند. این موضوع از سوی وزارت خارجه، وزارت نفت و سایر دستگاه‌های ذیربط در حال پیگیری است و ما فکر می‌کنیم که نهایتا ترامپ نمی‌تواند به این نقطه که هدف‌گذاری کرده دست پیدا کند یا به آن نزدیک شود. در مورد میزان صادرات نفت ایران و نقاطی که این نفت به آن صادر می‌شود نباید در حال حاضر صحبت کرد چرا که ممکن است مورد سوء استفاده معاندین ملت ایران از جمله آمریکا قرار بگیرد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران در بخشی دیگری از نشست خبری خود با خبرنگاران در پاسخ به پرسشی در ارتباط با موضوع برگزاری انتخابات پارلمانی در افغانستان اظهار کرد: برگزاری انتخابات در افغانستان اتفاق مبارکی است و امیدواریم انتخابات سالم و در امنیت کامل و متناسب با خواسته مردم افغانستان برگزار شود.

بهرام قاسمی با بیان اینکه رای مردم افغانستان و آنچه که انتخاب می‌کنند مورد احترام جمهوری اسلامی ایران است و ما به همکاری‌های‌مان با این کشور همسایه ادامه می‌دهیم خاطرنشان کرد: همانطور که در جریان هستیم از مدت‌ها قبل بین ایران و افغانستان پنج کمیته جهت تدوین سند جامع همکاری‌های دو کشور تشکیل شده بود. این کمیته‌ها در طول این مدت مسائل مختلفی که بین ایران و افغانستان وجود دارد را مورد بررسی قرار دادند و فکر می‌کنم کارهای مقدماتی برای نوشتن سند جامع همکاری‌های دو کشور آغاز شده است.

وی همچنین در مورد تلاش آمریکایی‌ها برای تحت تاثیر قرار دادن رای و نگاه FATF به موضوع ایران و اتهامات آمریکایی‌ها به تهران مبنی بر انجام پولشویی از سوی ایران تصریح کرد: امیدوارم که این نهاد و سایر نهادهای بین‌المللی در استقلال کامل تصمیم گیری کنند و اینگونه جوسازی‌ها و طرح اتهامات واهی در رای آنها تاثیرگذار نباشد.

وی با بیان اینکه در مدت اخیر به خصوص بعد از برگزاری مجمع عمومی سازمان ملل و نشست شورای امنیت به ریاست ترامپ و رای دادگاه دیوان لاهه به نفع ایران عصبانیت آمریکایی‌ها در مورد ایران بیشتر شده و با خشم بیشتری در مورد برخی از مسائل مربوط به ایران برخورد می‌کنند، گفت: آنها تلاش دارند با طرح اتهامات نادرست شکست‌های اخیرشان را جبران کنند و قطعا بازنده این بازی آمریکا خواهد بود و ما علائم آن را به خوبی در صحنه جهانی مشاهده می‌کنیم.

بهرام قاسمی همچنین در پاسخ به سوالی در ارتباط با وضعیت دیپلمات ایرانی بازداشت شده در آلمان و تاثیر این موضوع بر روابط ایران با کشورهای اروپایی از جمله فرانسه گفت: ما اعتقاد راسخ داریم که این دیپلمات بی گناه است و قربانی توطئه یک گروه تروریستی معاند روابط ایران و کشورهای اروپایی شده است. این کشورها دیر یا زود به این نتیجه خواهند رسید که این دیپلمات ایرانی بی گناه است و باید آزاد شود.

سخنگوی وزارت خارجه خاطرنشان کرد: ما از هر تلاشی برای اثبات بی گناهی این فرد دریغ نخواهیم کرد و از مکانیزم‌های حقوقی لازم در این زمینه استفاده می‌کنیم و امیدواریم هر چه زودتر این فرد آزاد شود و مشکل به وجود آمده حل شود.

این دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه روابط ما با اتحادیه اروپا روابط مهمی است و تماس‌های ما با کشورهای عضو این اتحادیه در موضوعات مختلف برقرار است افزود: باید هر چیزی را سر جای خود ببینیم و پیش آمدن یک موضوع و مشکل دلیل بر عدم همکاری در دیگر حوزه‌ها نیست.

بهرام قاسمی همچنین در پاسخ به پرسشی در مورد اخبار منتشر شده در ارتباط با تعطیلی چند صرافی ایرانی در گرجستان به اتهام پولشویی و همچنین احتمال اینکه صرافی‌های دیگر ایران نیز با این مشکل روبرو شوند و چنین اتهاماتی به آنها وارد شود، تصریح کرد: موضوع گرجستان یک موضوع خاصی است. بعد از لغو روادید میان ایران و گرجستان، تعدادی از ایرانیان برای انجام کسب و کار به این کشور عزیمت کردند. موضوعی که شما اشاره کردید را نیز ما شنیده‌ایم. در حال بررسی هستیم. گزارش‌های اولیه که به ما رسیده حکایت از این دارد که برخی از صرافی‌ها تخلفاتی داشته‌اند. این موضوع از سوی مقامات گرجستان در حال بررسی است. سفارت ایران در تفلیس نیز پیگیر این موضوع است و ما اجازه نمی‌دهیم که حقوق اتباع ایرانی بدون هیچ دلیلی ضایع شود ولی همانطور که گفتم در مورد این موضوع یک سری اتهامات وارد شده و ما منتظر نتایج بررسی‌ها در ارتباط با این موضوع هستیم.

سخنگوی وزارت خارجه در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگاران در پاسخ به سوال خبرنگاری که مدعی بود وزارت خارجه در مورد اخراج دیپلمات ایرانی از فرانسه سکوت کرده و همچنین چندی پیش در مورد اخراج دو دیپلمات ایرانی از هلند نیز چنین رویه‌ای داشته و چرا وزارت خارجه در برابر اینگونه اقدامات سکوت و یا پنهان کاری می‌کند با رد چنین مسئله‌ای گفت: ما در برابر هر گونه اقدام ناپسند از جانب دیگر کشورها نسبت به دیپلمات‌هایمان و همچنین نسبت به سایر موضوعات با درایت و در نظر گرفتن شرایط عکس العمل لازم را همواره داشته‌ایم در مورد موضوع هلند و همچنین دیگر کشورها نیز اگر اینگونه مسائل رخ دهند ما این حق را بر خود قائل هستیم که با توجه به مجموع منافع و مصالح کشور اقدامات لازم را انجام دهیم. بنابراین بحث پنهانکاری، سکوت و یا نادیده انگاشتن رفتار خلاف موازین دیپلماتیک از سوی دیگر کشورها مطرح نبوده است و ما همواره در مقطع لازم آن واکنش مناسب انجام داده‌ایم.

وی ادامه داد: نباید این انتظار وجود داشته باشد که ما به صورت شتابزده و بدون ذکاوت اقدامی را انجام دهیم. اقدامی که سود آن به نفع دیگری خواهد بود و ما از بابت آن متضرر می‌شویم. در مورد تصمیم گیری در ارتباط با اینگونه مسائل وزارت خارجه تنها نیست بلکه این مسائل ایران و دولت ایران است و آنهایی که باید در جریان عملکرد ما باشند هستند و ما همواره در زمان لازم اقدامات مقتضی را انجام داده و می‌دهیم.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به این سوال که با توجه به نزدیکی 13 آبان و اعمال تحریم‌های نفتی از سوی آمریکا علیه ایران آیا قرار است کمیسیون مشترک ایران و 1+4 در سطح وزرا قبل از این موعد برگزار شود، اظهار کرد: مذاکرات، تماس‌ها و رایزنی‌های ما در سطوح مختلف با اتحادیه اروپا و همچنین دو کشور چین و روسیه در جریان است عمدتا این رایزنی‌ها در سطوح کارشناسی است. البته همانطور که می‌دانید آخرین نشست کمیسیون مشترک برجام در سطح وزیران در حاشیه برگزاری مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک برگزار شد.

وی ادامه داد: اگر نیاز باشد می‌توانیم نشست‌های این چنینی برگزار کنیم. مانعی وجود ندارد، گرچه گردهم آوردن وزیران امور خارجه 1+4 که عمدتا با مشغله‌های زیادی روبرو هستند و تنظیم یک تاریخ برای چنین جلسه‌ای کار ساده‌ای نیست ولی اگر ضروری باشد این جلسات می‌تواند برگزار شود.

قاسمی تاکید کرد: جلسات کارشناسی ایران و 1+4 ادامه دارد و امیدواریم هر چه زودتر به نتایج لازم دست پیدا کنیم.

وی همچنین در پاسخ به سوالی در ارتباط با مداخله آمریکا در سوریه و تصمیم این کشور مبنی بر تشکیل شبه دولتی در منطقه فرات با حضور کردها تاکید کرد: مداخله آمریکا در سوریه غیر قانونی و خلاف موازین بین‌المللی است چرا که آمریکایی‌ها بدون درخواست و دعوت دولت سوریه در این منطقه حضور پیدا کردند و هر گونه اقدامی که در این منطقه انجام دهند غیر قانونی است.

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه با شناختی که از سیاست‌های توسعه طلبانه آمریکا داریم اقدامات این کشور در منطقه در راستای ایجاد بی ثباتی و کمک به تروریست‌ها است، گفت: توصیه ما به آمریکایی‌ها این است که از سوریه خارج شوند و در مسائل این کشور دخالت نکنند.

این دیپلمات ارشد ایرانی در پاسخ به این سوال که آیا ایران برای پیگیری وضعیت دیپلمات بازداشت شده خود در آلمان رایزنی‌ها و تماس‌هایی را با وزیران امور خارجه کشورهای اروپایی انجام داده است، خاطرنشان کرد: در پی بروز این واقعه تلخ، جمهوری اسلامی ایران اقداماتی را برای پیگیری وضعیت این دیپلمات انجام داده، ما در تماس دائم با مقامات کشورهای مرتبط با این موضوع هستیم. امیدواریم هر چه زودتر بی گناهی این دیپلمات ایرانی ثابت شود و از هیچ تلاشی در این ارتباط دریغ نمی‌کنیم اما دلیلی ندارد که تمام اقداماتی که در این زمینه انجام دادیم را با توجه به ماهیت اتهامات و توجه گروه‌های تروریستی به این موضوع ریز به ریز بیان کنیم.

وی با بیان اینکه متاسفانه برخی از افراد و گروه‌ها آگاهانه و ناآگاهانه با بهانه جویی علاقه‌مند هستند که اقدامات ایران در این زمینه افشا شود، افزود: این موضوع کار غلطی است و مخالف منافع ایران است.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه پیوستن به FATF چه کمکی به ایران جهت انجام تبادلات مالی و بانکی با دیگر کشورها می‌کند، گفت: قطعا پیوستن به این ساز و کار در جهت منافع جمهوری اسلامی ایران و سیاست‌های اقتصادی خارجی ایران است. این موضوع از مزایای بسیاری برخوردار است و ما با در نظر داشتن مجموعه قوانین و چارچوب‌هایی که در ایران به آن واقف هستیم در این مسیر حرکت می‌کنیم. سودمندی این کار بسیار است و فکر می‌کنم به اندازه کافی درباره مزایای این موضوع نیز از سوی کارشناسان حوزه‌های مختلف صحبت شده است.

سخنگوی وزارت خارجه در ابتدای سخنان خود در این نشست خبری موفقیت ورزشکاران ایرانی در مسابقات پارالمپیک جاکارتا را تبریک گفت.

کد خبر 419267

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha