بهاره خسروی- خبرنگار: بن بست بهار یکی از فرعی‌های خیابان امام حسین (ع) در محله شاهین تا همین چند سال پیش فقط چند خانه ویلایی در آن قرار داشت.

محله

مکانی زیبا و سرسبز. تا اینکه به قول بعضی از کارشناسان حوزه شهر‌سازی ویروس برج‌سازی و تبدیل خانه‌های ویلایی به آپارتمان‌های سر به فلک کشیده به بن بست بهار رسید و هر روز با کوبیدن کلنگی بر زمین، مجتمع‌های چند واحدی با کلی همسایه جدید به این محدوده اضافه می‌شد. با این روند مشکلات تازه‌ای مانند کمبود جای پارک، ترافیک و گاهی اوقات دعوا بر سر مسائل ساده هر روز بیشتر در این بن بست دیده می‌شد.

در همین زمان کلنگ ساخت 2 بیمارستان خصوصی نیز در آن زده شد و اهالی تا به خودشان بیایند این 2 همسایه مزاحم نیز خیلی زود ساکن بن بست شدند. این تازه شروع ماجرای این همسایه‌های دردسر‌ساز برای اهالی بن بست بهار بود. این روزها شنیده‌ها حاکی از آن است که یک بیمارستان دیگر و مجموعه ورزشی کمی بالاتر از بن بست بهار در خیابان امام حسین(ع) در حال ساخت است که با ساخته شدن و راه‌اندازی آنها مشکلات موجود در این بن بست صد چندان می‌شود. در این گزارش با اهالی بن بست بهار درباره این همسایه‌های دردسر‌ساز گفت‌وگو کردیم.

«بهار یک بن بست 8 متری با 47 یا 48 پلاک در دل یکی از فرعی‌های خیابان امام‌حسین(ع) که بیشتر خانه‌های آن ویلایی و حیاط‌دار با باغچه‌های زیبا بود. در واقع هر کسی که ساکن بن بست بهار می‌شد، از آرامش و زیبایی آن لذت می‌برد و آوازه این آرامش در همه محله پیچیده بود.

در این بن بست جای پارک برای اتومبیل‌ها وجود داشت و بیشتر همسایه‌ها یکدیگر را می‌شناختند. در واقع بهار یکی از بن بست‌های آرام و باصفای محله محسوب می‌شد.» این گفته‌های «زهرا حصاری» است که بیشتر از 30 سال است در بن بست بهار سکونت دارد و او می‌گوید:

«این روزها خبری از آرامش و زیبایی‌ نیست و تا چشم کار می‌کند بن بست پر از خانه‌های آپارتمانی و خودروهای پارک شده‌ای است که هیچ‌کدام متعلق به اهالی نیست. از اول صبح تا آخر شب هم صدای جرو بحث برای جای پارک، دزدی و کیف‌قاپی و مزاحمت ماشین‌های گذری در بن بست بلند است.» به گفته این ساکن قدیمی بن بست با ساختمان‌سازی‌ و افزایش تعداد آپارتمان‌ها، مشکلات اهالی به مرور زیادتر شد تا اینکه ساخت 2 بیمارستان تخصصی و فوق‌تخصصی، مشکلات اهالی را صد چندان کرد.

  • کاهش قیمت ملک و کمک‌های امدادی

مهم‌ترین مشکل اهالی بن بست بهار ترافیک و درگیری بر سر جای پارک خودروهای مراجعان به بیمارستان است «قدسی الهی» از دیگر اهالی کوچه بهار می‌گوید: «هر روز باید با افرادی که در بیمارستان بیمار دارند درگیر شویم. آنها گاهی اوقات آنقدر عصبی هستند و عجله دارند که خودروهایشان را بدون ‌توجه مقابل پارکینگ خانه اهالی پارک می‌کنند. همین چند وقت پیش بود که مادرم حالش بد شد و برای بردنش به بیمارستان نتوانستم از خودرو شخصی‌ام استفاده کنم و مجبور به گرفتن آژانس شدم، چون مقابل خانه‌ام خودرویی پارک بود و نمی‌دانستم متعلق به چه کسی است.»

الهی معتقد است با ساخت این 2 بیمارستان در یک بن بست 8 متری بن‌بست و بیمارستان‌ سومی که تا چند وقت دیگر در خیابان امام حسین(ع) ساخته می‌شود، مشکلات اهالی بیشتر می‌شود. این موضوع باعث شده تا قیمت ملک‌های بن بست بهار به‌صورت چشمگیری کاهش پیدا کند و کسی تمایلی برای سکونت در این بن بست ندارد. «روح‌الله ‌نجیبی» از دیگر اهالی بن بست بهار با اشاره‌ به آسیب‌های روانی و اجتماعی که این روزها مهمان دائمی این بن بست شده می‌گوید: «از زمان ساخت 2 بیمارستان خصوصی در این بن بست هر روز شاهد آسیب‌های اجتماعی مثل خریدوفروش موادمخدر، سرقت و کیف‌قاپی در این بن بست هستیم.»

  • سوزاندن زباله‌های عفونی

علاوه بر مشکلاتی که هرکدام از اهالی بن بست بهار به آن اشاره کردند، سوزاندن زباله‌های عفونی و بیمارستانی جلوی در بیمارستان است که اهالی را نگران کرده است. «ابوالفضل پورغفاری» از اهالی قدیمی این بن بست در این‌باره می‌گوید: «زباله‌های بیمارستانی را خارج از بیمارستان می‌سوزانند بعد هم ماشین حمل زباله می‌آید و خیلی سریع آنها را جمع می‌کند. البته این همه ماجرا نیست. حمل زباله‌ها و گاهی اوقات ریختن بخشی از این زباله‌های خطرناک داخل سطل زباله‌های بن بست هم می‌تواند برای سلامت اهالی خطرناک باشد.»

  • راه‌اندازی زیرگذر

بعد از شنیدن درددل وگلایه اهالی از مشکلات بن بست بهار سراغ «احمد حسن‌پور‌زعفرانی» دبیر شورایاری محله شاهین رفتیم تا ببینیم، تدابیر این نماینده اهالی برای رساندن صدای هم‌محله ای‌هایش به گوش مسئولان چه بوده است. «پورزعفرانی» می‌گوید: «مهم‌ترین مشکل اهالی، پارک خودرو در بن بست است. حدود 50‌درصد خودروهای پارک شده، برای همراهان بیماران این 2 بیمارستان خصوصی است.

از طرفی با بالا رفتن میزان‌‌‌ تردد غیر‌محلی‌ها پای مشکلات بسیاری مثل، نبود امنیت اجتماعی، دزدی، درگیری و مواردی از این دست به بن بست بهار باز شده است. از همه بدتر شنیده‌ایم به‌زودی یک بیمارستان و مجتمع ورزشی جدید هم در خیابان امام‌حسین(ع) در نزدیکی بن بست بهار ساخته خواهد شد که خودروهایش باید در همین بن بست پارک کنند. همین موضوع مشکلات اهالی را بیشتر می‌کند.» به گفته این دبیر شورایاری مسئولان شهری منطقه از این ماجرا بی‌خبر نیستند و تدابیری هم برای کاهش مشکلات این بن بست در نظر گرفته‌اند مانند راه‌اندازی زیرگذر از انتهای کوچه به سمت خیابان شادمهر، تا حداقل اهالی یا خودروهای گذری به راحتی بتوانند از کوچه خارج شوند.

  • مسئولان پاسخ ندادند

موضوع راه‌اندازی زیرگذر برای کاهش مشکل ترافیک و مشکلات اهالی بن بست بهار از طرح‌هایی است که چندسالی است مطرح شده است. اما اینکه چه سرانجامی دارد یا به مرحله اجرا می‌رسد سؤالی است که «محمدباقر اسدی‌» معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار منطقه 5 به آن پاسخ می‌دهد: «انتهای بن بست بهار به خیابان شاد مهر می‌رسد ولی این دو خیابان حدود 9‌متر اختلاف سطح دارند به همین دلیل امکان اتصال مقدرو نیست. اما قرار است از طریق ساخت یک زیرگذر بن بست بهار به خیابان شادمهر وصل شود و بن بست از سمت شرق یکطرفه شود.»

به گفته این مسئول خوشبختانه طرح مورد نظر به تصویب شورای عالی ترافیک شهر تهران رسیده و اکنون در دست سازمان فنی و مهندسی شهر تهران برای تأیید نهایی و برنامه‌ریزی برای طراحی مهندسی خیابان قرار گرفته است. اما هنوز این سؤال از مسئولان شهری مطرح است که چرا و چگونه در یک بن‌بست 8متری مجوز ساخت دو بیمارستان بزرگ صادر شده و بیمارستان دیگری هم در نزدیکی همین خیابان در حال ساخت است. پرسش‌های خبرنگار همشهری محله در این زمینه به جواب منطقی و درستی از ارگان‌های مربوطه نرسید.

کد خبر 419415

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha