دوشنبه ۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۰
۰ نفر

اللهمّ طَهّرنی فیهِ من الدَنَسِ و الأقْذارِ و صَبّرنی فیهِ علی کائِناتِ الأقْدارِ و وَفّقْنی فیهِ للتّقی و صُحْبه الأبْرارِ بِعَوْنِکَ یا قُرّهَ عیْنِ المَساکین.

دعای روز سیزدهم رمضان

خدایا در این ماه از ناپاکی‌ها و پلیدی‌ها پاکیزه‌ام کن
و در آن بر مقدّرات شکیبائیم بخش
و بر تقوا و همنشینی با نیکان توفیقم ده،
به یاریت ای روشنیِ دیده مستمندان.

طهارت ظاهری و باطنی

در بخش اول دعای روز سیزدهم، طهارت ظاهری و باطنی را از خداوند متعال خواهانیم.

از دیدگاه قرآن کریم، پاکیزگی و طهارت از اهمیت بسیاری برخوردار است و به همین جهت خداوند اهل بیت را از هر گونه پلیدی و ناپاکی طاهر کرده است و به حضرت ابراهیمع و اسماعیلع دستور داده تا خانه‌اش کعبه را برای طائفان و نمازگزاران پاکیزه کند.

نیز فرموده است که تنها کسانی می‌توانند قرآن را مس کنند که طاهر باشند.

از دیدگاه قرآن کریم، آب ظاهری را که خدا از آسمان نازل می‌کند، پاک و پاک کننده است  و خدا آن را قرار داده تا انسان‌ها بتوانند بدن، لباس و ظواهر خود را با آن طاهر کنند و آب باطنی که همان علم، معرفت و تقواست، موجب طهارت قلبی، باطنی و ایمانی انسان‌هاست.

علاوه بر این که قرآن کریم اسبابی همچون صدقه را نیز عامل پاکیزگی معنوی در مال و روح انسان‌ها معرفی می‌کند: «خُذْ مِنْ أَمْوالِهِمْ صَدَقَةً تُطَهِّرُهُمْ وَ تُزَکِّیهِمْ بِها»

صبر

در بخش دوم، صبر بر مقدرات خدا را از محضر او درخواست می‌کنیم.

قرآن کریم در باره صبر و صابران و نیز جایگاه آنان در آخرت، در آیات بسیاری سخن گفته است: در آیه 186 آل‌عمران صبر همراه با تقوا را از کارهای بسیارمهم بر شمرده و فرموده است: «وَ إِنْ تَصْبِرُوا وَ تَتَّقُوا فَإِنَّ ذلِکَ مِنْ عَزْمِ الْأُمُور  و اگر صبر کنید و پرهیزگاری نمایید، حاکی از عزم استوار [شما] در کارهاست.»

کد خبر 5461

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز