ثریا روزبهانی- خبرنگار: ۱۰ سال از خبر ساماندهی عرصه‌های محدوده راه‌آهن تهران‌ـ تبریز و زیرزمینی شدن این خط ریلی می‌گذرد.

افشین حبیب‌زاده

قرار بود بعد از زیرزمینی شدن این خط با هدف افزایش سرانه‌های فرهنگی، فضای سبز و همچنین نوسازی بافت‌های متراکم فرسوده طرحی با عنوان «نیلوفری» اجرا شود تا برخی از نیازهای مناطق 17 و 18 برطرف شود ولی با وجود تصویب این طرح و ضرورت اجرای آن به‌عنوان یکی از اولویت‌های شهرداری، هنوز اجرایی شدن آن در‌ هاله‌ای از ابهام است. در دوره فعالیت شهردار سابق (محمدعلی نجفی) مذاکراتی با راه‌آهن جمهوری اسلامی صورت گرفت و توافقاتی هم انجام شد، ولی بعد از رفتن شهردار توافقات نیمه‌کاره ماند. برای اطلاع از‌ پیشرفت و زمان تکمیل نهایی این طرح با «افشین حبیب‌زاده» عضو شورای تهران گفت‌وگو کردیم.

  • 5سال از زیرزمینی شدن خط راه‌آهن تهران‌ـ تبریز می‌گذرد. قرار بود بعد از اجرای این طرح، محدوده این خط ریلی به فضای سبز و مراکز تفریحی در قالب طرحی به نام «نیلوفری» تبدیل شود. طرحی که مسئولان پیش‌بینی کرده بودند تا تابستان سال 97 به اتمام برسد، هنوز مراحل ابتدایی‌اش را نیز طی نکرده است. علت اجرایی نشدن این طرح چیست؟

بعد از به زیر زمین بردن قطار تهران ‌ـ تبریز در محدوده مناطق 17 و 18، زمین‌های اطراف این مناطق بدون استفاده ماند و قرار است با اجرای طرح نیلوفری خدمات متنوعی به شهروندان این مناطق ارائه شود. اجرای این طرح توسعه سرانه فضای سبز و مجموعه‌های تفریحی و فرهنگی را برای این مناطق به دنبال دارد و فرصت خوبی برای شهروندان است که برای نوسازی بافت‌های فرسوده منازلشان اقدام کنند. پس از به زیرزمین رفتن خط آهن تهران ـ تبریز در مناطق 17 و 18 تهران، 30هکتار زمین استحصال شده و دقیقاً منطقه‌ای که منشأ ناهنجاری‌های اجتماعی بود با اتمام این طرح به منطقه‌ای سالم تبدیل می‌شود.

  • در دوره فعالیت شهردار قبلی، برای به نتیجه رسیدن این طرح پیگیری و توافقاتی با راه‌آهن جمهوری اسلامی صورت گرفت ولی متأسفانه با تغییر مدیریت شهری این طرح مسکوت ماند. آیا در دوره جدید مدیریت شهری (سیدمحمدعلی افشانی) اقدام تازه‌ای صورت گرفته است؟

شهردار وقت در تلاش است که این توافقات را نهایی کند تا این محور آزاد شود و به‌طور کامل در اختیار شهرداری قرار بگیرد و بتوانیم روند اجرایی طرح را آغاز کنیم. به همین دلیل امسال در بودجه شهرداری 50میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده، ولی هنوز مطالعات اولیه این طرح آغاز نشده است. چون این محدوده تحت تملک راه‌آهن بوده و برای اینکه شهرداری در آن دخل و تصرف داشته باشد، باید توافقات نهایی شود که هنوز نهایی نشده است.

  • به نظر شما اجرای طرح محور نیلوفری تا چه اندازه می‌تواند تحول و رونق اقتصادی و فرهنگی برای شهروندان مناطق17و 18 به دنبال داشته باشد؟

این طرح، می‌تواند عامل تحریک‌کننده‌ای برای جذب سرمایه‌گذاری‌های جدید باشد و سرمایه‌گذاران را برای مشارکت در این بخش ترغیب کند، اما اینکه این اقدامات چقدر می‌تواند باعث ایجاد تحولات چشمگیر در این مناطق شود به میزان استقبال بخش خصوصی بر می‌گردد. زیرا زیرساخت‌ها را آماده می‌کنیم و بعد از آماده‌سازی زیرساخت‌ها ادامه کار به بخش خصوصی واگذار می‌شود.

کد خبر 419438

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha