مجموع نظرات: ۰
جمعه ۱۰ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۵:۵۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: مصر قصد بر روی یک مومیایی 3500 ساله آزمایش DNA انجام دهد تا تعیین کند که آیا این مومیایی به توتموس اول، یکی از مهمترین فرعون‌های این کشور تعلق دارد یا نه.

به گزارش آسوشیتدپرس زاهی هواس باستان‌شناس ارشد مصری می‌گوید آزمون DNA و رادیوگرافی بر روی مومیایی یافت‌شده در محل باستانی تبس در ساحل غربی رود نیل- که اکنون به نام دره پادشاهان لوکسور نامیده می‌شود -  انجام خواهد شد.

هواس گفت مومیایی که سال‌ها در موزه مصر به عنوان توتموس اول به نمایش درآمده بود، در واقع به این پادشاه باستانی متعلق نبود.

 توتموس اول سومین فرعون مصر در سلسله 18 نفری فراعنه مصر است. حکومت او از 1506 تا 1493 پیش از میلاد به طول انجامید. جانشین او پسرش توتموس دوم بود و پس از او خواهر توتموس دوم، هتشپسوت به حکومت رسید که قوی‌ترین فرعون مونث مصر بود.

مصر 5 میلیون دلار لازم را برای آزمایش DNA را از کانال تلویزیونی دیسکاوری به دست آورده است، که پشتیبان طرح بلندپروازانه‌ای برای شناسایی مومیایی‌ها و بررسی دوباره مجموعه‌ مومیایی‌های سلطنتی است.

بهترین راه برای کسب نتایج دقیق از آزمایش دی‌ان‌ای یافت‌شده درون هسته سلول استف زیرا حاوی اطلاعات مربوط به هر دو والد است. اما دی‌ان‌ای مومیایی‌ها معمولا آنقدر تخریب شده است که احتمال یافتن دی‌ان‌ای هسته‌ای قابل استفاده خیلی کم است

کد خبر 53598

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز