بنیامین صدر: پانزدهمین جشنواره و نمایشگاه بین‌المللی مطبوعات در حالی آبان ماه امسال در مصلای تهران برگزار می‌شود که به‌دلیل انتقادهای مطرح شده در سال گذشته ضمن تفکیک جشنواره به ۳ بخش سراسری، محلی و خبرگزاری‌ها، رشته‌ها و گرایش‌های آن نیز محدود شده است.

علیرضا ملکیان، معاون امور مطبوعاتی واطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاداسلامی در نشست مطبوعاتی خود گفت: کسانی که فعالیت حرفه‌ای رسانه‌ای نمی‌کنند و کارشان چیز دیگری است اما به‌صورت غیررسمی مقالاتی را برای مطبوعات می‌فرستند، می‌توانند آثارشان را در بخش مقالات جنبی  جشنواره شرکت دهند تا هم حقوق آنان تضییع نشود و هم حقوق روزنامه نگاران حرفه‌ای مطبوعات و خبرگزاری‌ها حفظ شود.

او درباره رضایت از برپایی نمایشگاه مطبوعات سال گذشته افزود: دسترسی آسان به محل نمایشگاه به دلیل استقرار در مرکز شهر از دلایل ارزیابی مثبت غرفه د‌اران و بازدید‌کنندگان از نمایشگاه پارسال بود، اگر چه به لحاظ کمبود مساحت رضایت کامل حاصل نشد.

این در حالی است که به گفته ملکیان، مصلای تهران هم در مرکز شهر است و هم با توجه به وجود ایستگاه مترو و خطوط اتوبوسرانی به لحاظ دسترسی شهروندان تهرانی گزینه بسیار مناسبی است، ضمن اینکه فضای بیشتری را در اختیار غرفه داران قرار می‌دهد.

معاون امورمطبوعاتی واطلاع رسانی وزارت ارشاد همچنین با اشاره به برگزاری چهاردهمین دوره جشنواره مطبوعات در سال گذشته به‌صورت مستقل، اظهار داشت: سال گذشته برای نخستین بار نمایشگاه مطبوعات به شکل مستقل از نمایشگاه کتاب برگزار شد که تجربه خوبی بود و ۶۵ درصد در نظر سنجی ما از این شیوه برگزاری ابراز رضایت کردند.

به گفته او یکی از دلایل این بود که مطبوعات جایگاهی مستقل از کتاب‌ دارند، ضمن اینکه نمایشگاه مطبوعات بازدید‌کنندگان حرفه‌ای و تخصصی دارد که تنها به‌دلیل مطبوعات، نمایشگاه برایشان جذابیت دارد.

معاون امور مطبوعاتی ارشاد با تایید موج انتقادها از شیوه برگزاری نمایشگاه سال گذشته، گفت: درباره تعدد رشته‌ها و گرایش‌های جشنواره گله‌هایی می‌شد که ما هم در هم اندیشی با تعدادی از اصحاب رسانه، به این جمع بندی رسیدیم که جشنواره را در ۳ بخش مطبوعات سراسری، مطبوعات محلی و خبرگزاری‌های داخلی برگزار کنیم.

معاون امورمطبوعاتی ارشاد رویکرد کلی جشنواره پانزدهم را ارتقای محتوای نشریات و خبرگزاری‌ها و تقویت روزنامه نگاری حرفه‌ای دانست.

بنا بر این گزارش آثار ارسالی به بخش‌های مطبوعات سراسری و خبرگزاری‌ها، باید در بازه زمانی فروردین تا اسفند ۸۶ در مطبوعات درج شده باشند اما بازه زمانی برای آثار متقاضی شرکت در بخش ویژه از اول فروردین ۸۶ تا مهر ۱۳۸۷ است.

در پایان این نشست خبرنگاری از معاون امورمطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد درباره احتمال جلوگیری از فعالیت انجمن صنفی روزنامه نگاران ایران پرسید که وی ضمن اظهار تأسف از این اقدام خاطرنشان کرد: از آنجا که انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران یک انجمن صنفی کارگری محسوب می‌شود، جلوگیری یا ادامه فعالیت آن نیز باید مطابق قوانین و تایید وزارت کار و امور اجتماعی باشد.

هر چند که ما معتقدیم تمامی روزنامه‌نگاران و اصحاب رسانه باید از حق برخورداری از انجمن صنفی برای پیگیری مطالبات خود برخوردار باشند.

او همچنین در پاسخ به اینکه با توجه به استعفای حسین انتظامی از سمت مدیر مسئولی روزنامه همشهری آیا باز هم ایشان نماینده مدیران مسئول مطبوعات در شورای نظارت هستند یا خیر گفت: تا آنجا که من اطلاع دارم آقای انتظامی مدیر مسئول نشریه دیگری نیز هست و از سوی دیگر طبق آیین نامه مدت حضور نماینده مدیران مسئول در شورای نظارت بر مطبوعات ۲ سال است که هنوز به پایان نرسیده است، بنابراین ایشان می‌توانند به کار خود د ر این شورا ادامه دهند.

ملکیان درباره توقیف ۳ روزه خبرگزاری فارس نیز گقت: در همه جای دنیا مسائل کلان اقتصادی که به نوعی به مقوله امنیت ملی ربط پیدا می‌کند از خطوط قرمز است و خبرگزاری فارس به خاطر قرار دادن خبری غیرواقعی درباره بانک مرکزی که با تبعات آنی بسیاری نیز روبه‌رو شد به شکل کاملاً قانونی و با هماهنگی، توقیف موقت شد، ضمن اینکه باز براساس قانون پس از برکناری مدیر مسئول حداکثر تا ۲ ماه باید جانشین ایشان به معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد معرفی می‌شد که تا این لحظه این اتفاق نیفتاده است و ما به‌دلیل حمایت از حقوق روزنامه‌نگاران و کارکنان این خبرگزاری در این باره مماشات کرده‌ایم که امیدواریم هر چه سریع تر مراحل قانونی معرفی مدیر مسئول گذرانده شود چون از نظر ما مدیر مسئول فعلی از رسمیت برای در اختیار داشتن این سمت برخوردار نیست.

کد خبر 54307

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز