همشهری آنلاین: روزنامه شهرآرا ویژه‌نامه‌ای به مناسبت سالگرد درگذشت فرامرز شکرخواه موزیسین، نوازنده، مدرس و سازنده تار و سه تار منتشر کرد. تصاویرصفحه اول و ویژه نامه امروز روزنامه شهرآرا را در زیر ببینید:

ویژه نامه شهرآرا به مناسبت سالگرد درگذشت فرامرز شکرخواه

ویژه نامه شهرآرا به مناسبت سالگرد درگذشت فرامرز شکرخواه

تیتر اول این روزنامه امروز به او اختصاص داشت.

فرامرز شکرخواه اول فرودین ١٣٤٠ در شهر مقدس مشهد به دنیا آمد. او موزیسین، نوازنده، مدرس و سازنده تار و سه تار بود.

وی از سال ۱۳۶۶ تا ۱۳۷۰ نزد شاپور هدایتی و با ساز سه‌تار به فراگیری مستمر موسیقی دستگاهی ایران پرداخت، آموزشی که مشخصاً مبتنی بر ردیف و ضربی‌های کلاسیک موسیقی ایرانی بود و به‌نوعی نماینده‌ی نگرش و مکتب آموزشی شاگردان نورعلی‌خان برومند و علی‌اکبرخان شهنازی در خراسان (مشهد) بوده است.

شناخت و درک دقیق او از ردیف و اجزا و اصول این موسیقی، توان انتقال عالی مطالب، صبر، حوصله، جدیت در کنار خلق و خوی آرام و مهربانش از او معلمی کاربلد و موفق ساخته بود و حاصل سال‌ها تدریس جدی او، شاگردان فراوانی است که تربیت کرده‌است. در نوازندگی‌ (به‌ویژه ساز سه‌تار)، علاقه‌مند سبک و سیاق و حال ساز استاد لطفی بود و از سوی دیگر به موسیقی نواحی خراسان گرایشی خاص داشت.

این عوامل، درکنار تجربیات و ذوق و احساس شخصی، لحن و بیان خاص و زیبایی به نوازندگی‌اش بخشیده بود. فرامرز همچنین نواختن تار و بعدها کمانچه را نیز نزد استاد علی‌اکبر شکارچی آغاز کرد و پی گرفت.

شکرخواه که کلکسیونی از سازهای تاریخی را هم در اختیار داشت از دهه ٦٠ با دریافت مجوز از وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی به ساخت ساز نیز پرداخت که سه‌تار و تارهای او جزو کارهای ویژه به شمار می‌آیند.

فرامرز شکرخواه که در سه تار و تار نوازی نوازنده‌ای چیره دست است؛ تمایلی به اجراهای گروهی نداشت، او فقط چندین بار به نغع بیماران مبتلا به سرطان و همچنین به نفع زلزله زدگان دوئت‌هایی را اجرا کرد.

فرامرز شکرخواه سازنده و نوازنده تار و سه تار کشورمان پس از یک دوره بیماری عصر روز سه‌شنبه ۲۵ مهر ۹۶ در سن ۵۶ سالگی در مشهد درگذشت.

کد خبر 419459

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha