جمعه ۳۰ فروردین ۱۳۸۷ - ۱۵:۳۷
۰ نفر

در سفره ایرانی‌ها هیچ چیز به اندازه نان اهمیت ندارد و مردم برای نان که برکت خداوند است، ارزش زیادی قائل هستند

در واقع نان پای ثابت سفره‌های ایرانی است و برای بسیاری از خانواده‌های کم درآمد حکم غذای اصلی را دارد.

طبیعی است که کیفیت و قیمت چنین ماده غذایی مهمی به طور مستقیم زندگی روزمره مردم به‌ویژه طبقه کم درآمد را تحت تاثیر قرار می‌دهد. این در حالی است که با وجود اینکه بخشنامه‌ رسمی در مورد افزایش قیمت نان ابلاغ نشده اما  اخیرا قیمت قوت اصلی مردم دربرخی از نانوایی‌ها افزایش یافته است. این افزایش قیمت در کنار افت کیفیت نان که گلایه همیشگی مردم است ، نارضایتی شهروندان را به دنبال داشته.

به گزارش  مهر، سالانه 70 درصد از یارانه کالاهای اساسی به نان اختصاص می‌یابد اما رفته رفته از کیفیت نان کاسته می‌شود. از سویی دیگر به گفته مقامات دولتی،  هیچ یک از نهاد‌ه‌‌های مرتبط با پخت نان نظیر آب و برق افزایش قیمت نداشته و بالا رفتن قیمت نان توجیحی ندارد. البته برخی نانوایی‌ها ادعا می‌کنند که به دلیل استفاده از آرد غیر رایانه‌ای، قیمت نان را افزایش داده‌اند اما تا کنون هیچ یک از مسئولان وزارت بازرگانی  در این زمینه اظهار نظر نکرده‌اند.

علاوه بر این،  نرخ متفاوت فروش نان در مناطق مختلف شهر نیز از جمله موضوعاتی است که باید به آن رسیدگی شود. جدا از قیمت نان ، کیفیت آن هم  از جمله مسائلی است که مردم با آن درگیر هستند.

به گفته کارشناسان، استفاده از نان‌های سفید مانند لواش و تافتون برای سلامتی مفید نیست اما متاسفانه این نان‌ها که در معده دچار تخمیر نشاسته‌ای می‌شوند، بیشترین میزان مصرف را در بین ایرانیان دارند. البته در بین نان‌های ایرانی، نان سنگک  کامل‌ترین نان است و مصرف آن بر نان‌های سفید ارجحیت دارد. پزشکان توصیه می‌کنند به منظور حفظ سلامتی و بهره برداری از املاح و ویتامین‌های موجود در نان از نان‌های سیاه و سبوس‌دار استفاده شود.

به گفته آنها سبوس گندم از نظر خواص بسیار غنی است و در صورتی که افراد با نان کامل تغذیه شوند، 95 درصد آن را جذب می‌کنند. این درحالی است که میزان جذب نان‌های سفید در معده تنها 58 درصد است.

کد خبر 49136

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز