چهارشنبه ۸ اسفند ۱۳۸۶ - ۱۲:۵۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: چه مشتری پر و پا قرص فروشگاه‌ها و گالری‌های عطر و ادوکلن باشید و میز اتاق خواب‌تان لبریز از مارک‌ها و طعم‌های مختلف باشد، و چه همین طور از سر تفنن یا به زور سر و همسر از رایحه‌های خوشبو کننده استفاده کنید، حتماً سؤالاتی درباره عطرها برایتان پیش آمده است.

سؤالاتی درباره چیستی و چرایی و چگونگی عطرها. در یک مرور ساده سعی کرده‌ایم پاسخ برخی از سؤالات شما را کمی برای‌تان روشن‌تر کنیم.

چرا عطرها اینقدر گران هستند؟

دلایل زیادی برای گرانی عطرها وجود دارد، تبلیغات، بسته‌بندی و روش‌های رایج توزیع مورد استفاده سازندگان عطرها علت بخش اعظم این قیمت‌ها را مشخص می‌کند.

کمپانی‌‌های سازنده عطر، عطرهایشان را در نشریات ماهانه تبلیغ می‌کنند و این یعنی صرف هزینه‌ای حدود 3200000 دلار برای یک صفحه تبلیغات در مجله وگ.

مدیران این حرفه می‌گویند کلوین کلین قریب به 6 میلیون دلار صرف تبلیغ عطر Eternity کرد.

سازندگان هزینه‌های بسیار بالایی بر ای طراحان شیشه‌ها، جعبه و نمای کاتون‌ها می پردازند، برخی از طراحان شیشه عطر از دنیا بیش از 100000000 دلار دریافت می کنند.

در بخش نگهداری (انبار ذخیره مواد) اغلب عطرها را از 60 الی 100 درصد خراب می‌شوند، خریداران برای این هزینه‌ها پول می دهند.

چطور می‌توانیم یک رایحه مناسب برای خودمان پیدا کنیم؟

بهترین راه برای پیدا کردن عطرتان، امتحان کردن رایحه روی پوست، و سپری کردن اوقاتی با بوی آن است. فقط بعد از این کار، شما خواهید دانست که آن رایحه برای شرایط مورد نظرتان مناسب است.

بدون از کار افتادن حس بویایی،‌ چند تا عطر قابل امتحان کردن می‌باشد؟

انواعی از مدل‌های مختلف رایحه‌ها، برای حس بویایی کمتر خسته‌کننده هستند.

وقتی عطرها بسیار متفاوت باشند شما می توانید 5 یا 6 تا امتحان کنید؛ وقتی آنها مشابه هستند، فقط 2 یا 3 تا.

اسانس‌های قوی‌‎تر بینی شما را زودتر خسته می‌کند، بنابراین همیشه وقتی آزمایش می‌کنید با انسانس‌های سبک‌تر شروع کنید.

یک عطر می‌توانند روی بدن افراد مختلف بوهای متفاوتی ایجاد کند؟

بله. رایحه‌ها می‌توانند بوهنای متفاوت روی بدن‌‌های متفاوت بدهند. از نظر ویژگی‌های شیمیایی هر کس بدن خودش را دارد و بوی جداگانه‌ای. بوی عطر وابسته به هر دو عامل شرایط پوست و رژیم‌های مجزا دارد.

آیا غذاهای فلفلی می‌توانند روی رایحه عطرها تأثیر بگذارند؟

نه. بوی عطرها تغییر نمی‌کند. اما غذاهای فلفلی می‌توانند بوی پوست را عوض کنند و از راه اثرگذاری روی بدن، اثر عطر را تغییر بدهند.

چرا پس از مدتی که به خودمان عطر زده‌ایم، دیگر بویش را حس نمی‌کنیم؟

حس بویایی به سرعت خسته می‌شود. بعد از مدتی بو کردن یک رایحه، شما به آن عادت می‌کنید و شاید برای استنشاق بو توانا نباشید. بو هنوز وجود دارد و برای بقیه بسیار قوی است.

آیا نگهداری عطرها در یخچال فایده‌ای دارد؟

نه، شرایط نگهداری ایده‌آل برای عطرها دمای اتاق است.

آیا عطرها باید اسپری شوند یا روی پوست پاشیده شوند؟

این بستگی به ترجیح شخصی شما دارد، اسپری روی بدن بیشتر پخش می‌شود، اما وقتی عطر را می‌پاشید، قطرات عطر ممکن است هدر بروند.

یک عطر حاوی چند عنصر است؟

عطرها ممکن از 50،‌ 100 و حتی هزار ماده تشکیل‌دهنده ساخته شوند. وسعت این مواد بی‌نهایت است. 

عطر می‌تواند روی لباس‌ها لک به جا بگذارد؟

معمولاً نه چون بیشتر مواد تشکیل‌دهنده بدون بر جای گذاشتن لک بخار می‌شوند. ما اسپری کردن عطرها را مستقیم روی لباس‌ها توصیه نمی‌کنیم چون شاید بعضی پارچه‌ها لک شوند. اگر این اتفاق رخ بدهد، آنها اغلب پس از شسته شدن ظاهر می‌شوند. همیشه عطرهایتان را قبل از لباس پوشیدن استفاده کنید.

آیا ممکن است عطر خراب شود؟

بله. وقتی که یک عطر غلیظ می‌شود،‌ رنگش قویاً‌ تغییر می‌کند و یک بوی ترش به مجرد باز کردن به مشام می‌رسد. این یعنی عطر خراب شده‌است.

چه عطری را به چه قیمتی باید استفاده کنیم؟

یک توصیه خوب وجود دارد و آن اینکه ارزان‌ترین بهترین است. عطر شما نباید بر خودتان و اطرافتان غلبه داشته باشد، ما یک عطر سبک شاداب با رایحه گل را برای ماه‌های گرمتر پیشنهاد می کنیم. افزایش دمای بدن باعث انتشار عطرها می شود و اسانس قوی‌تر می‌گردد. در طول زمستان عکس این قاعده صحیح است. عطرها را مناسب با حس و حال و شرایط خود انتخاب کنید و قفسة عطرتان را بسازید. 

آیا یک عطر می‌تواند مود (حس و حال) را تحت تأثیر قرار دهد؟

بله. مطالعات متنوع نشان می‌دهد که رایحه‌ها می توانند مود را عوض کنند. بعضی تحقیقات نشان می‌دهند که اثر بوها روی مودها ممکن است تا حدی از خاطراتی که آنها تداعی می‌کنند ناشی شود. بنابراین، تغییر مود ممکن است از فرد به فرد یا در اوقات مختلف فرق داشته باشد.

یک رایحه‌ خوشایند می‌تواند هم آرام کند و هم تهییج‌کننده باشد.

آیا مواد طبیعی از مصنوعی بهترند؟

نه ضرورتاً، مواد مصنوعی از ارزش یکسانی برای عطرفروش‌ها برخوردارند. بی‌نهایت مواد مصنوعی به صرفه یا عناصر طبیعی گران قیمت و بر عکس وجود دارند.

برخی از اجزای رایحه‌های عادی ترکیبی از عطرهای طبیعی ماندگارترند. علاوه بر آن برای عطرزن‌ها مطبوع‌تر هم هستند.

چطور شما می‌توانید یک رایحه برای کس دیگری انتخاب کنید؟

یک قاعده خوب به عنوان راهنمایی،‌ وفاداری به انواع بسیار شناخته شده و معروف است. رایحه‌ای که برای مدتی طولانی در بازار رایج بوده است کم ریسک‌تر از یک رایحه جدید نیست.

سن دریافت‌کننده نیز می‌تواند روی انتخاب شما اثر بگذارد. رایحه‌های سبک‌تر از گل‌ها تقریباً برای همه افراد مورد پسند هستند. عطرهای سنگین‌تر با آهنگ شرقی پر ریسک‌تر هستند.

برای اطمینان از یک انتخاب بی خطر عطر، یک کارت هدیه بگیرید و عطرها را بعداً امتحان کنید. 

یک عطر تا چه مدتی قابل نگهداری است؟

این بسته به شرایط نگهداری آنهاست. شرایط ایده‌آل نگهداری در دمای اتاق و دور از نوع مستقیم آفتاب است. عطرها را نزدیک گرما یا نور زیاد قرار ندهید. گرمای زیاد ممکن است باعث شود که عطر اکسیده شده یا رایحه آن تغییر یابد.

وقتی یک عطر را در شرایط مناسب نگهداری کنید تقریباً به طور نامحدود دوام خواهد کرد. از آنجا که گرما به سرعت در وسیلة نقلیه تولید می شود، وقتی عطرهایتان را جابه‌جا می کنید برای ممانعت از تبعات گرمای مفرط آنها را در خنک‌کننده نگه دارید.

مایعات با تغییرات دما منقبض و منسبط می‌‌شوند، و گرمای مفرط ممکن است باعث شکستن شیشه شود. 

عطر چطور باید استعمال شود؟

دقیقاً روی نقاط نبض (محل تپیدن رگ‌ها) پشت گوش، روی مچ دست، روی شقیقه، پشت زانو، پشت گردن، میان سینه‌ها، بین انگشتان پا،‌ قوزک پا و ران‌ها استفاده کنید.

عطر روی پوست مرطوب بهتر دوام می آورد یا خشک؟

عطرها به پوست مرطوب می چسبند،‌ آنها وقتی روی پوست نرم قرار می گیرند،‌ شروع به پیشروی می کنند. گرما و لطافت بدن به عطر  برای گرم شدن کمک می کند و از این راه، حسن فریورش را آزاد می کند.

پوست‌های خشک دچار کمبود چربی‌های ضروری برای حفظ عطرها هستند و حتی می‌توانند بو را خراب کنند. اگر شما پوست خشک دارید بعد از حمام از روغن مخصوص بدن استفاده کنید. پوستتان را با حوله نسایید.

ساییدن پوست را از رطوبت و چربیهای ارزشمند تهی می‌کند. رطوبت پوست خود را با لوسین دست و صورت ضمانت کنید، حالا، عطر را استعمال کنید.

برای گرفتن بهترین نتیجه در خشبویی، بهتر است ست کاملی از محصولات مختلف یک رایحة‌ خاص داشته باشید؛ عطر، شامپو،‌ لوسیون بدن، دئودورانت، اسپری مو و غیره. شانه‌ها،‌ آرنج‌، زیر سیب آدم علاوه بر اعضای پیش گفته از دیگر نقاط شریانی است.

منبع: سایت Perfume Originals fragrances

کد خبر 45379

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز