یکشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۰:۲۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: اولین مجسمه ارنستو ال چه گوارا مقارن با زاد روز وی در آرژانتین برپا شد.

به نوشته ال موندو، ارنستو ال چه گوارا انقلابی و مبارز آرژانتینی که در انقلاب کوبا و در کنار فیدل کاسترو رهبر این انقلاب نقش عمده‌ای ایفا کرده بود، در روز 14 ژوئن سال 1928 در شهر روساریو واقع در آراژنتین چشم به جهان گشود.

اما این بار این انقلابی در قالب یک مجسمه برنزی مجددا پس از چندین دهه دوری از روساریو، به زادگاهش بازگشت.

مجسمه چه گوارا دقیقا در هشتادمین سالروز تولدش در روز 14 ژوئن 2008 در میدانی که نام وی را برخود دارد در شهر روساریو واقع در استان سانتافه در شمال غربی آرژانتین نصب شد. روساریو و سانتافه اکنون توسط سیاستمداران سوسیالیست‌ اداره می‌شوند.

میگل لیفشیتر شهردار روساریو در مراسم پرده برداری از مجسمه چه گوارا گفت: این مجسمه یادواره‌ای برای معمایی و جهانی ترین پسر روساریو است.

دکتر الیدا چه گوارا مارچ، سلیو، ارنستو و کامیلو فرزندان ال چه نیز از کوبا به منظور پرده‌برداری از مجسمه این انقلابی آرژانتینی به روساریو رفته بودند. علاوه بر فرزندان ال چه دو نفر از دوستان ال چه که به همراه وی و سوار بر موتور سیکلت در سراسر آمریکای لاتین به سفر پرداخته بودند، نیز برای شرکت در مراسم نصب مجسمه  این انقلابی حضور یافته بودند.

 ژنرال روخلیو اسودو گنسالس نیز به نمایندگی از دولت کوبا در این مراسم شرکت کرد.مجسمه برنزی ال چه گوارا 4 متر طول و 1.5 تن وزن دارد. این مجسمه ال چه را در حالی که یونیفورم چریکی بر تن و کلاه بره بر سر کرده نشان می‌دهد.

 اندرس سرنری  سازنده مجسمه در کنار خود در حالی که یک نمونه از کلیدهای به کار رفته در ساخت مجسمه را در دست دارد

سازنده این مجسمه نیز اندرس سرنری نام دارد که برای ساخت این مجسمه برنزی از 75هزار کلید اهدا شده توسط 15هزار شهروند آمریکای لاتینی استفاده کرده است. سرنری پس از دریافت کلیدها آن‌ها را ذوب کرده و به عنوان فلز اصلی در ساخت مجسمه به کار برد.

کد خبر 54987

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز