گروه اجتماعی-علی اصغرمحمدی: مدیر کل سلامت و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی وزارت آموزش و پرورش در باره تشدید وضعیت نابسامان بهداشت مدارس هشدار داد

مدیر کل سلامت و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی آموزش و پرورش گفت: با توجه به کمبود 17 هزار مربی بهداشت و پایان قرار داد 7 هزار مربی خرید خدمتی در اسفند ماه، پیش بینی می‌شود وضعیت بهداشتی مدارس از فروردین 87 بدتر شود.

حسن ضیاالدینی معتقد است هم اکنون 80 درصد مدارس کشور مربی بهداشت ندارند و حدود دو سوم مربیان بهداشت مدارس نیز در آستانه بازنشستگی هستند.

یک کارشناس بهداشت مدارس نیز گفت: حدود 14 میلیون و 800 هزار دانش‌آموز بـه دلیـل کامـل نشـدن مهارت‌هـا و شرایـط سنـی آسیـب پذیـر در معرض ابتلا به انواع بیماری‌ها هستند. باید به بحث بهداشت مدارس توجه بیشتری شود، زیرا بهداشت مدرسه تاثیر فراوانی در بهداشت جامعه دارد.

این کارشناس بهداشت تاکید کرد با توجه به جمعیت دانش‌آموزی و اینکه دوران تحصیل همزمان با دوران حساس رشد و تکامل جسمی و روانی است، هر نوع انحراف از حالت طبیعی و سلامت در این دوران باید در اولین فرصت شناسایی و درمان شود.

مدیر کل سلامت و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی آموزش و پرورش اعتقاد دارد برای تامین کامل سلامت و بهداشت مدارس حداقل به 17 هزار مربی بهداشت نیاز است. این تعداد مربی باید ظرف 3-4 سال تامین شود. در حالی که سال گذشته تنها 350 مربی بهداشت جذب آموزش و پرورش شد.

براساس شاخص بهداشت جهانی به ازای هر 750 دانش‌آموز باید یک مربی بهداشت وجود داشته باشد. در ایران برای 14 میلیون و 800 هزار دانش آموز تنها 3 هزار و 600 مربی رسمی بهداشت وجود دارد که بر اساس تعریف استاندارد جهانی حداقل باید به 6 برابر افزایش یابد.

بهداشت مدرسه، بهداشت جامعه
وضعیت بهداشت برخی مدارس در پایتخت کشور ما بحرانی است، چه برسد به مدارس مناطق دورافتاده و محروم. این جمله‌ای است که مربی بهداشت یکی از مدارس تهران در اعتراض به نابسامانی‌های بهداشتی مدارس بیان کرد.

به گفته وی سرمایه گذاری جوامع در امر سلامت و آموزش دانش‌آموزان امری زیر بنایی تلقی می‌شود، در کشور ما اما توجه چندانی به آن نمی‌شود. به طور مثال حداقل سرانه بهداشت هر دانش‌آموز در جهان یک هزار و 500 تا 2 هزار تومان است که این سرانه در ایران هم اکنون 550 تومان است.

مربیان بهداشت مدارس در بحث سلامت و آموزش دانش‌آموزان نقش اصلی را بر عهده دارند.
بر اساس این گزارش، نبود مربی بهداشت در مدارس مناطق محروم و دورافتاده سال گذشته موجب شیوع مقطعی برخی بیماری‌ها نظیر شپش شد. از طرفی کمبود مربی بهداشت مانع اجرای کامل طرح‌هایی چون آهن‌یاری شده است.توزیع قرص‌های آهن در بسیاری از مدارس دخترانه انجام نمی‌شود. همچنین دانش‌آموزان دختر درباره استفاده از این قرص‌ها توجیه نیستند و اطلاعات کافی ندارند.

یک دانش‌آموز دبیرستانی نیز گفت: «قرص‌های آهن در مدرسه ما توزیع نمی‌شود. اغلب دانش‌آموزان دختر درباره استفاده از این قرص‌ها توجیه نیستند و اطلاعات کافی ندارند.

مدرسه ما از مربی بهداشت فقط اتاقش را دارد، به همین دلیل وضعیت بهداشتی مدرسه ما چندان تعریفی ندارد. تنها سالی یک بار زنگ سلامت در مدرسه برگزار می‌شود.»

مشکل کمبود مربی بهداشت بحث جدیدی نیست، اکنون 25 سال است که وزارت آموزش و پرورش استخدام مربی بهداشت نداشته است. به این دلیل مدارس ناچار شدند از نیروهای غیر تخصصی برای کنترل بهداشت استفاده کنند که این امر لطمات زیادی را به وضعیت بهداشتی مدارس زده است.

کد خبر 46578

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز