مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱۸ فروردین ۱۳۸۷ - ۰۷:۵۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: آیا بومرنگ پرتاب شده در فضا به پرتاب کننده‌اش باز می‌گردد؟

یک فضانورد ژاپنی دو هفته‌ قبل نشان داد که اگر بومرنگ از درون یک محیط محتوی هوا، مثل ایستگاه فضایی بین‌المللی پرتاب شده باشد جواب این سؤال مثبت است و بومرنگ به سوی پرتاب کننده‌اش باز خواهد گشت.

اما دانشمندان می‌گویند چنانچه این فضانورد بومرنگ را خارج از ایستگاه در حال گردش پرتاب می‌کرد نتایج کاملا متفاوتی را بدست می‌آورد.

تاکااو که یکی از اعضای آژانس اکتشافات هوافضای ژاپن است، این آزمایش را زمانی انجام داد که مشغول بازدید از ایستگاه فضایی به عنوان بخشی از آخرین مأموریت شاتل فضایی ناسا  بود.

«تاکااو دوی»، فضانورد ژاپنی که قصد پرتاب بومرنگ کاغدی سه تیغه ای را در داخل ایستگاه فضایی بین‌المللی دارد

به گزارش سایت ماهنامه نجوم، بومرنگ پس از پرتاب مانند شرایط معمول بر روی زمین رفتار کرد و به سمت فضانورد بازگشت.

به نقل از یک روزنامه‌ ژاپنی، تاکااو هنگامی که از فضا با همسرش چت (chat) می‌کرد به او گفت:"وقتی بومرنگ را پرتاب کردم دقیقاً طوری در هوا پرواز کرد که انگار از روی زمین پرتاب شده است و من کاملاً شگفت زده شدم و تحت تأثیر قرار گرفتم".

«یاسوهیرو توگای» قهرمان پرتاب بومرنگ جهان این بومرنگ کاغذی را به تاکااو داده بود و از او خواسته بود تا سعی کند آن را در فضا پرتاب نماید. او همچنین نکاتی را جهت پرتاب صحیح بومرنگ به تاکااو آموزش داده بود.

به گفته‌ «دیوید کاوگی» کارشناس آیرودینامیک دانشگاه کورنل آمریکا، در چنین شرایطی نتیجه دقیقا همانی است که علوم فیزیکی مرتبط با بومرنگ پیش‌بینی می‌کند.

او می‌گوید:"من از اینکه بومرنگ در غیاب گرانش به نقطه‌ اولیه‌اش بازگشت چندان متعجب و شگفت زده نیستم".

کاوگی معتقد است مسیرهای حلقه‌ای و بازگشتی که بومرنگ‌ها به واسطه‌ آنها معروف و شناخته شده‌اند در نتیجه‌ نیروهای متغییری است که از طرف هوایی که درون آنها در حرکت‌اند به قطعات و آلات منحنی وارد می‌شود و این اعمال نیرو مستقل از گرانش است.

برای اجسام در حال چرخش در هوا، نیروهایی که از هوا به آنها وارد می‌شود متغییر است.

زیرا آن بخش از بومرنگ که در جهت حرکت رو به جلوی بومرنگ در حرکت است نسبت به بخشی که در خلاف جهت حرکت می‌کند با سرعت بیشتری در هوا به پیش می‌رود و این اختلاف در سرعت‌ها باعث ایجاد نیروهای مختلف و متغیری می‌شود که در نهایت به چرخش بومرنگ در یک مسیر دایره‌وار منجر می‌شود.

کد خبر 47835

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز