شنبه ۱۷ فروردین ۱۳۸۷ - ۲۰:۴۰
۰ نفر

گروه سلامت:‌ بوی بد دهان، از آن مشکلاتی است که گاه ممکن است علت خطرناکی نداشته باشد، اما می‌تواند آنچنان باعث آزار انسان بشود که روابط اجتماعی او را مختل کند و حتی باعث گوشه‌نشینی و انزوای او شود.

اما خبر تازه اینکه تازه‌ترین مطالعات نشان داده است که می‌توان این مشکل را با راه‌حل‌ ساده‌ای از بین برد.

به گزارش رویترز، مطالعه‌ای که یک دانشجوی دندانپزشکی دانشگاه ایالتی نیویورک آن را انجام داده نشان می‌دهد که با روزی 2 بار مسواک با استفاده از خمیردندان‌های آنتی‌باکتریال، همچنین تمیز کردن سطح زبان، می‌توان تا حد زیادی این حالت ناخوشایند را از بین برد. البته بوی بدن دهان،  علل گوناگونی دارد که برخی از آنها قابل رفع هستند؛ مانند پوسیدگی دندان‌ها،  ترشح پشت حلق به‌دلیل عفونت سینوس‌ها و یا عفونت در سایر اجزای دهان.

اما گاهی اوقات هیچ دلیلی برای این بوی ناراحت‌کننده وجود ندارد و مسواک زدن و استفاده از خوشبوکننده‌های دهانی هم تنها راه چاره موقت این مشکل هستند.

یکی از علل شناخته‌شده بوی بد دهان، تجمع برخی انواع باکتری‌هاست که حتی بدون ایجاد عفونت، با تولید ترکیبات گوگرددار، می‌توانند بویی شبیه به تعفن را در دهان ایجاد کنند. این بو، با مسواک، خمیردندان یا دهان‌شویه‌های معمول از بین نمی‌رود. اما این مطالعه،  تأثیر نوعی خمیردندان خاص را‌  روی میزان تجمع این باکتری‌ها،  بررسی کرده است.

این خمیردندان، حاوی ترکیبی آنتی‌باکتریال، موسوم به تریکلوسان است و ارزیابی‌ها حاکی از آن است که می‌تواند با باکتری‌های بویناک دهان نیز مبارزه کند. تمیز کردن سطح زبان نیز،  از جمله اجزای این روش پیشنهادی بوده است.
این محققان،  میزان 20 گونه باکتری مختلف مؤثر در تولید این گونه مواد بدبو، در هوای بازدم افرادی را که از بوی بد دهان‌شان شکایت داشتند،  2 بار اندازه‌گیری کردند؛ یک بار قبل و بار دوم بعد از یک دوره 24 روزه استفاده از این روش. نتایج نشان داد میزان باکتری‌ها،  تا یک‌چهارم کاهش پیدا کرده و خود افراد هم احساس می‌کردند بوی دهان‌شان به طرز محسوسی کم یا رفع شده است.

تریکلوسان،  ماده‌ای است با خواص ضدباکتری که البته در همه خمیردندان‌ها وجود ندارد. این ماده در ترکیبات برخی شوینده‌ها،  صابون‌ها،  خوشبوکننده‌ها و همچنین داروهای ضدآکنه به کار می‌رود. در این مطالعه،  از مارک خاصی از خمیردندان استفاده شده که البته شرکت تولیدکننده آن،  حامی مالی طرح تحقیقاتی بوده است. اما نتایج مطالعه،  در نشست سالانه انجمن تحقیقات دندانپزشکی،  که روز جمعه در دالاس برگزار شد،  در جمع صاحب‌نظران این رشته تخصصی ارائه شد.تخمین زده می‌شود که حدود 25 درصد از تمام بزرگسالان از بوی بد دهان‌شان رنج می‌برند.

این میزان،  در افراد سالمند، بسیار بیشتر است و برخی آمارها حاکی از آن است که حدود 50 درصد از تمام سالمندان،  دهان بدبویی دارند که احتمالا به‌دلیل سیستم ضعیف‌تر ایمنی آنهاست که به انواع باکتری‌ها،  اجازه و فرصت رشد بیشتر و تجمع در فضای دهانی را می‌دهد.

کد خبر 47777

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز