چهارشنبه ۲۸ فروردین ۱۳۸۷ - ۱۹:۲۳
۰ نفر

بعد از اینکه تعطیلات نوروزی و باستانی به خیر و خوشی به آخر رسید. همه از جمله ارباب جراید کار و فعالیت سالانه را آغاز کردند، اغلب گزارش‌های بازار موادغذایی از افزایش بی‌سر و صدا اما چشمگیر قیمت مواد لبنی و غافلگیری مردم از این رشد جالب توجه حکایت می‌کرد.

به این ترتیب ظاهرا قیمت بعضی از فرآورده‌های لبنی که در سبد قیمت‌گذاری دولت جا نمی‌گیرد 18 تا 20 درصد افزایش یافته و این رشد قیمت  درپاره‌ای موارد به 50 درصد هم رسیده است.

علی احسان ظفری مدیرعامل اتحادیه تعاونی لبنی این افزایش قمیت بعضی از فرآورده‌های لبنی را تکذیب نمی‌کند، اما معتقد است فقط 20 درصد از تولید کارخانه‌ها مشمول صعود قیمت‌ها شده و علاوه بر این متوسط افزایش بها هم 20 درصد بوده است.

ظفری به همشهری می‌گوید: 80 درصد تولید کارخانه‌های لبنی شیر یارانه‌ای، پنیر UF و ماست با چربی 4 درصد است که قیمت این محصولات را هم دولت تعیین می‌کند و تولیدکننده حتی مجاز به افزایش یک درصدی قیمت هم نیست.

به گفته او، 20 درصد مابقی تولیدات که محصولات فانتزی نامیده می‌شوند به علت افزایش هزینه تولید مشمول افزایش قیمت شده اما حتی این افزایش هم به طور متوسط از مرز 20درصد فراتر نرفته است.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی لبنی می‌افزاید: تولیدکننده‌های فرآورده‌های لبنی به مرز ورشکستگی رسیده‌اند و افزایش 20 درصدی قیمت گروه محدودی از محصولات تاثیری در سوددهی آنها ندارد.

او تصریح می‌کند: دولت می‌خواهد به صورت دستوری از افزایش قیمت محصولات لبنی جلوگیری کند اما در شرایطی که هزینه تولید هر روز بالا می‌رود امکان ایجاد چنین ثباتی عملا وجود ندارد.

ظفری می‌گوید: به زودی در جلسه‌ای با وزارت بازرگانی دوباره تلاش خواهیم کرد مشکلات ناشی از قیمت‌گذاری غیرکارشناسی را به دولت گوشزد کنیم، هر چند که به نظر نمی‌رسد این بار به نتیجه‌ای در این زمینه دست یابیم.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی لبنی در نهایت عاملان توزیع و خرده‌فروش‌ها را عامل افزایش قیمت محصولات لبنی اعلام می‌کند و می‌گوید: اگر فرآورده‌های فانتزی با افزایش قیمت بیش از 20 درصد به دست مصرف‌کننده‌ها می‌رسد باید دلیل آن را از عوامل توزیع پرسید که خود راساً اقدام به قیمت‌گذاری می‌کنند.

صنایع لبنی در تنگنا

به گفته ظفری در شرایطی که دولت به‌رغم هزینه‌های سرسام‌آور تولید اجازه یک ریال افزایش قیمت را به تولیدکننده نمی‌دهد چاره‌ای جز توقف خطوط تولید باقی نمانده است؛ چنانچه تا به امروز چند واحد تولیدی به ناچار دستور تعطیلی صادر کرده‌اند.

او در ادامه نحوه قیمت‌گذاری دولت را غیرواقعی و غیرمنطقی توصیف کرد و افزود: تولیدکننده چگونه و با استفاده از چه منبع درآمدی می‌تواند هر کیلو شیر خام 420 تومانی را بعد از طی مراحل پاستوریزه 385 تومان بفروشد.

کد خبر 49018

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز