مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۷ خرداد ۱۳۸۷ - ۰۷:۰۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: دنباله‌دار‌ها از کنار خورشید به سلامت عبور می‌کنند، ولی این عبور برای هر دنباله‌داری به سلامت ممکن نیست.

کاوشگر سوهو به عنوان یکی از مهمترین ایستگاه‌های تحقیقاتی در زمینه خورشید به حساب می‌آید. این کاوشگر روزانه عکس‌های بسیاری از خورشید و تاج آن تهیه می‌کند که بسیار ارزشمند هستند.

در برخی از تصاویر سوهو ستاره‌ها و سیاره‌ها به صورت اجرام نورانی قابل تشخیص هستند. اما در این بین اجرام سرگردان منظومه شمسی، دنباله‌دارها گاهی اوقات از دید این کاوشگر دور نمی‌مانند.
 
در تصاویر سوهو دنباله‌دارهای معروفی مانند ماخولز (2002)، بردفیلد (2004) و مکنات (2006) به زیبایی دیده شده بودند. این دنباله‌دار‌ها از کنار خورشید به سلامت عبور می‌کنند، ولی این عبور برای هر دنباله‌داری به سلامت ممکن نیست.

برخی از دنباله‌دارها که در دسته کرویتز قرار دارند به درون اتمسفر خورشید وارد می‌شوند و نام خورشید خراش را به وجود می‌آورند. این گونه دنباله‌دارها به این دلیل که مدار آن‌ها به صورت بیضی یا هذلولی در نیامده، نمی‌توانند از دام گرانش قوی خورشید رهایی یابند و در این صورت زندگی آنها پایان خواهد یافت.

تصویری از خورشید خراش

کاوشگر سوهو در جدید‌ترین عکسی که از خورشید تهیه کرده بود، در تاریخ سوم خرداد ماه، دنباله‌داری از این دسته را کشف کرد که به درون خورشید فرو رفت. همان‌گونه که در تصویر می بینید این دنباله‌دار وارد میدان دید دوربین باز سوهو (LASCO C2) شد و سپس با نزدیک شدن بیش از حد به خورشید با شیرجه‌ای به سطح آن سقوط کرد و در همان زمان از بین رفت.

  بیشتر بدانیم

دنباله‌دار خراشان: در اواخر دهه 80 و دهه 90 میلادی ستاره‌شناسی آلمانی با نام هاینریش کرویتز، دنباله‌دارهای احتمالی خورشید خراش را که تا به آن هنگام رصد شده بودند را مورد بررسی قرار داد. او با این بررسی مطمئن شد که آن‌ها واقعاً خورشید خراش هستند. تا به امروز تمام دنباله‌دارهای خورشید خراش را به نام گروه کرویتز می‌نامند.

منبع : سایت نجوم
 

کد خبر 53252

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز