همشهری آنلاین: ملا برادر، یکی از رهبران با نفوذ طالبان و مرد شماره ۲ این گروه پس از تحمل ۱۰ سال حبس در پاکستان از زندان آزاد شد.

 مرد شماره ۲ طالبان از زندان آزاد شد

به گزارش ایرنا روزنامه «نیوز» پاکستان روز دوشنبه در خبری به نقل از منابع موثق نوشت: یکی از موسسان طالبان افغانستان مشهور به «ملا برادر»، از زندانی در پاکستان آزاد شده است.

منابع معتبر به این روزنامه گفته اند که آزادی ملا برادر به درخواست دولت قطر صورت گرفته است.

«ملا برادر» 10 سال پیش، در حالی که به گفت گوهای صلح با حکومت افغانستان علاقه مند بود، از سوی سازمان‌های امنیتی پاکستان در شهر کراچی دستگیر شد.

این فرمانده طالبان یک از چهار موسسانی است که تحریک طالبان را در سال 1994 در افغانستان ایجاد کرد.

روزنامه دی نیوز پاکستان در این خصوص نوشت که بر اساس برخی پیش بینی ها، آزادی این رهبر طالبان به روند صلح در افغانستان کمک می‌کند.

  • ملا برادر کیست؟

«ملا عبدالغنی برادر»، 45 سال دارد و یکی از چهار نفری است که در سال ١٩٩۴ گروه طالبان به رهبری ملا عمر را تاسیس کردند.

پیروان گروه طالبان از ملا برادر به عنوان یکی از مغزهای متفکر این گروه یاد می کنند او در مدارس پاکستان مسایل دینی خوانده و مدتی در گروه طالبان جنگیده است.

ملا برادر پس از سقوط امارت اسلامی طالبان، شورای کویته، مهم ترین تشکل طالبان پس از سقوط این گروه را رهبری می کرد.

عبدالغنی برادر در سال ١٩۶٨ در ولسوالی دهراوود ولایت ارزگان در جنوب افغانستان متولد شد، وی در مدارس دینی درس خوانده اما تعلیمات دینی را 'به پایان نرساند.'

او به «ملابرادر» مشهور است و گفته می شود که با قبیله پوپلزایی از قبایل قندهار (جایی که حامد کرزی رئیس جمهوری افغانستان متولد شده) نسبت دارد.

پیشتر گزارش هایی منتشر شده بود که «ملا عبدالغنی برادر» با احمدولی کرزی برادر حامد کرزی که از سال ٢٠٠۵ تا ٢٠١١ رئیس شورای ولایتی قندهار بود در ارتباط بوده است.

طی سال هایی که گروه های مجاهدین علیه نیروهای شوروی سابق و دولت تحت حمایتش در کابل می جنگید، ملا برادر عضو حزب اسلامی به رهبری مولوی یونس خالص بود.

سال ١٩٩۴ با سه نفر دیگر از جمله ملا محمد عمر، گروه طالبان را اساس گذاشت و برای پیروزی این گروه در خطوط مقدم نبرد در غرب افغانستان و نیز کابل پایتخت، جنگید.

زمان حمله آمریکا و متحدانش به گروه طالبان او معاون وزارت دفاع طالبان بود. پس از سقوط گروه طالبان به دست آمریکا، او معاون ملا محمد عمر شد.

ملا برادر از فرماندهان مورد اعتماد رهبر گروه طالبان شناخته می شد که در سال ٢٠١٠ ،در شهر کراچی در جنوب پاکستان بازداشت و روانه زندان شد.

کد خبر 419815

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha