سه‌شنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۷ - ۰۶:۲۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: با ادامه یافتن جنگ در یمن این کشور در کمتر از سه ماه آینده با بدترین قطحی قرن و گرسنگی مطلق ۱۳ میلیون انسان مواجه می‌شود.

قحطی در یمن

به گزارش همشهري آنلاين به نقل از گاردين، مقام‌هاي سازمان ملل هشدار مي‌دهند اگر حمله‌هاي هوايي ائتلاف نظامي به سركردگي عربستان سعودي به مواضع يمني‌ها پايان نيابد، قحطي و گرسنگي مرگبار در انتظار 12 تا 13 ميليون نفر در يمن خواهد بود. بدترين قحطي 100 سال اخير جان ميليون‌ها كودك و زن را به خطر مي‌اندازد و دنيا براي پيشگيري از يك فاجعه بزرگ انساني كمتر از سه ماه فرصت دارد.

ليز گرانده، هماهنگ‌كننده امور انسان‌دوستانه سازمان ملل در يمن در اين باره به بي‌بي‌سي گفت: «به نظرم بسياري از ما با ورود به قرن 21 احساس مي‌كرديم حتي فكر كردن به قحطي‌هايي چون آنچه در اتيوپي و بنگال و بخش‌هايي از اتحاد جماهير شوروي رخ داد، اساسا غيرممكن است. بسياري از ما مطمئن بوديم ديگر هرگز چنين چيزهايي نخواهيم ديد اما واقعيت اين است كه امروز در يمن دقيقا داريم به قحطي مي‌رسيم.»

ائتلاف نظامي به سركردگي عربستان از 2015 با پشتيباني برخي از حكومت‌هاي بين‌المللي به جنگ با حوثي‌ها برخاسته و پيامد اين فاجعه انساني كشته شدن دست‌كم 10 هزار نفر و آوارگي ميليون‌ها انسان بوده است. هزاران شهروند يمني هم در اين سه سال با بلايايي چون گرفتاري در ميدان‌هاي مين، ناامني گسترده و فرود ناگهاني خمپاره‌ها و بمب‌ها دست و پنجه نرم كرده‌اند. حالا هم پاي قحطي قرن به ميان آمده است.

سازمان ملل كه در سال‌هاي اخير بيشتر ناظر حمله‌هاي جنگنده‌هاي عربستاني به يمني‌ها بوده، پس از حمله چند روز پيش سعودي‌ها به شهروندان شيعه و كشتن 15 نفر آنها در شهر بندري حديده خواستار پايان درگيري‌ها شده است. تصاوير پس از حمله هوايي روز شنبه بقاياي يك ميني‌بوس را نشان مي‌دهد كه پنج نفر از اعضاي يك خانواده در ميان قربانيان آن هستند و بين 20 مجروح حمله هم چند كودك و نوجوان به چشم مي‌خورد.

از آغاز يورش گسترده ائتلاف نظامي سعودي به استان حديده در تابستان گذشته، بيش از 170 نفر كشته و دست‌كم 1700 نفر زخمي شده‌اند. ضمن اينكه بيش از 425 هزار نفر از ساكنان حديده خانه و زندگي خود را رها كرده و به بيابان‌ها پناه برده‌اند. تلاش چند ماه اخير نظاميان سعودي و اماراتي براي در دست گرفتن كنترل اين بندر استراتژيك بارها با شكست‌هاي سنگين مواجه شده است.

کد خبر 419293

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha