همشهری آنلاین: رییس جمهور فرانسه وجود «یادداشتی موثق» از سرویس اطلاعات خارجی این کشور را درباره مرگ اسامه بن لادن تایید کرد اما در عین حال تأکید کرد که این خبر هنوز تایید نشده نیست.

به گزارش خبرگزاری آلمان از پاریس، ژاک شیراک در کنفرانس خبری مشترکی که با آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان و ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه در کاخ کمپین واقع در شمال پاریس داشت، از انتشار این سند محرمانه در روزنامه محلی لست رپوبلیکن ابراز «تعجب» کرد.

میشل الیو ماری، وزیر دفاع فرانسه نیز پیشتر از اینکه چنین گزارشی از یک روزنامه سر در آورده ابراز تاسف کرده‌بود و تأکید کرده بود به همین سبب تلاش خواهد شد منشأ درز این خبر پیدا شود.

روزنامه لست رپوبلیکن گزارش کرده بود که شیراک و دیگر مقامات دولت فرانسه روز پنجشنبه در گزارشی که سرویس اطلاعات خارجی فرانسه ارائه کرده‌است، مطلع شده‌اند اسامه بن‌لادن روز 23 اوت در پاکستان به دلیل ابتلا به بیماری تیفوس جان باخته‌است.

روز چهارم سپتامبر هم مقامات اطلاعاتی عربستان سعودی اولین نشانه‌ها را مبنی بر مرگ اسامه بن‌لادن دریافت کرده‌اند، اما تا زمانی که مشخص نشود او در کجا قرار دارد، خبر مرگ او را به صورت رسمی اعلام نخواهند کرد.

بر اساس این گزارش، سرویس اطلاعات خارجی فرانسه در تاریخ 19 سپتامبر راستی‌آزمایی از اظهارات مقامات عربستانی را درباره مرگ بن لادن آغاز کرد و اکنون سعودی‌ها متقاعد شده‌اند وی مرده است.

در همین حال یکی از مقامات ارشد پاکستانی که خواست نامش فاش نشود اعلام کرده‌است که دولت اسلام‌آباد از چنین گزارشی بی‌اطلاع است.

واحدهای ویژه عملیاتی آمریکا سال‌هاست مناطق میان مرزی میان افغانستان و پاکستان را برای دستگیر کردن رهبر القاعده جستجو کرده‌اند.

بن‌لادن فردی است که مسئول عملیات 11 سپتامبر 2001 علیه آمریکا شناخته شده‌است.

کد خبر 4670

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز