گروه اجتماعی: سازمان بهزیستی کشور در تلاش است تا میانگین پرداخت هزینه آزمایش ژنتیک را به ۲۰۰ هزار تومان برساند.

زهرا نوع‌پرست، مدیرکل دفتر پیشگیری از معلولیت‌های سازمان بهزیستی کشور،  در این‌باره‌گفت: ‌میانگین پرداخت هزینه این آزمایش در سال گذشته ۱۰۰ هزار تومان بوده اما تلاش‌هایی برای افزایش این مبلغ و رساندن آن به ۲۰۰ هزار تومان در حال شکل‌گیری است که امیدواریم به‌زودی بودجه مورد نیاز در این زمینه تامین و در اختیار سازمان قرار بگیرد.

درصورت موافقت با این افزایش سازمان بهزیستی خواهد توانست تا ۱۰ هزار نفر را تحت پوشش این طرح قرار دهد.

او افزود: مراجعه به مراکز مشاوره ژنتیک یکی از راه‌هایی است که برای کنترل و پیشگیری از بروز معلولیت‌های ژنتیک پیش پای مردم قرار دارد و البته بر خلاف آنچه نزد مردم جا افتاده در بسیاری از موارد نیازی به انجام آزمایش‌های ژنتیک نیست.

او با تاکید بر اینکه مراجعه به مراکز مشاوره ژنتیک هزینه چندانی در بر ندارد گفت: مردم برای انجام مشاوره ژنتیک در مراجعه به مراکز، نیازمند پرداخت هزینه زیادی نیستند، هر چند در این زمینه نیز سازمان بهزیستی نسبت به پرداخت بخشی از هزینه انجام مشاوره  کمک‌های مالی به مراجعان خواهد داشت.

به گفته نوع‌پرست برای دسترسی عادلانه مردم به خدمات مراکز مشاوره سازمان بهزیستی با پرداخت یارانه در قالب « بن‌یار» مراجعه مردم را به مراکز مشاوره آسان‌تر می‌کند، بن‌یارها در اختیار افراد قرار می‌گیرد و با در دست داشتن این برگه‌ها از پرداخت هزینه مشاوره معاف می‌شوند.

در حال حاضر ۱۲۷ مرکز مشاوره ژنتیک زیر نظر سازمان بهزیستی در کشور فعالند که از این میان ۷۶ مرکز غیردولتی و ۵۱ مرکز دولتی‌ هستند.

آمار ثبت شده ازدواج در سال گذشته بیانگر وقوع ۸۰۰ هزار ازدواج است پس چنانچه قرار بود تمامی این زوج‌ها مشاوره ژنتیک انجام دهند، صرف‌نظر از پراکندگی جمعیت در سراسر کشور هر یک از این مراکز می‌بایستی بیش از ۶ هزار زوج را مشاوره می‌کردند، با همین حساب سر انگشتی می‌‌توان دریافت که در کجای برنامه پوشش سراسری مشاوره ژنتیک در کشور قرار داریم.

نوع پرست با اشاره به اینکه برای هر ۱۵۰۰ ازدواج نیازمند یک مرکز مشاوره ژنتیک هستیم، گفت: تاکنون برنامه جامعی در پاسخ به اینکه به ازای چند نفر از جمعیت کشور باید یک مرکز مشاوره ایجاد کنیم تهیه نشده است و ما هنوز به سطوح بالا فکر نکرده‌ایم.

مراکز مشاوره براساس خدماتی که ارائه می‌دهند، از مراجعه‌کنندگان هزینه دریافت می‌کنند‌ اما گفته می‌شود که هزینه مشاوره حداکثر تا ۲۰ هزار تومان است.آنچه نوع‌پرست بر آن تاکید می‌کند از نیاز ۱۰ درصد از مراجعه‌کنندگان به انجام آزمایش ژنتیک حکایت دارد.

به این ترتیب ۹۰ درصد از کسانی که به مرکز مشاوره رفته‌اند نیازی به انجام آزمایش ژنتیک نداشته‌اند.سال گذشته ۴۷ هزار و ۳۹۴ نفر به مراکز مشاوره تحت نظر سازمان بهزیستی مراجعه کرده‌اند که از این میان ۷۵ درصد ازدواج فامیلی کرده‌اند.

سازمان بهزیستی توانسته است به ۱۰ هزار و ۶۰۰ نفر کمک هزینه انجام آزمایش ژنتیک بپردازد، به این ترتیب که افراد به آزمایشگاه‌های طرف قرارداد معرفی می‌شوند و سازمان بهزیستی بخشی از هزینه انجام آزمایش را به آزمایشگاه می‌پردازد.

غربالگری شنوایی را جدی بگیرید

با اجرای طرح غربالگری شنوایی نوزادان در ۲۴ساعت اولیه تولد و پیش از ترخیص از بیمارستان تحت معاینه قرار می‌گیرند و درصورت تشخیص اختلالات شنوایی، برای ادامه درمان به مراکز تخصصی معرفی می‌شوند.

به گفته نوع‌پرست سازمان بهزیستی با اجرای این طرح توانسته است ۱۱ در صد از نوزادان به دنیا آمده در سراسر کشور را مورد معاینه قرار دهد که در نتیجه ۱۳۶ هزار و ۷۲۵ نوزاد زیر یک ماه در سال گذشته از طرح غربالگری شنوایی بهره‌بردند که ۵۹۱ نفر دارای اختلال تشخیص داده‌شده‌اند و سازمان بهزیستی به ۳۴۳ نوزاد خدمات ارائه داده‌است.

نوع پرست امیدوار است  با فعال شدن ۱۳۷ دستگاه در سراسر کشور بتوان ۳۰ درصد از نوزادان به دنیا آمده در کشور را تحت پوشش قرار داد.

کد خبر 53013

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز