رابعه تیموری- خبرنگار: بدهی زیاد به پیمانکاران که از دوره قبل مانده، سبب شده بهره‌گیری از سرمایه‌های بخش خصوصی در چرخاندن چرخ‌ آبادانی محله‌ها بیش از گذشته مورد توجه مدیریت شهری پایتخت قرار گیرد.

 «‌‌امیر محسنی» شهردار منطقه ۱۷

این اتفاق در منطقه 17 در جریان است و تعدادی از طرح‌های معوق مدیریت شهری با مشارکت بخش خصوصی مسیر پیشرفت را طی می‌کند. «‌‌امیر محسنی» شهردار منطقه 17 که از آن به عنوان «دارالشهدای‌تهران» یاد می‌شود، درباره این فعالیت به سوالات ما پاسخ می دهد.

  • در این منطقه اجرای چه پروژه‌هایی به بخش خصوصی سپرده شده است؟

2 استخر مجزا برای بانوان و آقایان که هریک هزار و 200‌مترمربع وسعت دارند توسط بخش خصوصی در مجموعه چندمنظوره دارالشهدا در حال تکمیل و آماده‌سازی است. در محله زمزم زمین ورزشی 50 ساله‌ای داریم که به «‌‌زمین تهران» معروف است. این زمین و زمین مجاور آن را که در مالکیت شهرداری قرار داشت برای تجهیز و بهینه‌سازی در اختیار تعدادی از فوتبالیست‌های ملی‌پوش قدیمی منطقه گذاشته‌ایم تا در این محل کمپینگ ورزشی راه‌اندازی شود.

در کمپینگ علاوه بر آماده‌سازی زمین و سکوها محوطه اقامتگاهی مجهز به امکانات بدنسازی، سونا و... دایر می‌شود تا تیم‌های باشگاهی که برای مسابقات به تهران می‌آیند در این مجموعه ریکاوری و آماده شوند. در محله وصفنارد هم با زمین چمن صالحان قرار داشت که به‌صورت نامطلوب بهره‌برداری شده و در حال از بین رفتن بود.

خوشبختانه «‌‌علیرضا فغانی» داور ممتاز و ارزشمند کشورمان همراه با یک تیم، احیای زمین و راه‌اندازی مدرسه فوتبال محله را برعهده گرفته‌اند. این زمین چمن و سایرمنابع ورزشی در حال تخریب منطقه بدون یک ریال هزینه احیا می‌شوند وپس از پایان دوره قرارداد با کیفیت مطلوب در اختیار شهرداری قرار می‌گیرد. تاکنون بخش خصوصی در این منطقه 60میلیارد تومان سرمایه‌گذاری کرده که نیمی از پروژه‌های سرمایه‌گذاری‌شده در دهه‌فجر امسال و مابقی تا بهمن سال آینده افتتاح می‌شود.

  • شهرداری بر شیوه اجرای پروژه و مراحل بهره‌برداری بخش خصوصی مانند تعیین نرخ خدمات نظارت دارد؟

این طرح‌ها با نظارت و مدیریت کامل شهرداری منطقه اجرا می‌شود. مثلاً در ساخت استخر از مجری خواسته‌ایم از مصالح مرغوب که ماندگاری بالایی دارند استفاده شود و پس از بهره‌برداری نرخ خدمات را هم مدیریت خواهیم کرد. نمونه بارز این نوع همکاری شرکت‌هایی هستند که به عرضه ارزاق و پوشاک در بوستان‌های منطقه تمایل دارند.

این شرکت‌ها کیوسک‌های چوبی مناسبی را بدون پرداخت اجاره‌بها از شهرداری تحویل می‌گیرند و در ازای آن موظف به استخدام و توانمندسازی بانوان سرپرست خانوار تحت پوشش مدیریت شهری هستند. این برنامه در آینده‌ای نزدیک برای ایجاد اشتغال معلولان جسمی‌ـ حرکتی هم اجرا خواهد شد.

  • جذب سرمایه‌های خارجی هم در برنامه‌ها پیش‌بینی شده است؟

ما 3 محور را برای توسعه 4 ساله منطقه در نظر گرفته‌ایم و تلاش می‌کنیم این محورها را با همکاری و مشارکت سرمایه‌گذاران خارجی عملیاتی کنیم. محور اول توسعه خط آهن تهران‌ـ تبریز موسوم به محور نیلوفری است، محور دوم خیابان ابوذراز خیابان شهیدان حسنی تا بزرگراه شهید آیت‌الله سعیدی و محور سوم خیابان زمزم است. برای دستیابی به این هدف با یک شرکت سازنده ساختمان ترکیه‌ای و کنسرسیوم آلمانی و هلندی مذاکره شده و منتظر تصمیم نهایی هستیم.

  • مدیران شهری عراقی که اخیراً از منطقه 17 بازدید کردند، برای سرمایه‌گذاری در منطقه پیشنهادی داشتند؟

این گروه متشکل از شهردار، فرماندار و رئیس شورای‌شهر بود که از استان بصره و شهر زبیر به دعوت اتاق بازرگانی به ایران سفر کرده بودند و در حوزه خدمات شهری به همکاری نیاز داشتند. به دلیل عضویت من در هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی و وجود ظرفیت همکاری در منطقه17 مسئولیت مذاکره با این گروه به مدیریت شهری منطقه واگذار شد. در شهر زبیر با یک میلیون و 500 هزار نفر جمعیت تجهیزات لازم برای ارائه خدمات شهری مانند خودروهای حمل و شست‌وشوی مخازن زباله وجود ندارد، اما بسیاری از پیمانکاران منطقه از این امکانات بهره‌مند هستند و می‌توانند با آنها همکاری کنند.

کد خبر 419605

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha