الهام اسمعیلی: وقتی با کمبود فضای کافی در محیط خانه مواجه هستید، به هر گوشه‌ای از خانه، با هدف یافتن فضایی کاربردی، نگاهی دقیق‌تر بیندازید.

این در واقع همان موضوع استفاده بهینه از فضاست. متاسفانه در اغلب خانه‌های امروزی با وجود فضاهای فراموش شده متعدد در جای جای خانه، همچنان اهالی خانواده از مشکل کمبود جای کافی، شکوه و شکایت می‌کنند؛ در حالی که برای هرقست از خانه- به‌خصوص فضاهای خالی و فرورفته- با توجه به موقعیت قرارگیری آنها، کاربردهای گوناگونی وجود دارد؛ فقط کافی است کمی ابتکار و خلاقیت داشته باشید.

به‌عنوان نمونه، اگر در خانه‌ای با سیستم دوبلکس زنگی می‌کنید و فضای زیر راه‌پله‌ها همچنان خالی است یا با لوازم پیش‌پا افتاده‌ای پر شده است و از طرفی دیگر، مشکل کمبود فضای کافی همواره شما را می‌آزارد، برای این قسمت از خانه، فکری اساسی کنید. در زیرپله‌های خانه شما انباری جاداری وجود دارد که خودتان از این نعمت بی‌خبرید.

شما می‌توانید حتی صرف‌نظر از موقعیت راه‌پله در خانه و فضاهای اطراف آن، از فرورفتگی زیرین پلکان برای قراردادن لوازمی استفاده کنید که حتی هیچ ربطی به محیط و موقعیت آن نداشته باشند؛ البته به شرطی که برای آن لوازم، جایگاهی مخصوص درست کرده و آنها را از نظرها پنهان کنید.

به عنوان مثال، اگر برای قرار دادن برخی لباس‌ها، ملحفه، بالش، حوله و لوازمی مانند اینها که در اتاق خواب دیگر جای کافی برای این منظور وجود ندارد، یکی از راهکارهای جایگزین، ساخت کمدی در زیر راه‌پله است. به طور قطع به این صورت بسیاری از مشکلات ناشی از کمبود فضای کافی در اتاق خواب شما برطرف خواهد شد؛

در ضمن با توجه به اینکه ساخت این کمدها ساده بوده و از همه مهم‌تر قرار نیست به صورت ثابت در محل قرار گیرند، هم بریز و بپاش ساخت کمدهای توکار را نخواهید داشت و هم اگر به کار نجاری علاقه‌مندید و اصولا هر چند وقت یک بار وسیله‌ای چوبی برای خانه می‌سازید، می‌توانید این را هم در فهرست کارهای نجاری خود قرار دهید.

ساخت این کمد راحت‌تر از آن است که شما تصور می‌کنید؛ تنها کافی است لوازم ابتدایی نجاری را داشته باشید و طبق مراحل زیر عمل کنید.

لوازم مورد نیاز:

  • نئوپان یا MDF یک سانتی‌متری، چند تخته
  • دریل
  • چرخ، 4 عدد
  • اره
  • چسب چوب
  • پیچ و پیچ‌گوشتی
  • متر و خط‌کش فلزی و مداد
  • سمباده چوب
  • میخ و چکش
  • دستگیره

توضیح:
با توجه به فرم شیبدار راه‌پله و در نتیجه فضای خالی زیر آن، ساختار کمد نیز به لحاظ شکل ظاهری از فضای زیر راه‌پله تبعیت می‌کند؛ از طرفی دیگر، فضای زیر راه‌پله معمولا تنها با یک کمد سراسری متحرک پر نمی‌شود، بلکه با توجه به ابعاد فضای خالی حداقل 2 یا حتی 3 کمد- که طبیعتا ابعاد و فرم آنها نیز با هم متفاوت خواهد بود- لازم است.

طرز ساخت:

تصویر شماره 21 - برای ساخت این کمد طبقاتی همان‌طور که در تصویر1 ملاحظه می‌کنید، به 2 ذوزنقه و چند سطح مربع و مستطیل شکل نیاز است؛ بنابراین ابتدا ابعاد فضای خالی زیر راه‌پله را دقیق اندازه‌گیری کرده، سپس با توجه به آنها، الگوی شکل‌های مورد نظر را روی کاغذ طراحی کنید. پس از آن با کمک خط‌کش بلند فلزی و مداد براساس الگو، شکل‌ها را روی سطح نئوپان یا MDF رسم کنید.(تصویر 2)

نکته: هنگام اندازه‌گیری ارتفاع این کمد، ارتفاع چرخ‌ها را که قرار است در زیر کمد نصب شوند، نیز در نظر بگیرید.

2 - پس از آنکه مرحله رسم شکل اجزای مختلف این کمد تمام شد، شروع به اره کردن خطوط رسم شده کنید. به این ترتیب (بر اساس تصویر1) شما 6 سطح اصلی و 3 تکه چوب مستطیل شکل برای نمای طبقات خواهید داشت که البته چوب‌های نما را می‌توانید از فیبر معمولی یا فیبر MDF نیز ببرید.

نکته: برای ساخت این کمد حتما لازم نیست خودتان مرحله برش تخته چوب‌ها را انجام دهید، بلکه می‌توانید اندازه و شکل هر تکه را به نجاری نزدیک خانه داده و تکه‌ها را به صورت بریده‌شده تحویل بگیرید. به این ترتیب کار شما 50درصد راحت‌تر خواهد شد.

تصویر شماره 33 - پیش از اتصال قطعات به هم، ابتدا سوراخ‌های مربوط به 4چرخ سطح زیرین این کمد را ایجاد کنید. برای این منظور هر یک از چرخ‌ها را در 4 گوشه سطح مربع شکل زیر کمد قرار داده و جای سوراخ آنها را با مداد علامت‌گذاری کنید؛ سپس محل سوراخ‌ها را با دریل به اندازه 4 تا 5 میلی‌متر سوراخ کنید زیرا این کار پس از اتصال سطوح به هم، به این راحتی نخواهد بود. (تصویر3)

4 - مرحله بعدی نصب قطعات یا همان 6 سطح به یکدیگر است؛ بنابراین طبق الگوی موجود در تصویر1 عمل کنید.

تصویر شماره 4به این ترتیب که ابتدا لبه هر سطح را که قرار است به سطح دیگر متصل شود، به چسب چوب آغشته کرده، سپس روی هم قرار دهید. پس از آن، با سوراخ کردن توسط دریل، سطوح را به وسیله پیچ به‌هم محکم کنید.

نکته 1: برای محکم‌تر شدن کار، پیش از پیچ‌کاری، از میخ‌های ریز استفاده کنید.

نکته 2: برای سهولت کار و همچنین بالا رفتن سرعت‌عمل، شما می‌توانید بعضی از قسمت‌های نما را که قرار است سطح دیگری به آن متصل شود، پیش از اتصال موقتی توسط چسب چوب و میخ، در محل‌های مورد نظر سوراخ کنید. (تصویر 4)

تصویر شماره 55 - پس از اینکه کار نصب سطوح به‌هم به پایان رسید، شروع به سمباده کشیدن سطوح و لبه‌های آنها کنید. این کار را با دقت انجام دهید تا سطح زیرین برای پوشش رنگ آمادگی لازم را داشته باشد. (تصویر 5)

6 - مرحله بعدی نصب چرخ‌ها در زیر کار است. با توجه به اینکه محل قرارگیری هر یک از چرخ‌ها را پیش از این سوراخ کرده‌اید، هر یک از آنها را درست روی سوراخ‌های مربوطه قرار داده و با پیچ به سطح زیرین کار متصل کنید.

به این ترتیب، کمد شما با 4 چرخ، متحرک خواهد شد. پس از این، نوبت به نصب دستگیره کمد می‌رسد؛ برای اینکه بیرون آوردن کمد از زیر راه‌پله با راحتی بیشتری انجام شود، برای آن دستگیره‌ای درنظر بگیرید و دستگیره را توسط 2 پیچ به دیواره بیرونی کمد متصل کنید.

تصویر شماره 67 - وقتی مراحل ساخت این کمد متحرک به پایان رسید، شروع به رنگ‌آمیزی سطوح آن کنید. برای این منظور بهتر است از رنگ‌های روغنی استفاده کنید زیرا نئوپان و MDF آب محلول در رنگ اکریلیک را به سرعت به خود جذب کرده و رنگ به صورت پودری باقی می‌ماند، در حالی که رنگ روغنی به خاطر روغن موجود در رنگ، چسبندگی لازم را داشته و سطحی صاف و قابل شست‌وشو را روی کار ایجاد می‌کند. (تصویر 6)

نکته: اگر محل قرارگیری پیچ‌ها به نظر شما نازیباست، پیش از رنگ‌آمیزی، روی پیچ‌ها را بتونه مخصوص چوب بزنید.

زوارکوبی  روی کمد

تصویر شماره 7برای آنکه نمای کار زیباتر شود، سطح بیرونی کمد را با 4 تکه زوار چوبی تزئین کنید. برای نصب زوارها باید از میخ‌های ریز استفاده کنید، سپس مرحله بتونه‌کاری و رنگ‌آمیزی را انجام دهید.

در نهایت، مانند تصویر- آن را در زیرپله قرار دهید. در کمد این تصویر- برخلاف نمونه قبلی- دستگیره‌ای در نظر گرفته نشده است ولی اگر شما این مدل را بیشتر می‌پسندید، برای راحتی بیشتر در جابه‌جایی آن یک دستگیره زیبا و متفاوت نیز روی آن نصب کنید.

کد خبر 42118

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز