مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۷ - ۰۷:۴۵
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: بر اساس گزارش شبکه لرزه‌نگاری شهر تهران در شهریور ماه ۹۷ تعداد ۱۰ زمین‌لرزه در مجاورت پایتخت به ثبت رسیده‌است که یکی از آنها با بزرگای ۴/۱ داخل محدوده شهر تهران در شمال غرب آن نزدیک به گسل شمال تهران رخ داده است.

به گزارش شهرنوشت به نقل از روابط عمومی سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران، از نکات قابل توجه در لرزه‌خیزی شهریور ماه، رخداد خوشه‌ای زمین‌لرزه‌ها در نزدیکی گسل مشاء در مجاورت شهر دماوند است و در 29 شهریور نیز زمین‌لرزه‌ای با بزرگای 2 در غرب این خوشه در نزدیکی لواسانات ثبت شده است. در این ماه زمین‌لرزه‌هایی با بزرگای 2،5 و 2/2 در نزدیکی گسل گرمسار رخ داده‌اند.

شبكه لرزه‌نگاري شهر تهران شامل 13 ايستگاه لرزه‌نگاري است و در حال حاضر این شبکه دارای بیشترین دقت در تعیین محل زمین‌لرزه‌ها در داخل شهر تهران به علت فاصله کم بین ایستگاه‌ها و پوشش مناسب است. علاوه بر آن نزدیکی تعدادی از ایستگاه‌های این شبکه به معادن نزدیک تهران امکان تشخیص و تفکیک انفجارات معادن نزدیک شهر تهران از زمین لرزه‌ها را میسر‌ كرده.

براساس مقايسه و تحلیل آماري رويدادهاي بزرگ‌تر از 2،5 (در مقياس امواج دروني زمين) در تهران بزرگ، استان تهران و كشور ،كل رويدادهاي ثبت شده در شهریورماه در سطح كشور 670 زمين‌لرزه با بزرگي بين 2،5 تا 5،9 ریشتر (مقياس امواج دروني زمين) و در تهران در محدوده مناطق 22 گانه تهران بزرگ‌، وقايع لرزه‌اي با بزرگي 2،5 ریشتر به بالا روي ‌نداده است.

همچین در استان تهران از تعداد 670 رويداد زمين‌لرزه با بزرگي بيشتر از 2،5 ریشتر در محدوده جغرافیایی کشور، تعداد 7 زمين‌لرزه با بزرگي بیش از 2،5 (در مقياس امواج دروني زمين) در محدوده استان تهران و مناطق همجوار؛ از فيروزكوه در شرق تا اشتهارد در غرب و از طالقان در شمال تا جوادآباد در جنوب استان تهران روي داده که 3 عدد از آنان در محدوده جغرافیایی استان تهران بوده است.

بر اساس این گزارش، در استان تهران 22 مورد زمین لرزه خفیف (بزرگای زیر 2،5) اتفاق افتاده که 5 مورد از آنها در محدوده ارجمند از توابع شهرستان فیروزکوه روی داده است.

کد خبر 419747

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha