شنبه ۱۸ خرداد ۱۳۸۷ - ۰۴:۳۱
۰ نفر

مریم رشدی: اگر طبق سال‌های قبل نذر دارید که برای مراسم سوگواری روزهای آینده حلوا بپزید و می‌خواهید مواد لازم آن را بخرید، دست نگه‌دارید. امسال کمی ابتکار به خرج دهید و پختن حلوایی متفاوت را امتحان کنید.

دسر

 مطمئن باشید این حلوا نیز مانند حلوای سال‌های پیش، خوشمزه خواهد شد. این حلوا به لحاظ طعم و مزه به سوهان شباهت دارد. این تفاوت مزه هم فقط به خاطر استفاده از مقداری شیر خشک پرچرب در ترکیب مواد آن است که در زیر به تفصیل به روش پخت آن خواهیم پرداخت:

  مواد لازم:

- آرد؛ یک پیمانه
- شیرخشک پرچرب؛ یک پیمانه
- روغن؛ یک پیمانه
- شکر؛ یک پیمانه
- زعفران ساییده‌شده به مقدار لازم
- گلاب؛ نصف پیمانه

  روش پخت:

1 – ابتدا شیره حلوا را درست کنید. برای این‌کار یک پیمانه آب جوش را در کاسه‌ای بریزید و شکر، زعفران و گلاب را به آن اضافه کنید و آن‌قدر با قاشق هم بزنید تا مایعی یکدست حاصل شود. این کار را می‌توانید روی شعله اجاق‌گاز انجام دهید تا مواد با سرعت بیشتری در آب حل شوند.

2 – تابه نچسبی آماده کرده، روغن را در آن بریزید و روی شعله اجاق‌گاز قرار دهید تا داغ شود، سپس آرد و شیرخشک را همزمان اضافه کنید و  روی شعله ملایم مدام هم بزنید تا مخلوط آرد و شیرخشک در روغن تفت داده شود و تغییررنگ پیدا کند.

نکته: برای آنکه از کافی‌بودن مقدار سرخ‌شدن مخلوط آرد و شیر خشک مطمئن شوید، کمی از مخلوط آردی سرخ‌شده را داخل نعلبکی بریزید و مقداری شیره به آن اضافه کنید و مرتب هم بزنید. اگر از رنگ حاصل راضی بودید، زمان اضافه‌کردن شیره به مخلوط آردی رسیده است. در غیر این صورت، سرخ‌کردن آرد و شیر خشک را ادامه دهید.

3 – وقتی زمان ریختن شیره رسید، آن را کم‌کم در تابه بریزید و مدام هم بزنید تا حلوا حالت سفت به خود بگیرد و به اصطلاح روغن بیندازد.

نکته یک: ‌از شیر خشک بچه استفاده نکنید زیرا حلوای شما بی‌مزه خواهد شد.

نکته 2: کافی میت (Coffee mate) نیز برای این‌کار مناسب نیست چون گلوله‌گلوله می‌شود و حلوا ظاهر نامناسبی پیدا می‌کند.

کد خبر 54013
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز