زینب زینال‌زاده-خبرنگار: مدتی است شهرداری تهران شعار «شهر زیست‌پذیر، شهروند مشارکت‌پذیر» را در محور برنامه‌های خود قرار داده است.

محله وصال

این شعار زمینه مشارکت شهروندان در زیباسازی و حفاظت از محیط‌زیست پیرامون خود را فراهم می‌کند. «محمد حاج‌حسینی» از جمله کسانی است که در محقق کردن این شعار پیشقدم شده و با طراحی زیبا و کاشت انواع گل و گیاه اطراف محل کسب و کارش، چشم هر رهگذری را خیره می‌کند و جلوه چشمنوازی به خیابان بزرگمهر داده است. او درباره خلاقیت و مشارکتش در زیباتر شدن تهران برایمان بیشتر سخن می‌گوید.

ساختمان پیش‌دبستانی قدیمی و فرسوده خیابان بزرگمهر آنقدر گرد و خاک به خورد همسایه‌ها داده بود که کسی علاقه‌ای به ادامه فعالیت آموزشی در این بنای 80 ساله را نداشت. بارها مشکلات مردم به این پیش‌دبستانی به گوش مسئولان رسید و در نهایت 3 ‌ـ 2 سال قبل بود که حکم به تخریب بنا و فروش زمینش به دیگران داده شد. وقتی لودرها پیش‌دبستانی قدیمی را تخریب می‌کردند کسی فکرش را نمی‌کرد، قرار است از دل این بنای فرسوده، ساختمانی قد بکشد و حال و هوای محله را عوض کند و به قول معروف برندی شود برای کسانی که در خیابان بزرگمهر زندگی می‌کنند.

  • بنایی با ویژگی‌های منحصربه‌فرد

محمدحاج حسینی ساختمان قدیمی را تملک و ساخت‌وساز را شروع می‌کند: «براساس نقشه و مجوز شهرداری 100‌درصد بنا را ساختیم و دیگر جایی برای درست کردن باغچه و فضای سبز نداشتیم. بنابراین به فکر طراحی مقابل ساختمان و زیبا‌سازی پیاده‌رو افتادیم.» او با استفاده از ترکیب چمن مصنوعی و موزائیک و قرار دادن فلاورباکس و نصب صندلی و نقاشی پست برق، تحول بزرگی نه تنها در مقابل ملک شخصی‌اش بلکه در خیابان بزرگمهر ایجاد می‌کند: «طراحی ساختمان به گونه‌ای بود که تمام نما را گل و گیاه بپوشاند.

چون گل‌ها و مکانی که برای نگهداری آن نیاز داشتیم، خارج از نمای بیرونی ساختمان قرار می‌گرفت، شهرداری موافقت نکرد. به همین دلیل از تمام فضای مناسبی که در اختیار داشتیم به نحواحسن استفاده کردیم و با کمی خلاقیت توانستیم فضای زیبا و چشمنوازی ایجاد کنیم.» وقتی در خیابان بزرگمهر قدم می‌زنید و به ساختمان مسینه می‌رسید متوجه حرف‌های حاج حسینی می شوید و تفاوت این بخش از خیابان را با سایر نقاط حس می‌کنید.

  • خیابانی با فضای دلنشین

تقاطع خیابان بزرگمهر با فریمان نقطه‌ای است که می‌توان از آن به‌عنوان یکی از نقاط دلنشین قلب پایتخت یاد کرد. نقطه‌ای که شهروندانی با هزینه شخصی آن را برای خود دلپذیر کرده‌اند. این کار هزینه‌ای دست‌کم 70 میلیونی برای اجرا‌کنندگانش داشته اما آنها از‌ کاری که کرده‌اند، راضی هستند. حاج حسینی در این‌باره می‌گوید: «برای زیبایی بصری و ایجاد حس خوب برای رهگذران، روی جوی آب 6 فلاورباکس و در پیاده‌رو هم 25 درختچه و شمشاد و 400 گلدان کوچک کاشته‌ایم.»

این هم‌محله‌ای خوش‌ذوق مدتی است که از بیماری آسم رنج می‌برد و به گفته خودش شاید به همین دلیل به محیط‌زیست و کاشت گل و گیاه اطراف ساختمانش اهمیت می دهد: «همیشه دلم می‌خواست اطرافم پر از گل و گیاه و فضای سبز باشد. متأسفانه در تهران چنین فضاهایی کمتر وجود دارد و همه خیابان‌ها پر از خودرو و دود و آلودگی است. پس از تمام شدن ساخت‌وساز تصمیم گرفتم برای کمک به خودم و تلطیف کردن هوای تهران هرچند به اندازه کم و ناچیز‌کاری انجام بدهم. نتیجه این تصمیم، زیبایی است که شهروندان می‌بینند و لذت می‌برند.»

  • استقبال همسایه‌ها

حدود 80‌متر چمن مصنوعی در پیاده‌رو و لابه‌لای موزائیک‌ها و سنگفرش پیاده‌رو نصب شده است. این کار چنان نمای زیبایی به وجود می‌آورد که مالکان 3 ساختمان همجوار هم درخواست می‌کنند تا مقابل ملک آنها را هم به همین منوال سنگفرش کنند. حاج حسینی می‌گوید: «این نخستین بازخوردی بود که باعث ایجاد انگیزه بیشتر در من شد و با کمال میل و با اندک هزینه‌ای که همسایه‌ها پرداخت کردند حدود 110‌متر از پیاده‌رو را با ترکیب چمن و موزائیک سنگفرش کردیم.»

  • شهروندان علاقه‌مند را حمایت کنید

فعالیت‌هایی که این کاسب هم‌محله‌ای در خیابان بزرگمهر از چشم بسیاری حتی آنهایی که در این محله زندگی نمی‌کنند دور نمانده است. حاج حسینی می‌گوید: «افراد مکرر به اینجا می‌آیند و درباره گل و گیاه و سنگفرش و کارهایی که در پیاده‌رو انجام داده‌ایم سؤال می‌کنند.» او این مسئله را نشان‌دهنده علاقه مردم به داشتن شهری زیبا و زیست‌پذیر می‌داند: «این نشان می‌دهد مردم به ایجاد فضاهای جذاب و دلنشین علاقه دارند و می‌توان با یک راهنمایی یا در نظر گرفتن مشوق‌هایی از سوی شهرداری و ارگان‌های دیگر، شهروندان را به اجرای ایده‌های زیست‌محیطی ترغیب کرد تا شهری زیباتر داشته باشیم.»

  • شهر با مشارکت شهروندان زیباتر می‌شود

امور شهر با مشارکت شهروندان بهتر اداره می‌شود. چند سالی است که مدیریت شهری شهرداری تهران، این سیاست را پیش گرفته است و براساس آن انجام برخی از امور در محله‌ها را به شهروندان واگذار می‌کند و به گفته برخی از مسئولان شهری نتایج این کار رضایت‌بخش بوده است. «علیرضا سعادتی» رئیس اداره زیباسازی شهرداری منطقه 6 نیز با تأیید این موضوع به همشهری محله می‌گوید: «مدیریت شهری شهرداری تهران به تنهایی نمی‌تواند شهر را اداره کند.

بنابراین نیاز به مشارکت شهروندان است و در این زمینه برخی از مردم مانند «محمد حاج حسینی» حضور فعال و چشمگیری دارند و با کارهایی که انجام می‌دهند به زیبای محله و منطقه و حتی شهر کمک می‌کنند.» او با تقدیر از این شهروند خوش‌ذوق می‌گوید: «کار چنین شهروندانی قابل تقدیر است و آنها باید الگویی برای سایر شهروندان باشند. مدیران شهری هم با حمایت از شهروندانی که برای اداره بهتر شهر تلاش می‌کنند و فراهم کردن برخی از تسهیلات و استفاده از ایده‌های آنها می‌توانند امور شهر را به نحو احسن انجام دهند و تهران را به مدینه فاضله تبدیل کنند.»

 

کد خبر 419441

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha