شنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۹:۲۷
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: اگر از شما بخواهند چند نمونه از اصیل‌ترین غذاهای ایرانی را نام ببرید، حتما در فهرست شما چلوکباب نیز وجود خواهد داشت؛

آشپزی

 فرقی نمی‌کند این چلوکباب، کوبیده، برگ یا حتی کباب دیگی باشد؛ اگرچه طعم هر کدام با دیگری متفاوت است ولی به هر حال همه آنها چلوکباب است. ما نیز این هفته می‌خواهیم یکی از انواع کباب‌های دیگر را به شما آموزش دهیم که طعم‌دهنده اصلی آن به جای زعفران، سبزی ترخون است.

ترخون به‌خاطر طعم تند و تیزی که دارد، به کباب شما عطر و مزه خاصی می‌بخشد. پس برای ناهار پایان هفته، خودتان را آماده پخت چلوکباب ترخونی کنید.

  مواد لازم برای 4 نفر:

- گوشت چرخ کرده، 300 گرم
- تخم مرغ، 2 عدد
- پیاز، یک عدد متوسط
- زردچوبه، یک قاشق چای‌خوری
- ترخون تازه، 300 گرم
- ماست، یک قاشق سوپ‌خوری
- نمک و فلفل به مقدار کافی
- روغن مخصوص سرخ کردن به مقدار لازم

طرز تهیه:

1 - ابتدا ترخون را پاک کرده و برگ‌ها را از ساقه‌ها جدا کنید. سپس برگ‌ها را بشویید و داخل سبدی بریزید تا آب اضافی‌شان خارج شود. سپس آنها را خرد کنید و کنار بگذارید.

2 - پیاز را پوست کنده و با رنده ریز رنده کنید.

3 – گوشت چرخ‌کرده  را در یک کاسه متوسط بریزید. سپس پیاز رنده‌شده را همراه نمک و فلفل و زردچوبه به آن اضافه کنید (از هرکدام یک قاشق چای‌خوری سرخالی کافی است).

حالا گوشت را با قاشق مخلوط کنید، سپس تخم‌مرغ‌ها را شکسته و به این مخلوط گوشتی اضافه کنید.

4 – در این مرحله بهتر است از دست‌تان استفاده کنید؛ پس ابتدا آن را خوب شسته و سپس شروع به ورزدادن گوشت با دست کنید. در این حین، ماست و ترخون خردشده را نیز اضافه کرده و به ورزدادن ادامه دهید.

نکته 1: توجه داشته باشید بعد از اضافه‌کردن تخم‌مرغ‌ها، مایه گوشتی نباید خیلی شل باشد. درصورتی که شل بود، می‌توانید مقداری گوشت به آن اضافه کنید یا اینکه اگر تخم‌مرغ‌های انتخابی خیلی بزرگ بودند، به جای 2 تخم‌مرغ از یک تخم‌مرغ استفاده کنید.

نکته 2: اضافه‌کردن ماست برای تردشدن کباب است.

5 – بعد از اینکه مواد و گوشت خوب باهم مخلوط شدند، تابه بزرگی آماده کرده و مقداری روغن داخل آن بریزید و روی شعله اجاق‌گاز قرار دهید تا خوب داغ شود.

سپس هربار مقداری از گوشت را برداشته و در کف دست به شکل دایره درآورید و در روغن قرار دهید.

بعد از اینکه تمام سطح تابه با کباب‌ها پر شد و یک طرف آنها سرخ شد، آنها را برگردانده و طرف دیگر را سرخ کنید.

مدت زمان لازم برای پخت این کباب، 30 الی 45 دقیقه است. این کباب را با کته یا برنج زعفرانی نوش‌جان کنید.

نکته: برای آنکه نه‌تنها کباب شما بلکه برنج نیز دارای طعم و عطر متفاوتی باشد، می‌توانید هنگام دم‌کردن برنج، کمی پودر زیره لابه‌لای آن بپاشید و با این کباب ترخونی، میل کنید.

کد خبر 49888

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز