همشهری آنلاین: هزاران تن از استادان و دانشجویان دانشگاه‌های استان فارس شنبه (14 اردیبهشت) با مقام معظم رهبری دیدار کردند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری، صبح امروز در دیدار بسیار پرشور بیش از 20 هزار نفر از استادان و دانشجویان دانشگاههای استان فارس، قضاوت صحیح درباره عملکرد انقلاب اسلامی را نیازمند نگاه کلان به «اهداف، موانع درونی و بیرونی، و مسیر طی شده جمهوری اسلامی» دانستند و تأکید کردند: ایستادگی، تلاش بی وقفه، اتحاد، ادامه مبارزه با موانع، و گم نکردن هدف، بدون تردید تحقق همه آرمانهای انقلاب را میسر خواهد کرد.

ایشان جلسه با جوانان دانشجو را بسیار شیرین، نشاط آور و صمیمانه برشمردند و در تبیین گذشته، حال و آینده انقلاب، جزیی نگری را به معنای برنامه ریزی و اقدام، کاملاً ضروری خواندند اما خاطرنشان کردند: هنگام داوری درباره حادثه عظیمی همچون انقلاب اسلامی جزیی نگری ممکن است باعث گمراهی و غفلت شود بنابراین باید از نگاه کلان بهره گرفت.

حضرت آیت الله خامنه‌ای قضاوت صحیح درباره انقلاب را در مرحله اول نیازمند تأمل در اهداف نهضت عظیم ملت ایران برشمردند و افزودند: هدف مردم از انقلاب اسلامی ساختن ایرانی مستقل، آزاد از استبداد و وابستگی، برخوردار از ثروت و امنیت، متدین، بهره­مند از معنویت و اخلاق و پیشتاز در مسابقه ملتها در زمینه علم و توسعه بود تا به ملتهای دیگر نیز نشان دهیم که الگوی جامعه اسلامی وجود دارد و در عمل نیز تحقق یافتنی است.

ایشان در تشریح خاستگاه و منبعِ اهداف انقلاب، اسلامی بودن حرکت تاریخی ملت ایران را یادآور شدند و خاطرنشان کردند: بر خلاف برخی تصورات و برداشتهای غلط از اسلام، همه اهداف دنیوی و اخروی انقلاب از خصوصیت اسلامی بودن آن ناشی می شود چرا که این دین مبین دربرگیرنده و تأمین کننده تمامی نیازهای مادی و معنوی بشر است.

رهبر انقلاب اسلامی تأمل در موانع درونی و بیرونی را از دیگر ضروریات داوری درباره عملکرد انقلاب دانستند و تصریح کردند: براساس سنت الهی هر تلاش و حرکتی با موانعی روبرو می شود تا مفاهیمی همچون جهاد و استقامت، معنای حقیقی و عینی یابد که البته درصورت تحقق این مفاهیم، سنت الهی پیروزی مجاهدان نیز رقم خواهد زد.

ایشان در تشریح موانع درونی انقلاب به مشکلاتی همچون ضعفهای «فکری و عقلانی» - راحت طلبی – آسان گیری – آسان پنداری – گریز از چالش – آماده نبودن برای مقابله با مشکلات – برخی عادات و تربیتهای غلط باقی مانده از دوران ستمشاهی نظیر خود کم بینی و ظلم پذیری – بد فهمیدن دستورات و مفاهیم دینی از جمله در باب مبارزه با ظلم و در موضوع مهدویت – و برخی عقایدخرافیِ میراثی اشاره کردند و افزودند بسیاری از موانع با تلاش مردم و مسئولان برطرف شده اما برخی دیگر همچنان باقی است.

حضرت آیت الله خامنه‌ای در تبیین موانع بیرونی انقلاب خاطرنشان کردند: صف آرایی اشرار و ضد انقلاب و همه کسانی که به نحوی از انقلاب متضرر شده بودند و 8 سال جنگ تحمیلی از جمله موانع بیرونی بودند که البته ملت ایران به معنای حقیقی کلمه، این تهدید بزرگ را به فرصتی عظیم برای رشد و پیشرفت تبدیل کرد اما به هر حال تحمیل جنگ طولانی بر ملت ایران، خسارات و صدمات بزرگی را دربر داشت.

ایشان توطئه های ابرقدرتها و بسیج همه امکانات سیاسی – اقتصادی و رسانه ای امریکا را برای ضربه زدن به ملت ایران از دیگر موانع بیرونی خواندند و تأکید کردند: با توجه به موانع بزرگ و متعدد درونی و بیرونی، عملکرد انقلاب و حرکت ملت به سمت تحقق اهدافش، بسیار خوب بوده است.

رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به بروز برخی موانع جدید درونی و بیرونی در مقابل انقلاب اسلامی افزودند: مصرف زدگی، تجمل پرستی و مسابقه اشرافیگری که متأسفانه امروز در جامعه وجود دارد از جمله موانع درونی است که باید با همت بیشتر مردم، مسئولان و رسانه ها، این مشکلات حل شود.

حضرت آیت الله خامنه‌ای در تبیین ادامه صف آرایی موانع بیرونی نیز خاطرنشان کردند: امریکا امروز با همه توان سیاسی – اقتصادی – تبلیغاتی و با همه نفوذ بین المللی خود در مقابل ملت ایران صف کشیده است که این رویارویی علاوه بر سیاست مسئولان امریکایی مبنی بر «ایجاد دشمن خارجی برای پوشاندن ضعفها و شکستهای داخلی»، در این واقعیت ریشه دارد که ملت ایران، با برافراشتن پرچم استقامت و بیداری ملتها، روند سلطه گری جهانی امریکا را با خطری جدی روبرو کرده است.

ایشان برای تبیین آینده تقابل انقلاب با «موانع درونی و بیرونی»، به تشریح نقاط قوت نظام در مقایسه با اوایل انقلاب پرداختند وافزودند: تجربه بیشتر، مدیریتهای قوی تر، تواناییهای علمی به مراتب پیشرفته تر، قدرت تحرک اقتصادی گسترده تر، درک غلط بودن پیروی از الگوهای شرقی و غربی توسعه و پی بردن به ضرورت تدوین نقشه توسعه اسلامی – ایرانی که البته تدوین آن باید با جدیت بیشتری همراه شود از جمله نقاط قوتی است که اگر با برخی شرایط و خصوصیات همراه شود غلبه ملت ایران بر همه موانع را به ارمغان خواهد آورد.

حضرت آیت الله خامنه‌ای با دعوت از محیطهای دانشجویی و دانشگاهها برای بررسی و جمع بندی مطالب اراه شده در این دیدار و استنتاج راه حلها افزودند: البته راهبرد کلی مشخص است و بر تلاش و مجاهدت جوانانه و پیگیر همه ملت و مسئولان تکیه دارد.

ایشان خاطرنشان کردند: این راهبرد کلی در محیطهای دانشجویی در درس و تحقیق و نظریه پردازی، نگاه کلان به اهداف انقلاب، و هوشیاری کامل و مراقبت دائم برای جلوگیری از سوءاستفاده دشمنان از رویدادها و مسائل دانشجویی و دانشگاهی، ظهور می یابد.

رهبر انقلاب اسلامی، تدین دانشجویان را نیز بسیار مهم خواندند و خاطرنشان کردند: توجه و توکل به خدا، معنویت، و انس با قرآن و ادعیه از جمله صحیفه سجادیه به تلاش علمی دانشجویان و داشگاهیان برکت می دهد و باعث شکست نقشه هایی می شود که کاهش انرژی دینی و انقلابیِ جامعه دانشجویی را هدف گرفته اند.

رهبر انقلاب اسلامی اتحاد ملت در محیطهای مختلف از جمله محیطهای دانشجویی را از دیگر شروط غلبه بر موانع و «تحقق اهداف انقلاب» خواندند و خاطرنشان کردند: رقابت مثبت تشکلهای دانشجویی، ضروری و خوب است اما اختلاف سلیقه ها در هیچ محیطی نباید باعث جنجال بر سر مسائل کوچک شود.

ایشان تأکید کردند: تلاش علمی – اتحاد – تدین و پیشرفتهای اقتصادی توأم با عدالت، نیازهای اساسی این مقطع از انقلاب است که اگر با نگاه نوآورانه همراه شود بی شک شکست دشمنان و شتاب گرفتن روند تحقق اهداف انقلاب را به همراه می آورد.

حضرت آیت الله خامنه‌ای در همین زمینه عدالت را شاخص و معیار همه فعالیتهای اقتصادی خواندند و خاطرنشان کردند: سرمایه گذاری و کارآفرینی، کاری بزرگ و نوعی عبادت است اما مدیریتهای قوای مقننه، مجریه و قضاییه باید مراقبت کنند که در این روند، عدالت کمرنگ و فراموش نشود.

حضرت آیت الله خامنه‌ای همچنین با ابراز خرسندی از مطالبات جدیِ علمی – اجتماعی – سیاسی و آرمانیِ دانشجویان نخبه و نمایندگان تشکلهای دانشجویی، برخی نکات را متذکر شدند و افزودند: در بحث حمایت از نخبگان، وجود سازوکاری مشخص ضروری است و مسئولان، پیگیرِ انجام دادن صحیح این موضوع هستند و نباید در برخی مسائل دچار شتابزدگی شد.

ایشان، مسئولان آموزش عالی را به بررسی و اجرایی شدن پیشنهاد دانشجویان مبنی بر تشکیل پژوهشگاههای دانشجویی توصیه کردند و افزودند: در بحث تصمیم سازی و تصمیم گیری، محیط های دانشجویی باید با فکر و زبان و عمل، بر تصمیم سازی و ایجاد گفتمان متمرکز شوند و فضای هدایت شده ای را برای مسئولان تصمیم گیر به وجود آورند.

حضرت آیت الله خامنه‌ای جوانان دانشجو را به مطالبه بی‌وقفه عدالت فراخواندند و تأکید کردند: عدالت طلبی شأن دانشجو و جوانِ مؤمن است و حتی یک لحظه نباید فراموش شود اما در این زمینه نباید بر مصداقها متمرکز شد چرا که ممکن است این مسئله با اشتباهات یا کمبود اطلاعات همراه شود و فرصتی را برای برخی اشخاص قانون دان اما قانون شکن فراهم کند.

توجه بیشتر به علوم پایه – رسیدگی به مشکلات دانشگاه پیام نور و بررسی طرحهای دولت در دانشگاهها قبل از اجرا از دیگر پیشنهادهای دانشجویان بود که حضرت آیت الله خامنه ای مورد اشاره قرار دادند.

ایشان در زمینه نقش دانشجویان تأکید کردند: نظام اسلامی و اینجانب، بعد از پروردگار متعال، به جوانان مؤمن، پرنشاط و آرمانگرا تکیه کرده ایم و اطمینان داریم که همه شعارها و اهداف انقلاب به همت شما جوانان، حتماً تحقق خواهد یافت.

در ابتدای این دیدار که بزرگترین اجتماع دانشجویان در حضور رهبر معظم انقلاب اسلامی بود شماری از استادان و دانشجویان دانشگاههای استان فارس، دیدگاههای خود را درباره مسائل مختلف علمی – دانشگاهی – اجتماعی – فرهنگی و سیاسی بیان کردند.

آقایان و خانمها:

دکتر سیدضیاءالدین تابعی – استاد دانشگاه علوم پزشکی و چهره ماندگار

امین امامزاده – دانشجوی نخبه دانشگاه شیراز و برگزیده مسابقات مخترعان جهانی

منصور کنعانی – نماینده بسیج دانشجویی

سعیده پوراحمد – دانشجوی نخبه دوره دکترای دانشگاه علوم پزشکی

سعید زَهیری – نماینده انجمن اسلامی دانشجویان

سیده جنان هاشمیان – دانشجوی نخبه دانشگاه پیام نور

علی عباس آبادی – نماینده جامعه اسلامی دانشجویان

و محمد امین – دانشجوی ممتاز دانشگاه آزاد اسلامی

در سخنان خود بر این نکات تأکید کردند:

- ایجاد فرهنگستان جامع علوم و هنر در شیراز

- گسترش اختیارات و استقلال دانشگاهها

- مدیریت متمرکز تحقیقات در کشور و افزایش امکانات تحقیقاتی دانشگاهی

- ارزش گذاری حقیقی فکر و نوآوری در مراکز تصمیم گیر و حمایت واقعی و سازمان یافته از نوآوری و ابتکار

- ضرورت توجه کامل به الگوی ملی توسعه و پیشرفت در تدوین برنامه پنجم توسعه

- انتقاد از کند بودن روند اجرایِ طرحها و ایده های مورد نیاز همچون مهندسی فرهنگی

- تأسیس پژوهشگاههای دانشجویی و گسترش تشکلهای علمی دانشجویی

- توجه بیشتر به تأمین نیازهای فرهنگی و معنوی دانشگاهها

- ضرورت عدالت خواهی قوای سه گانه، توجه مستمر به محرومان، ساده زیستی مسئولان و مبارزه بی امان و همه جانبه با مفاسد اقتصادی

- وحدت همه تشکلهای دانشجویی با هر دیدگاه و سلیقه در دفاع از آرمانهای انقلاب و حقوق ملت ایران

- بررسی طرحها و ایده های دولت قبل از اجرا در دانشگاهها

- رعایت عدالت در تخصیص امکانات و تسهیلات برای همه دانشگاهها

- ضرورت ایجاد تحول در فرهنگ عمومی

- فعال سازی کرسی های آزاداندیشی و نظریه پردازی

- و حساسیت بیشتر مدیران دانشگاهی به جنبش نرم افزاری و تولید علم

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نیز در این دیدار در گزارشی از رشد کمی و کیفی آموزش عالی، به افزایش شمار دانشجویان کشور از 170 هزار نفر در ابتدای انقلاب به 3 میلیون و 300 هزار دانشجو اشاره کرد و گفت: در سال 57 در استان فارس حدود 2 هزار دانشجو مشغول تحصیل بوده اند که این آمار در سال جاری تحصیلی به بیش از 170 هزار نفر رسیده است.

دکتر زاهدی با تشریح روند گسترش تحصیلات تکمیلی، به افزایش رتبه علمی ایران براساس شاخص های مراجع بین المللی نمایه سازی اشاره کرد و افزود: سران سازمان کنفرانس اسلامی، جمهوری اسلامی ایران را به عنوان مرکز رتبه بندی دانشگاههای جهان اسلام انتخاب کرده اند که مقدمات این کار مهم آماده شده است.

در این دیدار وزیر علوم، تحقیقات و فناوری - وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی - رئیس نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه - رؤسا و اساتید دانشگاههای شیراز و دانشجویان دانشگاههای استان فارس از جمله دانشجویان دانشگاههای پزشکی - فنی - علوم انسانی و پایه - پیام نور و آزاد اسلامی حضور داشتند.

کد خبر 50733

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار امام و رهبری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز