سه‌شنبه ۲ بهمن ۱۳۸۶ - ۱۴:۲۰
۰ نفر

مارال شریف: اگر سرماخورده‌اید و حال بلند‌شدن از رختخواب را ندارید بد نیست گیاهان جدیدی را امتحان کنید. امیدواریم این‌بار بالاخره با استفاده از این گیاهان حالتان خوب شود.

گل ختمی

گل ختمی گیاه بومی مناطق شرق مدیترانه است. ختمی به علت داشتن گل‌های زیبا به‌صورت گیاه زینتی در باغچه‌ها کاشته می‌شود.

تمام قسمت‌های این گیاه، استفاده طبی دارد. ختمی علاوه بر  لعاب و موسیلاژ زیاد، مواد نشاسته‌ای، چربی، اسانس و ‌آنتوسیانین نیز دارد. گل ختمی خاصیت رفع تحریکات جلدی و نرم‌کننده را داشته و در مداوای بیماری‌های سینه، سرفه و درد گلو به‌کار می‌رود.

ختمی بیماری‌های تنفسی را برطرف می‌کند و سرفه‌های خشک را از بین می‌برد ضمن اینکه می‌توانید برای رفع گلودرد، جوشانده گل ختمی را قرقره کنید.

برای تهیه دم‌کرده ختمی، حدود 20 گرم ریشه آن را تمیز کرده و خرد کنید یا گل خشک شده ختمی را در یک لیتر آب جوش بریزید و بگذارید بماند تا سرد شود، سپس آن‌را صاف کرده و با عسل مخلوط کنید.

ختمی گیاه مفید و بی‌ضرری است؛ فقط زنان باردار و مادران شیرده باید از زیادخوردن آن پرهیز کنند. کسانی که سرد مزاج هستند نیز بهتر است ختمی را با عسل بخورند.

لیمو ترش

لیموترش سرشار از خواص درمانی است. اسانس لیمو نیز به واسطه انرژی‌زابودن آن مشهور است. این میوه دارای اثرات ضدعفونی‌کننده است و بدین جهت، می‌توان از آن برای درمان گلودرد استفاده کرد.

با توجه به مقدار بسیار زیاد ویتامین C موجود در لیمو، مصرف آن باعث افزایش مقاومت سیستم ایمنی بدن می‌شود. برای فرد مبتلا به آنفلوآنزا و سرماخوردگی، مصرف مخلوطی از آبلیمو تازه با عسل در یک لیوان آب گرم بسیار مفید است.

برای گرفتگی بینی و زکام، کافی است چند قطره آبلیمو را با یک قاشق چای‌خوری آب، مخلوط کرده و در بینی بچکانید.

مصرف آبلیمو باعث کاهش تب در افراد بیمار می‌شود. به عنوان مثال، اگر چند قطره از اسانس لیمو یا مقداری آبلیمو را به آب سرد اضافه کنید، سپس با استفاده از یک دستمال، آن را روی پیشانی فرد تب‌دار قرار دهید.

این کار باعث کاهش تب و تقویت نیروی بدنی او خواهد شد. آبلیمو یک ضد ویروس عالی بوده  و در نتیجه  مصرف آن برای سرماخوردگی شدید بسیار مفید است.

نعنا

نعنا از قدیم به عنوان گیاهی دارویی و معطر کاربرد دارد؛ حتی بقراط ـ‌ پدر علم طب ـ از آن در نوشته‌های خود یاد کرده است. تهیه فرآورده‌های نعنا از برگ‌ها و سر گل‌دار گیاه است.

این قسمت‌های گیاه حاوی روغن فرار است که می‌توانید عنصر فعال اولیه نعنا به نام منتول را در آن بیابید. روغن نعنا دارای خواص ضدویروسی قوی است که می‌تواند با ویروس‌های عامل آنفلوآنزا، عفونت‌های مخمری، سینوزیت، گلودرد و التهاب ناشی از سرماخوردگی‌ها مبارزه کند.

نعنا و عامل فعال اصلی آن سبب رقیق شدن خلط می‌شود. این ماده داروی خلط‌آور نیز هست. نعنا در تسکین و آرام‌شدن انواع گلودرد و سرفه خشک موثر است.

چای نعنا معمولا بی‌خطر است اما مادران باردار و شیرده باید کمتر از آن استفاده کنند. افرادی که دارای سابقه سقط جنین هستند نیز باید در دوران بارداری از مصرف نعنا اجتناب ورزند.

سیر

کارشناسان گیاهان دارویی در سراسر جهان سیررا به عنوان یکی از مهم‌ترین داروهای گیاهی تلقی می‌کنند. این گیاه در بسیاری از فرهنگ‌ها در طول هزاران سال هم مصرف غذایی و هم مصرف دارویی داشته است.

مهم‌ترین بخش این گیاه ـ که مصرف دارویی و طبی دارد ـ هسته مرکب آن است. عنصر و ترکیب اصلی فعال در سیر، عنصر «آلین» است.

وقتی هسته‌های سیر کوبیده می‌شود، آلین موجود در آن به ترکیب و ماده دیگری به نام آلیسین تبدیل می‌شود. آلیسین ماده فعالی است که به سیر ویژگی داشتن بو و بسیاری از خواص درمانی آن‌را می‌بخشد.

خواص آنتی‌بیوتیک سیر نیز ناشی از وجود آلیسین است. تحقیقات پزشکی نشان داده است که سیر می‌تواند بسیاری از انواع باکتری‌ها، برخی ویروس‌ها و عفونت‌های قارچی را از بین ببرد. سیر همچنین یک ماده ضد اکسید است و می‌تواند سیستم ایمنی بدن شما را بالا ببرد.

در شوروی سیر به نام پنی‌سیلین معروف است و معمولا هنگامی که آنفلوآنزا شایع می‌شود، مصرف آن بالا می‌رود. انسان‌ها در طول سالیان متمادی از سیر برای درمان سرماخوردگی‌ها و سرفه استفاده کرده‌اند.

کد خبر 42285

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز