همشهری‌آنلاین - دکتر یونس شکرخواه: هفدهم ماه مه روز جهانی ارتباطات دوربرد و جامعه اطلاعاتی (WTISD) است.

ارتباطات

هدف این روز ارتقای آگاهی نسبت به اینترنت و تکنولوژی‌های ارتباطی و اطلاعاتی (ICT) است و اینکه امکانات اینترنت و این نوع تکنولوژی‌ها در خدمت جوامع و اقتصادها قرار گیرد و شکاف دیجیتال از بین برود.

هفدهم ماه مه در عین حال سالروز امضای نخستین کنوانسیون بین‌المللی تلگراف (۱۸۶۵) و تشکیل اتحادیه بین‌المللی ارتباطات دوربرد هم هست.

روز جهانی اتحادیه بین‌المللی ارتباطات دوربرد

روز جهانی اتحادیه بین‌المللی ارتباطات دوربرد (WTISD) از هفدهم مه سال ۱۹۶۹ به نشانه تشکیل شدن اتحادیه بین‌المللی ارتباطات و امضای نخستین کنوانسیون بین‌المللی تلگراف جشن گرفته می‌شده است

  • روز جهانی جامعه اطلاعاتی

در نوامبر ۲۰۰۵ اجلاس جهانی سران درباره جامعه اطلاعاتی از مجمع عمومی سازمان ملل خواست تا هفدهم مه را روز جهانی جامعه اطلاعاتی اعلام کند تا مسائل گسترده مربوط به تکنولوژی‌های ارتباطی و اطلاعاتی و اهمیت آن طرف توجه قرار گیرد.

مجمع عمومی سازمان ملل در مارس ۲۰۰۶ با صدور قطعنامه A/RES/۶۰/۲۵۲ این درخواست  را تصویب کرد

روز جهانی ارتباطات دوربرد و جامعه اطلاعاتی (WTISD)

در نوامبر ۲۰۰۶ کنفرانس تام‌الاختیار اتحادیه بین‌المللی ارتباطات دوربرد در آنتالیا (Antalya) در ترکیه تصمیم گرفت هر دو رویداد (روز جهانی ارتباطات دوربرد و جامعه اطلاعاتی)  در روز هفدهم مه جشن گرفته شود. قطعنامه به روز شده موسوم به Resolution ۶۸ از کشورها و بخش‌های عضو می‌خواهد سالیانه با در نظر گرفتن برنامه‌های مناسب ملی با اهداف زیر به گرامیداشت این روز بپردازند:

  • انعکاس و تبادل آرا درباره مضامین (theme) متخذه توسط شورا
  • بحث درباره جوانب مضمون با همه طرف‌های ذیربط
  • تدوین گزارش برای بازتاب مباحث ملی درباره مباحث مرتبط با مضمون برای پس‌فرست به اتحادیه بین‌المللی ارتباطات دوربرد و سایر اعضای آن.
کد خبر 52027

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز