پنجشنبه ۲۳ اسفند ۱۳۸۶ - ۱۳:۵۱
۰ نفر

کارهای بزرگ فقط از عهده آدم‌ها برمی‌آید؛ آن هم نه آدم‌های معمولی؛ آنهایی که انگار پدیده‌بودن و ستاره‌شدن روی پیشانی‌شان نوشته شده است.

 پدیده‌ها همیشه در کانون توجه دیگران قرار دارند و به همین دلیل از مزایای شهرت لذت می‌برند و با مشکلات‌اش دست و پنجه نرم می‌کنند.

خیلی‌ها به‌دنبال بند بند زندگی آنها هستند و به همین دلیل هم صاحبان رسانه‌ها تمام توانشان را به کار می‌گیرند تا با این ستارگان به گفت‌وگو بنشینند.

برای انتخاب پدیده‌های سال86 در حوزه‌های شهری، هنری، علمی و ورزشی، گزینه‌های زیادی پیش‌رویمان بود ولی مسلما ستاره‌ها همیشه درخشان‌اند و خیلی زود از میان یک جمع مشخص می‌شوند.

این آدم‌ها نیاز به معرفی ندارند؛ حتی شاید شما آنها را بهتر از ما بشناسید.

علمی/ باقر لاریجانی
مرهمی برای زخم‌ها

اگر به‌دنبال شخصیت‌های علمی سال باشیم، نام «باقر لاریجانی» می‌تواند در صدر این فهرست قرار گیرد.

امسال او و تیمش، موفق به کشف داروی آنژی‌پارس شدند که از مهم‌ترین دستاوردهای علمی کشورمان بود.

بد نیست بدانید این دارو نتیجه 7 سال کار تحقیقاتی در 7 دانشگاه و مرکز پژوهشی داخلی شامل دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران، ایران، شیراز، تبریز، شهید بهشتی، سازمان هلال‌احمر و دانشگاه تربیت مدرس است.

همچنین 3 مرکز پژوهشی معتبر بین‌المللی شامل انستیتو کارولینسکا در سوئد و 2مرکز در روسیه و کانادا در این مطالعه با دانشمندان ایرانی همکاری داشته و اثربخشی این دارو را تایید کرده‌اند که در مؤسسه بین‌المللی ثبت اختراعات اروپا نیز به نام ایران ثبت شده است.

سرپرست این گروه از محققان، دکتر محمدباقر لاریجانی - متخصص غدد و رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران - است. خبر خوش ساخت این دارو هم در آستانه دهه مبارک فجر به مردم میهنمان اعلام شد.

دکتر محمدباقر لاریجانی در معرفی داروی آنژی‌پارس گفته است: «درمان زخم پای دیابتی با داروی آنژی پارس - که منشأ گیاهی دارد - بسیار اثربخش‌تر از درمان با داروهای متداول امروزی است؛ به طوری که مصرف این دارو موجب کاهش میزان بستری‌شدن بیماران و کاهش هزینه درمان آنان می‌شود».

این دارو در 3 نوع کپسول، آمپول و پماد عرضه می‌شود و کارآزمایی‌های بالینی آن نشان داده است که مصرف آن در یک دوره 2 ماهه باعث بهبودی 57 تا 88 درصدی  زخم پای دیابتی‌ها می‌شود.

 ورزشی/ علی دایی
غافلگیری آخر سال

شاید اگر قرار بود «ترین»های ورزشی سال‌های قبل را انتخاب کنیم، از علی دایی نام می‌بردیم که توانسته بود در عرصه‌های مختلف موفقیت‌های زیادی کسب کند اما مسلما نتایج ضعیف تیم سایپا در سال86 به‌هیچ‌وجه دایی را گزینه مناسبی برای پدیده ورزشی امسال نمی‌کرد؛ ولی این بازیکن قدیمی تیم ملی در آخرین روزهای امسال همه نگاه‌ها را دوباره به سمت خود جلب کرد تا ثابت کند که پدیده‌بودن در خون این فوتبالیست معروف کشورمان است.

هیچ‌کس فکرش را هم نمی‌کرد که علی دایی به این زودی‌ها به عنوان سرمربی، روی نیمکت پرحرف و حدیث تیم ملی بنشیند و سکان هدایت این تیم را تا جام جهانی آینده برعهده بگیرد؛ اما این اتفاق افتاد و همه را غافلگیر کرد چون برخلاف همه پیشگویی‌ها مبنی بر مربیگری امیر قلعه‌نویی، افشین قطبی، محمد مایلی‌کهن و چند گزینه دیگر، علی دایی سرمربی تیم ملی شد. او در اولین اظهارنظرهای عجیب و غریبش هم اعلام کرد که برای تیم ملی 11بازیکن شماره10 می‌خواهد؛ درضمن دایی در پاسخ به سؤال خبرنگاری که گفته بود اگر علی دایی بازیکن بود، او را به تیم ملی دعوت می‌کردید یا نه؟ گفت که حتما علی دایی آماده را دعوت خواهد کرد.

ورزشی/ فیروز کریمی
زندگی در حاشیه!

پدیده سال بودن برای فیروز کریمی عنوان کوچکی است؛ بی‌شک فیروزخان یکی از پدیده‌های ورزشی سال‌های اخیر کشور بوده است.

سرمربی باشگاه استقلال، امسال- مثل سال گذشته- آن‌قدر حاشیه ساخت که برای همیشه در ذهن اهالی فوتبال ماندگار شود. جراید ورزشی باید از او متشکر باشند  زیرا کارهایش در سال86 بارها و بارها خوراک تیتر یک روزنامه‌ها و مجلات ورزشی شد.

کریمی انگار قسم‌ خورده است هیچ روزی را بدون حاشیه به شب نرساند؛ برای همین هر بار که روبه‌روی میکروفون خبرنگاران می‌ایستد چندین‌جمله قصار می‌گوید تا مردم فراموش نکنند او یک فیروز کریمی است!
برای نوشتن تمام کارهای عجیب و غریب مرد اول فوتبال سال86 باید کاغذهای بسیاری را سیاه کنیم اما بی‌شک مهم‌ترین اتفاقی که برای او رخ داد و تا چندین روز بحث اول فوتبال کشور شد، انتقالش از باشگاه استقلال اهواز به تیم آبی‌پوش پایتخت بود.

کریمی در حالی با مسئولان باشگاه استقلال تهران مذاکره کرد که هنوز قراردادش با اهوازی‌ها به پایان نرسیده بود.

کریمی هرچه باشد یک مربی متفاوت محسوب می‌شود. او خوب می‌داند چگونه می‌توان همه چیز را در سایه حاشیه‌ها پنهان کرد برای همین با روحیه بالا، کارش را در استقلال تهران دنبال می‌کند.

حتی اگر نتیجه نگیرد و هزاران تماشاگر استقلالی علیه او در ورزشگاه شعار دهند، ترکش هیچ‌کدام از این انتقادها وارد زندگی کریمی نخواهد شد. او یک مربی متفاوت است؛ یک پدیده ورزشی.

شهری/ محمدباقر قالیباف
یک شهردار کارآمد

تقدیر خوبی برایش رقم خورده بود؛ امسال برای دومین بار توانست از شورای شهر حکم شهرداری بگیرد. با آنکه نمایندگان مردم تهران از گروه‌ها و حزب‌های مختلف وارد شورا شدند اما باز هم دکتر قالیباف را مناسب‌ترین گزینه برای هدایت تهران دانستند و او را راهی خیابان بهشت کردند.

شهردار تهران عنوان‌های زیادی دارد؛ دکتر، سردار و خلبان مهم‌ترین آنهاست اما این روزها دغدغه اصلی او به‌عنوان یک شهردار چیست؟ خودش بارها و بارها در گفت‌وگوها، «کارآمدی» را مهم‌ترین دغدغه‌اش اعلام کرده و گفته است: «برای آنکه نشان دهیم جمهوری اسلامی از دیگر نظام‌های حکومتی شایسته‌تر است، باید نشان دهیم مدیران و دستگاه‌های این کشور شایسته و کارآمدترین‌ها هستند».

با این حساب، باید سال86 را برای او یک سال رؤیایی بدانیم چرا که خودش اعلام کرده: «سال86 کارآمدترین سال برای شهرداری تهران بود».

افتتاح سینما آزادی، راه‌اندازی ناوگان اتوبوس‌های تندرو، بازسازی میدان آزادی و افتتاح بخش اصلی برج میلاد کارنامه درخشانی را برای شهردار تهران رقم زد.

قالیباف امسال با تأکید بر فعال بودن نمایشگرهای زمانی پروژه‌های شهری نشان داد بر شعار خود - که شفاف‌بودن با مردم است - تأکید دارد. خوشبختانه به‌غیر از پروژه برج میلاد - که دچار مشکلات خاصی شد - همه برنامه‌های شهردار کم و بیش، طبق زمان‌بندی اعلام‌شده پیش رفت تا او سربلند از «امتحان خدمت‌رسانی» بیرون بیاید.

فرمانده لشکر جوان سال‌های دفاع مقدس قصد دارد در روش‌های سنتی مدیریت شهری بازنگری کند و ساختارها را تا جایی که ممکن است تغییر دهد؛ به همین دلیل امسال اولین کنفرانس بین‌المللی شهر الکترونیکی را برگزار کرد تا اثبات کند که مدیریت کارآمد، مدیریتی به‌روز است.

آنهایی که او را می‌شناسند، خوب می‌دانند «نظارت‌های مردمی» چقدر برایش اهمیت دارد.

قالیباف امسال نیز با تقویت سامانه نظارت مردمی (1888) نشان داد باکی از نگاه‌های تیزبین مردم ندارد و همه چیز را صادقانه با آنها درمیان می‌گذارد. شهردار تهران خوب می‌داند این پایتخت دودگرفته فرسنگ‌ها تا رسیدن به شهری مطلوب و در‌شأن شهرمندان فاصله دارد.

هنری/ رضا ناجی
شکارچی خرس برلین

بازیگرترین بازیگر سال گذشته چه کسی بوده است؟ بی شک کسی که یکی از مهم‌ترین جوایز بازیگری در جشنواره‌های خارجی را داشته است.

اعطای جایزه خرس طلایی پنجاه‌ و هشتمین جشنواره فیلم برلین در بخش بهترین بازیگر مرد به رضا ناجی برای فیلم «آواز گنجشک‌‌ها»، او را تبدیل به یکی از ترین‌های سال86 کرد.[رضا ناجی برنده جایزه بهترین بازیگر جشنواره برلین شد]

جالب است بدانید این جایزه در حقیقت اولین و تنها افتخاری است که سینمای ایران طی تقریبا 6 دهه برگزاری جشنواره برلین در بخش بازیگری به‌دست آورده است.

رضا ناجی برای به‌دست‌آوردن این جایزه با بازی در فیلم آواز گنجشک‌ها ‌ساخته مجید مجیدی باید با 20 فیلم در بخش مسابقه رقابت می‌کرد. ناجی از همان ابتدا مورد توجه قرار گرفت و حتی ‌کوستا گاوراس - رئیس هیات داوران بخش رقابتی جشنواره - به تمجید از او پرداخت.

این فیلم داستان خانواده‌ای است که پدر خانواده (‌کریم) - که در یک مزرعه پرورش شترمرغ درحومه تهران کار می‌کند - زندگی سختی را در خانه‌ای محقر به همراه همسر و 3 فرزندش می‌گذراند.

مشکلات از آنجا آغاز می‌شود که این مرد خوش‌طینت شغلش را از دست می‌دهد و برای یافتن کار به تهران می‌آید.

امسال علاوه بر آواز گنجشک‌ها‌  که خرس نقره‌ای بهترین بازیگر مرد را برای رضا ناجی به‌همراه آورد، «‌بودا از شرم فروریخت»‌ - ساخته حنا مخملباف - نیز در بخش کودک‌ و نوجوان در رده سنی زیر 14 سال حضور داشت.

این فیلم که یکی از 5 کاندیدای اصلی دریافت اسکار آسیاست،  توانست علاوه بر دریافت خرس کریستال بخش کودک‌ و نوجوان جشنواره، «جایزه صلح» را نیز به خود اختصاص دهد.

 بودا از شرم فروریخت - که اولین اثر بلند این کارگردان 19 ساله است - تاکنون در جشنواره‌های تورنتو، سن‌سباستین، رم و تسالونیکی به نمایش درآمده است.

جالب است بدانید که سال گذشته سینمای ایران نتوانست نماینده‌ای را به جشنواره برلین معرفی کند و تنها شاهد حضور ‌نیکی کریمی به عنوان داور در این جشنواره بود اما امسال ایران با 3 فیلم، حضــور تقریبا پـررنـگی در این جشنواره داشت.

کد خبر 46420

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز