همشهری‌آنلاین: بابی فیشر شطرنج‌باز مشهور جهان در 64 سالگی درگذشت. سخنگوی او گفت قهرمان سابق شطرنج جهان بدلیل بیماری - که نام آن عنوان نشد- درگذشته است.

به گزارش بی‌بی‌سی؛ بابی فیشر (Bobby Fischer) که متولد آمریکا بود، به‌دنبال شکست بوریس اسپاسکی، رقیب خود از اتحاد جماهیر شوروی در سال 1972، به شهرت رسید.
 فیشر پس از انجام مسابقه در سال 1992 در یوگسلاوی سابق، بدلیل تخطی از مقررات بین‌المللی تحت تعقیب قرار داشت . در سال 2005 ایسلند به  فیشر شهروندی اعطا کرد تا مانع از استرداد وی به آمریکا شود.

قهرمان سابق شطرنج جهان پیش از رفتن به ایسلند چند سال بطور مخفیانه در ژاپن زندگی می‌کرد.

بی بی سی فیشر را به دلیل سخنان "ضد یهودی" و همچنین "حمایت از حملات 11 سپتامبر 2001 در آمریکا"  مورد انتقاد شدید معرفی کرده است.

اما در همین حال  اسپاسکی گفته است که از شنیدن خبر درگذشت آقای فیشر "بسیار ناراحت" شده است.

گری کاسپاروف دیگر شطرنج باز نامی جهان نیز گفته است که صعود آقای فیشر به رده های بالای شطرنج جهان در دهه 60 میلادی "تحولی انقلابی" بود.

مسابقه شطرنج بین او و اسپاسکی در  1972 در ایسلند، به عنوان "جنگ وکالتی" (بین غرب و شرق) در جریان جنگ سرد مشهور شد.

برخی از کارشناسان معتقدند که این مسابقه بود که شطرنج را در جهان معروف کرد.

آقای فیشر در سال 1975 و پس از آنکه از بازی در مقابل آناتولی کارپوف رقیب خود از اتحاد شوروی، سرباز زد مقام قهرمانی خود را از دست داد.

پس از آن این قهرمان شطرنج جهان از انظار عمومی کناره گیری کرد.

در سال 1992 آقای فیشر بمدت کوتاهی باز به صحنه برگشت و در مخالفت با خواست جامعه جهانی با آقای اسپاسکی در یوگسلاوی سابق به مسابقه پرداخت.

او بار دیگر از انظار کناره گیری کرد و سپس مشخص شد که چند سالی را در ژاپن زندگی کرده است.

کد خبر 42058

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز