یکشنبه ۶ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۵:۵۳
۰ نفر

اللهمّ زَیّنّی فیهِ بالسّتْرِ والعَفافِ و اسْتُرنی فیهِ بِلباسِ القُنوعِ و الکَفافِ و احْمِلنی فیهِ علی العَدْلِ والإنْصافِ و آمِنّی فیهِ من کلِّ ما أخافُ بِعِصْمَتِکَ یا عِصْمَهَ الخائِفین

دعای روز دوازدهم رمضان

خدایا! مرا در این ماه با پوشش و پاکدامنی زینت ده
و جامه قناعت و خودداری را بر من بپوشان
و بر عدل و انصاف، وادارم نما
و از هر آنچه می‌ترسم، آسوده‌ام گردان،
به نگاهداری خودت ای نگه‌دار ترسناکان.

جامه تقوا

دعای روز دوازدهم به چند مسئله مهم اجتماعی پرداخته و راه و روش صحیح زیستن در اجتماع را از خداوند متعال مسئلت کرده است.

در جمله نخست، ستر و عفاف را مطرح کرده که یکی بر پوشیدگی ظاهری و دیگری به عفت باطنی نظر دارد که آیه 26 از سوره اعراف بیان‌ این دو موضوع است.

ستر و عفاف

ستر که به فرموده امام صادقع ضد تبرّج است، به معنای پوشش، حجاب، عریان نبودن، نمایش ندادن خود برای غیر و آرایش نکردن نامشروع برای غیر است.

قرآن کریم در سوره اعراف آیه 26 می‌فرماید: «یا بَنی‏ آدَمَ قَدْ أَنْزَلْنا عَلَیْکُمْ لِباساً یُواری سَوْآتِکُمْ وَ ریشا؛ ای فرزندان آدم! لباسی برای شما فرستادیم که اندام شما را می‏پوشاند و مایه زینت شماست»

تبرّج و خودنمایی از جمله گناهانی است که خداوند متعال در قرآن کریم به شدت از آن نهی کرده و آن را از اعمال جاهلیت شمرده است: «وَ لا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجاهِلِیَّهًْ الْأُولی‏؛ و همچون دوران جاهلیّت نخستین (در میان مردم) ظاهر نشوید و زینت‌های خود را آشکار مکنید.

در واقع ستر لباس ظاهری است که ظاهر انسان را می‌پوشاند و از این که در معرض معصیت قرار گیرد حفظ می‌کند؛ ولی عفت لباس باطنی و همان تقواست که انسان را از ارتکاب به گناه و فحشا باز می‌دارد.

قرآن کریم در ادامه همان آیه یعنی آیه 26 سوره اعراف، از تقوا به عنوان لباس تعبیر کرده و می‌فرماید: «وَ لِباسُ التَّقْوی‏ ذلِکَ خَیْر؛ اما لباس پرهیزگاری بهتر است.»

در روایتی امام باقرع می‌فرماید منظور از این که لباس تقوا بهتر است این بوده که عفاف بهتر است.

کد خبر 5460

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز