همشهری آنلاین: دیدگاه و حتی برنامه‌ی دانشگاهی خاصی در حوزه‌ی روزنامه‌نگاری آنلاین در کشور وجود ندارد و فعالان این حوزه، ضمن داشتن دانش روزنامه‌نگاری که خمیرمایه‌ی اصلی این نوع روزنامه‌نگاری است، بیش‌تر بر اساس تجربه عمل می‌کنند.

به گزارش ایسنا، بیژن نفیسی - مدرس ارتباطات - با بیان این مطلب و با تاکید بر اینکه روزنامه‌نگاری آنلاین، یک روزنامه‌نگاری باز است که در هر لحظه می‌توان به آن دسترسی داشت و محتوایش را تغییر داد، اظهار کرد: شیوه مورد استفاده در روزنامه‌های آنلاین، با روش موجود در سایت‌های خبری شباهت زیادی دارد، اما در این نوع روزنامه‌نگاری،‌ اولویت اول با مطالعه‌ی تحصیلی است، در حالی که در وب‌سایت‌های خبری، ‌بیش‌تر نگاهی خبری حاکم است.

وی افزود: در روزنامه‌نگاری آنلاین از هر جایی می‌توان خبر تولید و ارایه کرد و از هر کجای دیگری نیز می‌توان آن را مصرف کرد و از آنجا که طبق پیش‌بینی برخی نظریه‌پردازان، آینده روزنامه‌نگاری جهان، به دست روزنامه‌های آنلاین خواهد بود، روزنامه‌های چاپی نیز باید به تدریج به سمت این نوع از روزنامه نگاری حرکت کنند. البته با وجود این نظریه‌پردازی‌ها، هنوز هم روزنامه‌های چاپی، کارایی خود در جوامع از دست نداده‌اند.

او با اشاره به اینکه در روزنامه‌نگاری آنلاین، متغیر زمان در اختیار گرفته می‌شود، ادامه داد: شیوه کار در روزنامه‌نگاری چاپی و آنلاین تفاوت چندانی با یکدیگر ندارد. تفاوت اساسی در اینجا استفاده از سخت افزار متفاوت و مهم‌تر از آن مقوله‌ی سرعت است.

او افزود: در محیط آنلاین همانگونه که خبر سریع‌تر در اختیار مخاطب قرار می‌گیرد، بازخورد آن از سوی مخاطب نیز با سرعت بیش‌تری تقریبا همزمان با ارسال خبر در اختیار مدیران رسانه قرار می‌گیرد.

این روزنامه‌نگار با بیان این که تکنیک‌ها و سبک‌های مختلف خبرنویسی، مصاحبه، گزارش و غیره در روزنامه‌نگاری آنلاین همان روش‌های موجود در روزنامه‌نگاری چاپی است تصریح کرد: آنچه روزنامه نگاران فعال در حوزه‌ی آنلاین، علاوه بر تکنیک‌های روزنامه‌نگاری باید بدانند آشنایی با تکنولوژی رایانه، تایپ، شناخت نرم‌افزارهای مختلف و در نهایت توانایی کافی برای استفاده از فضای سایبر است.

او خاطر نشان کرد: گرچه در حال حاضر روزنامه‌نگاران فعال در حوزه‌ی آنلاین، کمتر خود را با مسائل فنی درگیر می‌کنند و این امر بیش‌تر به عهده‌ی متخصصان است اما همراه با رشد این نوع از روزنامه نگاری در کشور، روزنامه‌نگاران هم باید با پیشرفت‌های روز محیط سایبر آشنا شوند و سعی کنند امکانات موجود در این حوزه از قبیل نرم‌افزارهای کمک کننده به صحفه آرایی مناسب‌تر، صوت و تصویر، دسترسی به عکس‌های متعدد و لینک دادن به منابع دیگر برای کامل کردن خبرشان و به بیان دیگر امکانات چندرسانه‌یی استفاده کنند که این امکانات در روزنامه‌های چاپی به دلیل محدودیت زمان و مکان قابل اجرا نیست ضمن اینکه همین امور جذابیت بیش‌تر روزنامه‌های آنلاین را باعث شده است.

نفیسی اضافه کرد: قرار دادن نسخه‌های PDF غیرقابل تغییر روزنامه‌ها بر روی اینترنت و هم چنین شکل‌گیری نشریات الکترونیکی مختلف نشان دهنده رشد و گرایش به روزنامه‌نگاری آنلاین در کشور است. محیط آنلاین امکاناتی را در اختیار فعال این حوزه قرار می‌دهد تا به نحوی بهتر و شایسته‌تر بتوانند اخبار را در اختیار مخاطبشان قرار دهند.

او با اشاره به اینکه هیچ برنامه‌ریزی خاصی در حوزه روزنامه‌نگاری آنلاین در کشور وجود ندارد افزود: روزنامه‌های آنلاین داخلی، بر اساس الگوهای خارجی طراحی می‌شوند چرا که دیدگاه و حتی برنامه دانشگاهی خاصی در این زمینه، در داخل وجود ندارد و کسانی که وارد این عرصه می‌شوند ضمن داشتن خمیر مایه اصلی آن، یعنی دانش روزنامه‌نگاری بیش‌تر بر اساس تجربه عمل کرده و کمتر از دیدگاه خاص و مناسبی پیروی می‌کنند.

کد خبر 45502

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز