هر سال که می‌گذرد تب زیارت عتبات عالیات در ایام منتهی به اربعین داغ‌تر از قبل می‌شود. در این بین اما ممکن است حوادثی اتفاق بیفتد که هیچ‌کس فکرش را نمی‌کند؛

سفر

خطراتی مثل گرفتار شدن در دام کلاهبرداران برای تهیه ویزا، ثبت‌نام در سایت‌های جعلی که کلاهبرداران برای دستبرد به‌حساب بانکی طعمه‌های‌شان طراحی کرده‌اند، تورهای لحظه آخری قلابی و... پس اگر شما هم راهی سفر عتبات‌عالیات هستید گزارش همشهری را بخوانید تا با همه خطراتی که ممکن است در کمین‌تان باشد، آشنا شوید.

  • اولین دام

وقتی نیت می‌کنید زائر کربلا شوید یکی از نخستین کارهایی که باید انجام دهید تهیه ویزاست؛ مرحله مهمی که اگر مراقب نباشید ممکن است همان ابتدا مغلوب کلاهبرداران حرفه‌ای شوید. مسئولان سازمان حج و زیارت همیشه هشدار می‌دهند که مشتاقان سفر به عتبات‌عالیات از طریق دفاتر رسمی اقدام کنند تا در دام جاعلان و کلاهبرداران نیفتند.

با وجود این تاکنون افراد بسیاری در دام باندهای جعلی گرفتار شده و به‌خاطر جعلی بودن ویزای‌شان نتوانسته‌اند راهی عراق شوند. همین چند روز قبل مأموران پلیس پایتخت موفق شدند 4هزار ویزای جعلی عراق را از 2 تبهکار کشف کنند. این 2 متهم که یکی از آنها عراقی است،

وانمود می‌کردند که می‌توانند برای افرادی که قصد سفر به عراق برای شرکت در مراسم اربعین را دارند، ویزا تهیه می‌کنند اما تحقیقات پلیس آنها را در توزیع ویزاهای جعلی ناکام گذاشت. ویزاهای جعلی فقط در تهران توزیع نمی‌شود و هرجایی که مشتاقی برای زیارت وجود داشته باشد، افراد شیاد نیز حضور دارند؛ مثلا چند روز قبل‌تر در مرز شلمچه هم 2جاعل حرفه‌ای دستگیر شدند و از آنها ۹۷ ویزای جعلی کشف شد.

  • دام‌های اینترنتی

برخی زائران تلاش می‌کنند از طریق سایت‌های معتبری که وجود دارد برای سفر به عتبات عالیات اقدام کنند. این شاید مطمئن‌ترین راه باشد اما باز هم باید هوشیار بود؛ چراکه در این راه هم خطر گرفتار شدن در دام تبهکاران اینترنتی وجود دارد. یکی از ترفندهای تبهکاران برای کلاهبرداری‌های اینترنتی طراحی سایتی قلابی، درست شبیه همان سایتی است که شما می‌خواهید واردش شوید؛ آنقدر شبیه که شما در نگاه اول متوجه قلابی بودن آن نمی‌شوید و وقتی اطلاعات بانکی‌تان، شامل شماره کارت، رمز دوم و cv2 را وارد می‌کنید، در حقیقت با دستان خودتان اطلاعات‌تان را در اختیار کلاهبرداران می‌گذارید.

سرهنگ پاشایی، معاون اجتماعی پلیس فتا درباره این شیوه جدید کلاهبرداری از زوار اربعین می‌گوید: زائران هنگام پرداخت هزینه بلیت به‌صورت اینترنتی، نکات ایمنی را رعایت و از مکان‌های مورد اعتماد برای ثبت‌نام و پرداخت‌های اینترنتی هزینه‌ها استفاده کنند. توصیه می‌شود هنگام ثبت‌نام حتماً به آدرسی که در نوار ابزار آمده توجه کنید. در این آدرس باید از پروتکل https استفاده شده باشد؛ در غیر این صورت سایتی که در آن هستید، جعلی است. همچنین در سایت‌های معتبر در بخش نوار آدرس یک علامت قفل‌شکل وجود دارد که همه الزامات و مشخصات سازمان حج و زیارت قابل‌مشاهده است که اگر اطلاعاتی غیراز اطلاعات این سازمان در آن وجود داشت حاکی از جعلی بودن این سایت است.

  • خطر در جاده

از تهیه ویزا و بلیت که بگذریم یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های زائران وسیله سفر است. تعداد کمی از زائران اربعین با هواپیما سفر می‌کنند و اغلب با اتوبوس خود را به مرزهای زمینی می‌رسانند. اما رسیدن تا مرز هم بی‌خطر نیست و حوادث جاده‌ای یکی از مهم‌ترین مخاطرات پیش روی زائران است. یکی از مهم‌ترین حوادث جاده‌ای که در سال‌های اخیر برای زائران اربعین اتفاق افتاد، جان 28نفر از آنها را گرفت. قربانیان 28زن و مرد یزدی بودند که قصد سفر به عتبات‌عالیات را داشتند اما در حوالی اقلید استان فارس اتوبوس‌شان به دره سقوط کرد و جان‌شان را گرفت.

این حادثه زمانی اتفاق افتاد که اتوبوس اسکانیای حامل زائران در مسیر کوهستانی و پرپیچ و خم گردنه دژکرد به پیچ تندی رسید. راننده که قصد داشت سرعت را کنترل کند، تلاش کرد ترمز بگیرد اما سیستم ترمز به‌درستی عمل نکرد و وقتی به پیچ دوم رسید ناگهان اتوبوس واژگون شد و به دره سقوط کرد. از میان 47سرنشین اتوبوس 24نفر در دم و 4نفر بعد جان باختند و سایرین نیز در بیمارستان تحت مداوا قرار گرفتند. علت این حادثه عدم‌توانایی در کنترل وسیله نقلیه به‌علت تخطی از سرعت مطمئنه توسط راننده اتوبوس اعلام شد.

  • طمع تورهای ارزان

نوسانات ارز و بالا رفتن نرخ سفرها به عراق برخی را به فکر پیدا کردن تورهایی با قیمت ارزان می‌اندازد و چه چیزی بهتر از تورهای لحظه آخری. با اینکه ممکن است بسیاری از تورهای لحظه آخری ارزان و به‌صرفه باشد اما ممکن است خیلی از آنها دام‌هایی باشد که کلاهبرداران برای زائران پهن کرده‌اند.

یک نمونه از این کلاهبرداری‌ها همین چند وقت قبل فاش شد. ماجرا از این قرار بود که فرد کلاهبرداری در تبریز با تبلیغات اینترنتی گسترده وانمود می‌کرد مجری تورهای لحظه آخری به مقصد مشهد و عتبات‌عالیات است و قیمتی که برای این تورها اعلام می‌کرد خیلی کمتر از قیمت واقعی بود. همین ترفند کافی بود تا صدها نفر در دام او گرفتار شوند. این افراد پول‌های‌شان را به شماره حسابی که از طرف مدیر تور اعلام شده بود، واریز می‌کردند اما از آن به بعد هیچ‌کس پاسخگوی آنها نبود. با آغاز تحقیقات پلیس در این‌باره معلوم شد مرد شیاد و همدستانش توانسته‌اند 800زائر را فریب داده و دست‌کم یک میلیارد تومان به جیب بزند. هرچند متهمان بعد از کلاهبرداری گریخته بودند اما سرانجام در یکی از استان‌های شمالی کشور دستگیر شدند.

  • دستگیری در نقطه صفر مرزی

با وجود هشدارهای مسئولان برای تهیه ویزای کشور عراق از راه‌های معقول و قانونی، باز هم عده‌ای از زائران سراغ واسطه‌ها می‌روند و همین موضوع دردسرهای زیادی را برای‌شان ایجاد می‌کنند. یکی از این دردسرها دستگیر شدن توسط پلیس عراق به‌دلیل جعلی بودن ویزاست.

میرمسعود حسینیان، سرکنسول ایران در کربلا در این‌باره می‌گوید: از زائران اربعین حسینی تقاضا می‌شود تا با در دست داشتن مدارک قانونی که از طریق سامانه سماح صادر شده است به مرزهای ایران و عراق مراجعه کنند چراکه در غیر این صورت توسط مأموران عراقی بازداشت می‌شوند. وی ادامه می‌دهد:

طی روزهای گذشته چند زائر ایرانی به‌دلیل داشتن روادید جعلی در مرزهای عراق بازداشت شده‌اند و این سهل‌انگاری موجب زندانی شدن آنها در عراق می‌شود. حسینیان استعلام روادید از دفاتر زیارتی مجاز را راهکاری برای اطمینان از اصل بودن روادید اربعین اعلام کرد. سرکنسول ایران در کربلا علاوه بر توصیه درخصوص استفاده از مدارک قانونی به زائران سفارش کرد که به هیچ عنوان وسایل دیگران را از مرز عبور ندهند چرا که ممکن است حاوی موارد ممنوعه باشد.

  • حادثه در هتل

وقتی زائران از مرز عبور می‌کنند یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های‌شان محل اسکان است. با اینکه در مراسم اربعین بسیاری از زائران موکب‌ها را برای استراحت انتخاب می‌کنند اما برخی هم به هتل‌ها می‌روند. اما گاهی درست حادثه در همین هتل‌ها که به ظاهر امن هستند اتفاق می‌افتد. مهم‌ترین حادثه، آتش‌سوزی است. تاکنون زائران زیادی در جریان آتش‌سوزی هتل‌ها دچار سوختگی شده‌اند و برخی نیز جان خود را از دست داده‌اند.

چندی قبل در جریان آتش‌سوزی در هتلی واقع در نجف 2زائر ایرانی جان باختند. این حادثه از اتصال پرده به بخاری که در یکی از اتاق‌های طبقه سوم هتل قرار داشت، آغاز و شعله‌های آتش خیلی زود گسترده شد. ساکنان این هتل حدود 170نفر و اهل استان مرکزی بودند که همراه کاروانی خارج از پوشش حج و زیارت به عتبات عالیات مشرف شده بودند. در این حادثه 3نفر از زائران دچار حادثه جدی شدند که 2 نفر از آنان به‌دلیل خفگی جان باختند و زائر دیگر نیز به‌دلیل مشکلات تنفسی در بیمارستان بستری شد.

کد خبر 419722

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha