جمعه ۱۶ فروردین ۱۳۸۷ - ۱۸:۳۲
۰ نفر

در دنیا مسابقات مختلفی در حوزه روبوکاپ هر ساله برگزار می‌شود. آشنایی با برخی از این مسابقات شاید برای شما جالب باشد.

لیگ شبیه‌سازی‌ امداد

یک محیط شبیه‌سازی‌ فاجعه شهری مانند زلزله که روی شبکه‌ای از رایانه‌های متصل به هم کار می‌کند، ساخته شده است.

در این دنیای شبیه‌سازی‌ شده، عامل‌های ناهمگون مانند آتش‌نشان‌ها، فرماندهان، قربانیان، داوطلبان، و غیره عملیات جست‌وجو و نجات را هدایت می‌کنند.

در این واقعه خیالی ممکن است برخی از مکان‌ها آتش گرفته باشد یا برخی خیابان‌ها مسدود شده باشند و حتی جهت وزش باد نیز یک عامل تأثیر‌گذار است. در پایان تیمی برنده می‌شود که بتواند با کمترین خسارت، جان انسان‌ها را نجات دهد.

لیگ روبات‌های امدادگر

هر روبات می‌بایست به مدلی از یک شهر ویران که در محل مسابقه ساخته شده وارد شود و به جست‌وجوی مصدومین احتمالی بپردازد و محل دقیق آنها را گزارش کند. روبات باید پس از انجام این اعمال از محوطه خارج شود.

نواحی مسابقه براساس میزان ناهمواری به سه‌ناحیه زرد، نارنجی و قرمز تقسیم می‌شود و هر روبات برای جست‌وجو در این نواحی تنها 20 دقیقه فرصت دارد.

لیگ سگ‌های سونی

در این مسابقه روبات‌های فوتبالیست به شکل سگ هستند و هر تیم مجاز به استفاده از 4 سگ است. هیچ گونه تغییری در سخت افزار روبات‌ها مجاز نیست. زمان هر مسابقه 2‌نیمه 10‌دقیقه‌ایست و تیم‌های شرکت‌کننده در این لیگ، تنها با برنامه نویسی روی حافظه این روبات‌های معروف به آیبو کار خواهند کرد و در نهایت تیمی که بیشتر گل بزند برنده خواهد بود.

مسابقات نوجوانان (زیر ۱۸ سال)

رقابت‌های فوتبال
رقابت‌های رقص
رقابت‌های امداد و نجات
رقابت عمومی
مسابقات روبات‌های خانگی

مسابقات ربوکاپ لیگ نانوگرم

مسابقات ربوکاپ از سال 2007 شامل لیگ جدیدی شد به‌نام لیگ نانوگرم. این لیگ مخصوص روبات‌هایی بسیار ریز در حد میکرون است و اولین دوره آن درمسابقات بین‌المللی ربوکاپ در آتلانتای آمریکا برگزار شد.

هدف این لیگ استفاده از روبات‌هایی با اندازه کوچک‌تر از 300 میکرون است که توان اجرای برخی از مهارت‌های بازی فوتبال را داشته باشند. این روبات‌ها توسط کامپیوتر یا ابزار دیگر هدایت خواهند شد اما باید قادر باشند انرژی خود را بدون نیاز به سیم از محیط بگیرند.

روبات‌ها برای برنده شدن در مسابقه باید سریع باشند و توانایی جابه‌جا کردن اجسام در دنیای میکرومتری را داشته باشند؛ گل‌های مسابقه تنها دو میلی‌متر از هم فاصله دارند!

روبات‌های شرکت‌کننده در این مسابقات باید توانایی انجام 3 کار زیر را داشته باشند؛

دوی سرعت:
روبات‌ها باید در سریع‌ترین زمان ممکن فاصله دو میلی‌متری میان دو گل را طی کنند.

دوی با مانع:
در این مرحله، مسیر بین دو گل با موانع ثابت پوشیده شده و وظیفه روبات پشت سر گذاشتن این موانع و رسانیدن خود در سریع‌ترین زمان ممکن از یک گل به گل دیگر است.

دریبل با توپ:
در این مرحله، روبات باید در مدت 3 دقیقه، به هر تعداد که می‌تواند، توپ را از میان موانع گذرانیده و به گل دیگر برساند.

رقابت‌های فوتبال


لیگ شبیه‌سازی‌ فوتبال
این لیگ، شامل تعدادی مسابقه است که همگی بر پایه قوانین مسابقه‌های فوتبال حقیقی برگزار می‌شوند. در این رشته، هیچ روبات واقعی وجود ندارد و فقط چند نرم افزار کامپیوتری است اما تماشاگران می‌توانند حرکات بازیکنان را مانند یک بازی کامپیوتری، روی یک صفحه نمایش بزرگ دنبال کنند.

هر بازیکن شبیه‌سازی‌ شده، می‌تواند راهبرد و مشخصات مخصوص به‌خود را داشته باشد و همچنین اطلاعاتی مثل موقعیت توپ، موقعیت بازیکنان حریف یا موقعیت بازیکنان هم تیمی را دریافت کند و با توجه به آنها و شرایط مسابقه تصمیم بگیرد.

هر مسابقه 10 دقیقه طول می‌کشد، که در 2 نیمه 5 دقیقه‌ای برگزار می‌شود. هزینه بسیار اندک این مسابقه و جذابیت بالای آن باعث شده تا اغلب دانشجویان و دانش آموزان به این رشته رو بیاورند. لیگ شبیه‌سازی‌ فوتبال خود به 3رشته فوتبال 2 بعدی (D2)، فوتبال 3بعدی (D3) و مربی (Coach) تقسیم می‌شود.

لیگ روبات‌های اندازه کوچک
زمین بازی روبات‌های کوچک فوتبالیست محوطه‌ای به ابعاد 5/152 سانتی متر در 247 سانتی متر است که کف آن از جنس موکت بدون پرز و سبز رنگ است. خط کشی‌های زمین به رنگ سفید و به پهنای یک‌سانتی متر و عرض دروازه‌ها 50 سانتی متر است. هر تیم از 4 روبات بازیکن و یک روبات دروازه‌ بان تشکیل می‌شود.

زمان مسابقه 20 دقیقه (دو نیمه 10 دقیقه‌ای) مؤثر است، بدین معنا که درصورت ایجاد هر گونه وقفه در بازی، زمان نگه داشته می‌شود. در طول زمان مسابقه روبات‌ها بدون دخالت انسان و تنها از طریق کامپیوتر هدایت شده و به بازی فوتبال می‌پردازند.

برای تشخیص و هدایت روبات‌ها، معمولاً هر تیم یک دوربین را در ارتفاع 3 متری از مرکز زمین نصب می‌کند و سپس اطلاعات دریافتی از این سیستم بینایی مرکزی را به یک کامپیوتر می‌فرستند.

لیگ روبات‌های اندازه متوسط
طول، عرض و ارتفاع این روبات‏ها به‌ترتیب 50، 45 و 45 سانتی‌متر (طبق مقررات) هستند. زمین ‏بازی محوطه‏ای به شکل زمین فوتبال، داخل سالن و اندازه آن 9×5 متر است. همه مقررات بازی فوتبال درمورد روبات‌ها اجرا می‌شود.

هر تیم از روبات‏ها دارای حداکثر 4 روبات (یک دروازه‌بان و 3بازیکن) است که این ‏روبات‏ها در دو نیمه 10دقیقه‏ای جمعاً به‌مدت 20 دقیقه به‌طور کاملاً خودکار و بدون هدایت انسان ‏‏فوتبال بازی می‏کنند.

لیگ روبات‌های انسان نما
در این رشته روبات‌هایی به شکل انسان و انسان‌گونه با یکدیگر به رقابت می‌پردازند. این رشته از 2 بخش روبات‌های کوچک و متوسط تشکیل شده. در حال حاضر رقابت‌های این رشته به 2صورت ضربات پنالتی و مسابقه فوتبال دو به دو انجام می‌گیرد.

کد خبر 47660

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز