شنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۴:۰۹
۰ نفر

گروه اجتماعی: نشان ملی افتخار به والدینی که ۳ فرزند شهید دارند اعطا خواهد شد.

عباس خامه‌یار، ‌معاون پژوهش و ارتباطات فرهنگی بنیاد شهید، با اعلام این خبر گفت: به مناسبت بزرگداشت سوم خرداد مراسمی برای اعطای نشان ملی ایثار برگزار می‌شود.

به گفته او‌ علاوه بر والدینی که ۳ فرزند شهید داشته‌اند، به خانواده‌هایی که تنها ۲ فرزند داشته‌اند که یکی از آنها شهید و دیگری نیز جانباز شده است نشان ملی ایثار اعطا خواهد شد.

خامه یار افزود: رئیس‌جمهوری نشان ملی ایثار را به ۱۵ خانواده در برنامه‌ای که به مناسب بزرگداشت آزاد‌سازی‌ خرمشهر برگزار می‌شود، خواهد داد.

در سراسر کشور ۴۰۰ خانواده شرایط دریافت نشان ملی افتخار را خواهند داشت که تا کنون ۵۰ خانواده این نشان را دریافت کرده‌اند و پیش‌بینی می‌شود که تا پایان سال تمامی ۴۰۰ خانواده نشان‌شان را دریافت کنند.

معاون پژوهش بنیاد شهید با اشاره به اینکه چهارمین کنگره ملی تجلیل از ایثارگران به مناسبت سوم خرداد برگزار می‌شود هدف از برگزاری این کنگره را احیا و معرفی ارزش‌ها و فضیلت‌های ایثارگران به‌عنوان پرچمداران فرهنگ کشور و نیز پاسداشت آنان عنوان کرد.

از جمله دیگر برنامه‌های پیش‌بینی شده برای این کنگره تجلیل از ۱۵ نفر از جانبازان آزادگان، همسران شهدا و ایثارگران، خادمان ایثار و کسانی که در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت نقش داشته‌اند، خواهد بود.

راه‌اندازی بانک اطلاعاتی شهدای خرمشهر نیز یکی دیگر از برنامه‌هایی است که بنیاد شهید برای جشن آزادسازی خرمشهر در نظر گرفته است.

این بانک تمامی پرونده‌های فرهنگی شهدای خرمشهر‌ و اسناد و آثار مربوط به فتح خرمشهر را در بر خواهد گرفت.

عناوین و چکیده‌هایی از آثاری که تا کنون با موضوع فتح خرمشهر در کتاب‌ها و رسانه‌های نوشتاری چاپ شده‌است نیز به‌صورت کتابی جداگانه از سوی بنیاد شهید منتشر خواهد شد.

افزون بر این نرم‌افزار جامع خرمشهر که حاوی ۴۵۰۰ صفحه متن، ۳ هزار عکس و ۱۲۰ دقیقه صدا و نیز ۱۰۰ دقیقه تصویر است نیز به وسیله بنیاد شهید گردآوری شده که در روز سوم خرداد در دسترس علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت.

سازمان‌‌های مردم نهاد و جنگ

بنیاد شهید و امور ایثارگران تلاش می‌کند تا با جلب کمک‌های مردمی، فرهنگ ایثار و شهادت را در کشور ترویج کند.

خامه‌یار در این باره گفت: تقویت سازمان‌‌های مردم نهاد مرتبط با موضوع‌های رزمندگان، جانبازان و خانواده شهدا یکی از برنامه‌هایی است که بنیاد شهید در برنامه‌هایش گنجانده است.

به گفته او سال گذشته تمامی برنامه‌های فرهنگی درحضور همین مراکز مردمی برگزار شد.

فرهنگ اعلام شهدا

مدیرکل مطالعات و تحقیقات بنیاد شهید و امورایثارگران نیز گفت: فرهنگ اعلام شهدای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس ۱۲ استان کشور، سوم خرداد سال جاری رونمایی می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ایثار، جلیل صفری ضمن اعلام این خبر با بیان اینکه نسخه اولیه این فرهنگ رونمایی می‌شود، افزود: این فرهنگ اعلام، متعلق به استان‌های کردستان، گیلان، تهران بزرگ، فارس، مازندران، اصفهان، گلستان، سمنان، لرستان، بوشهر، کهکیلویه و بویراحمد و خراسان رضوی است.

صفری با اشاره به تعداد مدخل های این فرهنگ اعلام، گفت: نسخه اول فرهنگ اعلام شهدای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس استان‌های مذکور حدود ۹۰ هزار مدخل است.

وی همچنین تصریح کرد: فرهنگ اعلام شهدای «کرمانشاه» که روز سوم خرداد سال گذشته نسخه اولیه آن رونمایی شده بود، در هفته دفاع مقدس با ۱۰ هزار و ۸۵ مدخل چاپ شده و در اختیار علاقه‌مندان و پژوهشگران قرار می‌گیرد.

کد خبر 52122

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز