سه‌شنبه ۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۹:۲۳
۰ نفر

اللهمّ ارْزُقنی فیهِ رحْمَةَ الأیتامِ و إطْعامِ الطّعامِ و إفْشاءِ السّلامِ و صُحْبَةِ الکِرامِ بِطَوْلِکَ یا ملجأ الآمِلین.

دعای روز هشتم رمضان

خدایا ترحّم بر یتیمان
و اطعام مردم
و اظهار سلام
با صدایی رسا و دوستی با کریمان را در این روز روزیم نما،
به فضل خودت ای پناه آرزومندان.

دستگیری از فقرا

همه خواسته‌هایی که در دعاهای روز اول تا هفتم ماه مبارک مطرح شد، در واقع خواسته‌هایی بود که برای بهبودی روابط بنده با خالق خویش در حوزه عبادت فردی بود و تقریباً هیچ خواسته اجتماعی مطرح نشد ولی دعای روز هشتم به حوزه نیازها و عبادات اجتماعی و روابط انسان با دیگر انسان‌ها توجه کرده و 4 نکته مهم در ارتباط با مردم بیان کرده است:

یتیم نوازی

اول، مسئله توجه  به یتیمان است که قرآن کریم نیز آن را فوق‌العاده مهم شمرده و در 22 آیه از یتیم سخن گفته است؛ توصیه به احسان به ایتام در کنار توصیه به احسان به والدین؛  این که مال یتیم را غصب نکنید و نخورید و اگر مال آنها را از رروی ظلم بخورید، در واقع آتش خورده‌اید، اگر به سن بلوغ و رشد رسیدند اموال آنها را به خودشان برگردانید.

این که با یتیمان با عدل و قسط رفتار کنید و اصلاح امور یتیمان، از جمله نکاتی است که قرآن کریم به آن‌ها عنایت ویژه دارد.

اطعام فقرا و یتیمان

اما بخش دوم دعا که ارتباط تنگاتنگی با بخش اول دارد، اطعام و غذا دادن است؛ زیرا یتیمان در کنار فقرا و مساکین از مصادیق بارز اطعام هستند. قرآن کریم در بیان یکی از مهم‌ترین فضائل اهل بیت ع یعنی حضرت علی، فاطمه، حسن و حسین  علیهم السلام، اطعام آن بزرگواران به مسکین و یتیم و اسیر  را ذکر کرده است که ماجرای آن معروف است.

سلام کردن

و اما در بخش سوم به یکی از آداب مهم ارتباط با مومنان اشاره کرده و افشای سلام یعنی آشکار کردن و شیوع دادن آن را یاد آور شده است. دستور اسلام این است که هنگامی‌که مؤمنان به هم می‌رسند به یکدیگر سلام کنند و آن را بلند بگویند تا طرف مقابل بشنود.

امام باقرع می‌فرماید: خدا افشای سلام را دوست دارد.  امام صادق ع می‌فرماید: 3 چیز نجات بخش است: اطعام طعام، افشا و آشکار کردن سلام، نماز شب وقتی مردم خوابند.

دوستی با کریمان

و اما فراز چهارم یعنی همنشینی با انسان‌های کریم نیز بسیار مهم است. خوشبختی دنیا و آخرت در گرو همنشینی با انسان‌های با ایمان، خوش اخلاق، متعهد، متدین، صادق و نیکوکار است. دوستان ناباب هم در دنیا برای انسان مشکل ایجاد می‌کنند و هم در آخرت.

کد خبر 5225

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز