سه‌شنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۸:۴۸
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران صبح امروز در نشستی خبری از راه اندازی موزه مرحوم سید جعفر شهیدی در منزل شخصی اش در آینده نزدیک خبر داد.

به گزارش خبرنگار سما، احمد نوریان صبح امروز در نشست خبری "برنامه های هفته معلم این سازمان و برنامه های شهرداری تهران در بیست و یکمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران" که در خانه موزه شهید مطهری برگزار شد، با بیان اینکه سازمان فرهنگی هنری شهرداری و سایر مراکز مرتبط با آن در هفته معلم 300 برنامه مختلف اجرا خواهند کرد، گفت: ویژه برنامه هایی در فرهنگسراهای مختلف اجرا خواهد شد؛ در فرهنگسرای مدرسه همایش "معلم؛ دیروز، امروز و فردا" و نیز همایش "نگاه معلم" برگزار خواهد شد.

جشن الفبا و انتخاب بهترین معلم نمونه نیز در فرهنگسرای نوجوان برگزار می شود. فرهنگسرای سلامت هم همایش "نقش معلم" را برپا می کند.

وی افزود: تقدیر از معلمان، برگزاری مسابقه کتابخوانی "حکمت مطهر" و نیز تقدیر از چهره های ماندگار محلات و مناطق مختلف تهران از دیگر برنامه های سازمان در هفته معلم است.

هفت کتابخانه در شهر تهران به زودی افتتاح می شود

نوریان در ادامه از افتتاح هفت کتابخانه عمومی در مناطق مختلف تهران در آینده نزدیک خبر داد و گفت: دو کتابخانه در منطقه هفت، سه کتابخانه در منطقه 18، یک کتابخانه در منطقه 15 و یک کتابخانه در منطقه 22 به زودی افتتاح می شود.

علاوه بر این، حدود 90 کتابخانه دیگر در دست احداث است که کار آنها در مرحله تملک زمین، طراحی فضا، فونداسیون و اسکلت بندی ساختمان است.

ضمن اینکه برخی از آنها پیشرفتهای ساختمانی هم داشته اند و امیدواریم در ماه های آتی افتتاح شوند.

رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با بیان اینکه در سال گذشته 15 میلیارد و 600 میلیون تومان صرف کتابخانه های عمومی این شهر شده است، از تصویب و اختصاص بودجه ای تکمیلی برای ادامه این فعالیت در سال جاری خبر داد اما به میزان آن اشاره ای نکرد.

رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران به برنامه های این سازمان در نمایشگاه بین‌المللی کتاب هم اشاره کرد و گفت: در سطح تهران 71 کتابخانه رسمی و 9 کتابخانه شبانه روزی وجود دارد ما برای تقویت کتابخانه‌های شهر تهران علاوه بر بودجه یک میلیاردی که به انجمن کتاب خانه های عمومی اختصاص داده‌ایم دو میلیارد نیز پیش بینی کرده ایم که به زودی این بودجه برای تجهیز کتابخانه‌ها اختصاص می‌یابد.

وی زمان برگزاری مراسم تقدیر از 500 کتابدار تهرانی را 20 اردیبهشت و مکان آن را سالن شهید آوینی فرهنگسرای بهمن اعلام کرد.

موزه سید جعفر شهیدی در منزلش افتتاح می شود

احمد نوریان از افتتاح موزه استاد فقید سید جعفر شهیدی خبر داد و گفت: بخشی از خانه استاد را شهرداری بنا به خواسته خانواده وی برای نگهداری از آثار گرانبهای ایشان تبدیل به موزه کرده است  و قرار است همزمان با هفته معلم در روز 15 اردیبهشت ماه امسال و در منزل شخصی این استاد در میدان 58 نارمک افتتاح شود.

رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران همچنین خبر از راه اندازی 10 خانه فرهنگ سیار با محوریت موضوعی کتاب داد و گفت: 10 دستگاه اتوبوس تحویل گرفته ایم که با تجهیز آنها به کتاب و محصولات فرهنگی در سطح شهر ارائه خدمات خواهند داشت. ما در ادامه طرح کتاب اتوبوس، طرح کتاب قطار و هواپیما را اجرا خواهیم کرد. توافقاتی نیز در این زمینه با هواپیمایی شده و حتی کتابی نیز توزیع شده است که با استقبال مواجه شد.

وی افزود : در مجموع ما از اول دی ماه 85 تا اسفند 86 ، یک میلیون و 500 هزار جلد کتاب را در 400 عنوان به 10 هزار اتوبوس دادیم.

نوریان در ادامه از عضویت رایگان خانم‌های خانه دار در کتابخانه‌های سطح شهر تهران خبر داد و با بیان این مطلب که در روز 20 اردیبهشت تجلیل از کتابداران را داریم در هفته معلم طی مراسمی از کتابدان نمونه در سالن شهید آوینی فرهنگسرای بهمن تقدیر به عمل می‌آید.

جشنواره مطهری پژوهان در سال جاری برگزار می شود

در این نشست خبری که در خانه موزه شهید مطهری برگزار شد، علی دژاکام مسئول این خانه موزه در سخنان کوتاهی از قصد مسئولان آن برای تبدیل این محل به قطب فرهنگی و علمی و پژوهشی کشور خبر داد و گفت: ما برای این منظور تمام کارهایی را که به نوعی به استاد مطهری بر می گردد در یک بانک اطلاعاتی گردآوری کرده ایم و قرار است این اطلاعات بر روی سایت خانه موزه هم قرار بگیرد.

وی همچنین از برگزاری جشنواره "مطهری پژوهان" در سال جاری خبر داد و گفت: با مراکز مختلفی در این زمینه مذاکره شده و اطلاعات لازم برای آن را جمع آوری کرده ایم و در سال جاری برگزار می شود.

در ادامه این نشست نوریان همچنین در نمایشگاه بین‌المللی کتاب سازمان فرهنگی هنری فرهنگسرای کتاب را تدارک دیده است که در این فرهنگسرا کتاب‌های مختلف عرضه شده و علاوه بر آن کارگاه‌های آموزشی در زمینه طنز، برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: برگزاری مسابقات ادبی، قصه گویی، اجرای نمایش از دیگر برنامه‌های فرهنگسرای کتاب در نمایشگاه بین‌المللی خواهد بود.

نوریان در ادامه این نشست به برنامه های موزه استاد شهید مطهری اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: سال گذشته مسئله تملک و بازسازی خانه استاد مطهری را انجام دادیم و بخشی از آن نیز تجهیز شده است. با مشخص شدن مدیریت این موزه کار خود را در هفته معلم آغاز می‌کند.

وی ادامه داد: این موزه به مرکز نشر افکار، شناخت شخصیت، منش شهید مطهری تبدیل می شود و سعی خواهیم کرد در این موزه تمام آثار شهید مطهری را جمع آوری کنیم.

وی از راه‌اندازی سایت شهید مطهری به سه زبان انگلیسی، فارسی، عربی خبر داد و در ادامه گفت: تمرکز ما امسال در تورهای تهران‌گردی بر موضوع کتاب، خانه استاد شهید مطهری خواهد بود و در این میان سعی می کنیم تا کتابخانه تخصصی و بانک اطلاعاتی این شهید بزرگوار را تهیه و ایجاد کنیم.

رئیس سازمان فرهنگی هنری همچنین در ادامه به ساخت فیلمی کوتاه درباره زندگی شهید مطهری اشاره کرد.

کد خبر 50352

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز